Terra de sorra i dàtils

Des de Tozeur es pot conèixer el desert tunisià, on els camells pasturen lliures i els oasis trenquen el paisatge sorrenc

El con­trast no deixa de ser sor­pre­nent. Mas­ses de turis­tes arri­ben en qua­tre per qua­tre a un poblat de cons­truc­ci­ons semi­cir­cu­lars i ante­nes de cartró pedra que s'aixe­quen com bus­cant les ones de l'espai exte­rior. És el deco­rat que l'equip de Geor­ges Lucas va cons­truir a les dunes de Lari­guette, al desert tunisià. Mai es va des­mun­tar i ara s'ha con­ver­tit en un atrac­tiu turístic del desert tunisià. Aquesta irre­a­li­tat pro­voca el delit dels visi­tants forans, fanàtics o no de l'uni­vers Star Wars, però cal només allu­nyar-se cinc minuts del deco­rat per topar-se amb una deli­ci­osa rea­li­tat: la que for­men la franja dau­rada, blanquíssima de la sorra de les dunes en con­trast amb un cel dolo­ro­sa­ment blau. No hi ha deco­rat més per­fecte que el desert en la seva puresa. El desert tunisià està esquit­xat de dro­me­da­ris que pas­tu­ren lliu­re­ment amb les seves cries i de pal­me­res que s'agru­pen en oasis inter­mi­na­bles. De tant en tant sor­gei­xen for­ma­ci­ons geològiques que tren­quen amb la rutina de la sorra, com els canyons de Midès i la cas­cada de l'oasi mun­ta­nyenc de Tamerza.

Tozeur és un bon punt de par­tida per conèixer durant uns dies el desert tunisià. La ciu­tat mereix una pas­se­jada tran­quil·la per la medina, un con­junt de car­re­rons on els nens juguen i alguns vene­dors expo­sen les mer­ca­de­ries. Al car­rer prin­ci­pal de Tozeur hi ha més acti­vi­tat comer­cial, on domina la venda de ceràmiques, teles i objec­tes de cuir al ritme de l'omni­pre­sent rega­teig. Són de com­pra obli­gada els sabo­ro­sos dàtils, un pro­ducte que cons­ti­tu­eix la base de la gas­tro­no­mia del desert i que és trac­tat en una àmplia vari­e­tat de pre­sen­ta­ci­ons. Per conèixer les pos­si­bi­li­tats del dàtil es pot esmor­zar a l'Eden Palm, un eco­mu­seu ins­tal·lat al pal­me­rar a pocs quilòmetres de la ciu­tat. Tozeur va ser un poble pròsper a l'edat mit­jana, ins­tal·lat en un oasi de 400.000 pal­me­res, i a l'eco­mu­seu es poden conèixer algu­nes de les par­ti­cu­la­ri­tats d'aquesta planta, base de l'eco­no­mia local i símbol de fer­ti­li­tat en el pas­sat. En l'actu­a­li­tat hi ha 90 tipus dife­rents de dàtils i en el desert cada per­sona en menja 200 qui­los per any, ja sigui amb cuscús, amb mel, ela­bo­rat com a pasta per a pas­tis­se­ria, com a mel­me­lada, trans­for­mat en sucre i fins i tot en vina­gre. El pas­seig sota les pal­me­res és una delícia, sobre­tot si la calor és intensa, i les 200 fonts sub­terrànies afa­vo­rei­xen un jardí para­disíac on la rosa com­pe­teix amb la pal­mera.

Un altre lloc que sorprèn el visi­tant és el desert salat de Chott el Dje­rid, i el més petit Chott Gharsa. Antics mars que en des­se­car-se han dei­xat una capa de sal en la sorra que pro­voca mirat­ges. Des de la distància, es té la il·lusió que es con­tem­pla un llac amb aigua. I pas­se­jar-se per aquest desert salat no deixa de ser curiós. Hi ha diver­ses mane­res de fer-ho, i una de molt popu­lar entre els turis­tes és llo­gant un quad o un boo­gie: vehi­cles aptes per cir­cu­lar a la sorra i que apas­si­o­na­ran els amants dels vehi­cles. I fins i tot els que no s'esti­men gaire cir­cu­lar pels car­rers i car­re­te­res, ja que als deserts salats la sen­sació de lli­ber­tat és abso­luta. Un espai pla i infi­nit per enda­vant, on el vent aixeca una pols salada que dóna la increïble sen­sació d'estar en un mar fet de sorra.

FITXA DE LA RUTA

Situació. Tozeur està situat al sud-oest del país, prop de la frontera amb Algèria
Clima. La millor època per viatjar al desert és la primavera. A l'estiu s'hi arriba als 50 graus

DADES D'INTERÈS

Oficina deTurisme de Tunísia. www.tunisietourisme.com.tn www.tourismtunisia.com
Tunisair. Un vol directe enllaça Madrid amb Tozeur el dijous i el diumenge. Se suspenen els vols a l'estiu, temporada baixa per les altes temperatures. www.tunisair.com.tn

La tradició del «hammam»

Si hi ha una tradició agradable després d'una jornada de viatge en quatre per quatre, amb els ronyons adolorits pels bots a les dunes, és la del hammam. Els tunisians no perdonen la visita setmanal, com a mínim, en què la sauna humida va seguida d'una exfoliació i que esdevé un autèntic punt de trobada amb familiars i amics. Els hotels de gamma alta disposen d'una àmplia varietat de serveis, i les tradicionals sauna i exfoliació es completen amb tota mena de massatges i de tractaments de bellesa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.