universitats
Enginyers de futur
Un grup d'estudiants de la UPC de Manresa fabrica des de zero un monoplaça per participar en una competició entre universitats d'arreu
La cursa es farà a Montmeló a finals de mes
Construir un monoplaça de competició des de zero. Aquesta és la missió d'un equip d'estudiants de la Universitat Politècnica de Catalunya,a Manresa, tots ells futurs enginyers mecànics, electrònics o elèctrics. Tenen 15 dies per enllestir el seu vehicle i fer-lo córrer al circuit Formula Student Spain 2016, que se celebrarà entre el 25 i el 28 d'agost a Montmeló. És la primera vegada que hi participen, però esperen que no sigui l'última.
Salvador Campderrós és un dels capitans de l'equip Dynamics UPC Manresa, format per 25 estudiants que es van endinsar en aquest projecte el mes de gener passat. De fet, la idea ja va sorgir al setembre de l'any passat, però no van poder començar a treballar en la creació del vehicle fins al cap de quatre mesos, que va ser el temps necessari per constituir-se com a associació: “Va ser decisió nostra, pensàvem que seria més fàcil si fundàvem una associació, però la veritat és que els tràmits són molt lents”, assegura Campderrós. Tot l'equip reconeix que haurà de treballar a contrarellotge i bolcar-se al 100% durant aquestes dues setmanes que els queden per finalitzar la construcció del monoplaça. Ara ja tenen el motor a punt (de 600 cm³ i reaprofitat d'una moto) i estan fent els últims retocs al xassís. El següent pas és col·locar el fons pla del monoplaça, fabricar-ne la carrosseria i la resta de perifèrics.
La Formula Student va sorgir el 1981 als Estats Units, però amb els anys s'ha anat expandint i avui dia està considerada la competició automobilística a nivell universitari més important d'Europa i amb gran repercussió a nivell mundial. Se celebra anualment a diferents circuits arreu del món com Silverstone. A Montmeló, enguany hi participen 70 equips, sis dels quals són catalans –la UPC aporta cinc equips, la Universitat de Girona un i n'hi ha 16 de la resta de l'Estat. El certamen posa a prova els coneixements i les capacitats dels estudiants desafiant-los a dissenyar, fabricar i posar a punt un vehicle monoplaça a l'estil Fórmula 1, amb l'objectiu que sigui fiable, eficient i viable per a una fictícia producció en sèrie. Per demostrar-ho, han de superar unes proves estàtiques i dinàmiques, que inclouen l'anàlisi dels costos, el pla de negoci, l'acceleració i la resistència, entre d'altres.
Un procés laboriós
L'obstacle més gran que tenia l'equip manresà era el finançament. Dels 30.000 euros que esperaven aconseguir al principi, han hagut d'adaptar-se a un pressupost més modest, que voreja els 15.000 euros. Tenen una trentena de patrocinadors, tots ells són empreses de la comarca, la majoria de les quals “ens han ajudat aportant material”, afirma Campderrós.
El premi de la competició és més simbòlic que econòmic: es guanya reconeixement i una important porta al món laboral, ja que molts dels participants acaben contractats per les empreses patrocinadores. Campderrós assegura que ho tenen complicat per guanyar, perquè “hi ha equips, sobretot alemanys, que tenen pressupostos milionaris. Però el més important per nosaltres és acabar el cotxe i aprendre dels errors per poder millorar en un futur”.