Societat

Igualada reivindica de nou el barri adober en el Rec.0

La desena edició del festival de botigues temporals se celebra aquesta setmana

Consistori i govern ja han arribat a un acord per a un nou pla director urbanístic per donar nous usos al barri industrial

Igualada celebra del 6 al 9 de novembre la desena edició del Rec.0, el festival de botigues temporals (pop-up stores) més important del país, amb la certesa que ja hi ha un acord entre el govern de la Generalitat i l’Ajuntament per tirar endavant un pla director urbanístic (PDU) per abordar la transformació integral del barri industrial de les adoberies.

L’alcalde, Marc Castells, creu que d’aquí a un parell d’anys el pla pot estar aprovat per començar la revitalització i remodelació del barri del Rec, la “joia de la corona” d’Igualada que avui funciona a mig gas, encotillada per un pla d’usos industrial obsolet però que, tot i així, continua sent un referent mundial de l’adoberia (les primeríssimes marques internacionals hi compren la pell tractada).

El festival Rec va néixer, precisament, per donar visibilitat a aquest barri industrial de 3 quilòmetres de llargada que en els segles XVII i XVIII havia arribat a tenir més de 250 tallers, sobretot adoberies, i que de mica en mica ha anat quedant buit. Com que està qualificat com a sòl industrial poca cosa s’hi pot fer per omplir les naus que han anat quedant abandonades (el restaurant Somiatruites, per exemple, s’ha hagut d’instal·lar a la frontera del barri per culpa de la qualificació actual). “Vam idear aquest festival Rec.0 –diu Marina Iglesias, una de les impulsores– per reivindicar el Rec i que la gent s’adonés de la seva importància i no el deixés morir.”

I com van idear el festival? Aprofitant la llarga tradició a Igualada d’anar a comprar directament a les fàbriques tèxtils de la localitat, van fer que les principals marques del tèxtil i de les pells adobades posessin a la venda els seus estocs al llarg de la geografia del Rec. Tot això combinat amb múltiples activitats culturals, com ara visites guiades, concerts, exposicions i degustacions. I així és com el Rec, a més de reivindicar el seu barri industrial, va donar a conèixer entre els mateixos igualadins un patrimoni per a molts desconegut. Aquest any, en la desena edició, més de 80 marques nacionals i internacionals participen en el Rec.0.

“Hem d’agrair als organitzadors del Rec.0 no només que hagin donat a conèixer el Rec sinó que l’hagin apropat a la mateixa gent d’Igualada”, diu l’alcalde, Marc Castells. I assenyala que és també “gràcies a aquesta reivindicació” que des de l’Ajuntament han impulsat tota una sèrie de mesures perquè sigui possible aquest acord amb la Generalitat per tirar endavant el pla director. El pla preveu un canvi d’usos i permetrà l’obertura de molts negocis, la reobertura d’antigues fàbriques i també la creació d’habitatge i d’equipaments. “Serà un barri híbrid amb múltiples usos, sempre –això sí– conservant la morfologia original i la seva identitat”, manté Castells.

Perquè la Generalitat firmés un acord per tirar endavant aquest pla director l’Ajuntament ha apuntalat tres grans projectes: l’enllaç amb la ronda sud (C-37), la Via Blava, un projecte de camí, una via verda, que tirarà endavant la Diputació i que serà un gran carril que vorejarà el riu Anoia fins a Martorell, primer, i després fins al mar. Finalment, la creació d’un polígon industrial fora del Rec, connectat a la depuradora, per tenir més sòl industrial sobretot per a futures adoberies.

LES FRASES

El Rec.0 també ha apropat aquest barri industrial a la gent d’Igualada
Marc Castells
alcalde d’igualada
Vam idear el Rec.O per reivindicar el barri adober i que no es deixés morir
Marina Iglesias
cofundadora i coorganitzadora del rec.0


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.