Societat

LA CRÒNICA

La invasió dels desconfinats

Ja no cal dur una bossa de ràfia de super­mer­cat sota el braç, ni car­re­tons d’anar a com­prar, ni gos­sos pas­sats de quilòmetres. Ahir van començar a cotit­zar a l’alça malles, samar­re­tes flu­o­res­cents de tei­xit acrílic i bici­cle­tes per poder sor­tir als car­rers, en molts casos, després de set­ma­nes mirant-los a distància. I, tot i la bar­rera, de les fran­ges horàries –qui els explica això, per sort o per dis­sort, havia optat per allar­gar les hores entre llençols per amor­tir la bar­rera entre parets–, vam ser molts els que vam mati­nar per fer un mos­sec de pri­ma­vera i explo­rar on s’aca­ben els límits del res­pec­tiu terme muni­ci­pal, tot mirant de ser prou cau­te­lo­sos per esco­pir el virus abans no baixés gola avall. Cap muni­cipi en va ser una excepció, tot i que pot­ser als menys poblats l’afluència va ser més pau­sada. A Girona, es con­fo­nia qui pas­se­java el gos –o al final de la franja sor­tia a com­prar–, amb qui pas­se­java en pare­lla, entre mul­ti­tuds de run­ners i molts ciclis­tes que com­pe­tien per fugir de l’asfalt i enfi­lar, per exem­ple, la via verda de l’antic Car­ri­let de Sant Feliu, en direcció a la Cre­ueta i Quart. Mal­grat tot, el civisme impe­rava i les distàncies soci­als sem­bla que la majo­ria les comença a assu­mir, dins de la nova nor­ma­li­tat.

A l’altre extrem del sen­der, al quilòmetre zero del port de Sant Feliu, con­fluïen els gan­xons de mun­ta­nya que havien res­se­guit el traçat de l’antic tren amb els de mar, que feia dies que no gosa­ven a endin­sar-se pel vial for­mi­go­nat que res­se­gueix el dic de recer. En pri­mera línia del lito­ral, l’ambi­ent era de pro­cessó orde­nada i guar­dant distàncies. Una pare­lla que per pri­mer cop sor­tia a pas­se­jar, agraïa tor­nar a veure el mar de prop: “Feia set­ma­nes que només el vèiem de lluny, quan anàvem a llençar les escom­bra­ries.” Expli­ca­ven que no tenen fills ni nets a tro­bar a fal­tar, però men­tre agraïen que, tot i el bro­git inces­sant de via­nants i ciclis­tes, tot­hom es com­por­tava amb molta prudència, adme­tien que no sabien com ni quan podrien conèixer el nou­nat de la seva neboda, que està sor­tint de comp­tes.

Pels car­rers de Sant Feliu, també un reguit­zell d’espor­tis­tes i pas­se­jants, majo­ritària­ment a peu, i alguna pare­lla impro­ba­ble –impro­vi­sada segu­ra­ment per What­sApp entre les amis­tats–. Dos veïns de la comu­ni­tat, avis­tats en punts dis­tants després de set­ma­nes de com­par­tir edi­fici sense coin­ci­dir, pro­ven que majo­ritària­ment la gent ha fet bon­dat fins a la data de la pri­mera sor­tida, però que som molts els que no l’hem vol­gut apro­fi­tar, per lleure i res­pi­rar, o per feina i res­pi­rar alhora. Tot enfi­lant la via verda cap a Cas­tell d’Aro, i depas­sant el límit de terme, algun cami­nant o ciclista trans­fron­te­rer, però pocs. Els con­trols poli­ci­als es van cen­trar en la zona lito­ral, més con­cor­re­guda. Però els res­pec­tius ter­mes muni­ci­pals garan­tei­xen prou metres line­als per cami­nar o peda­lar, mal­grat que l’amplada del tram ini­cial de la via verda, després de set­ma­nes d’escassa acti­vi­tat humana, també s’ha esca­nyat amb la pro­li­fe­ració d’her­bes i costa, en alguns indrets, fer els avançaments amb distància social de segu­re­tat.

En altres punts de la costa, la situ­ació va ser simi­lar. A Bla­nes, un dels indrets on es va con­cen­trar una major quan­ti­tat de públic també va ser tot al llarg del pas­seig de Mar que voreja la platja. La major part pas­se­java, però també hi havia cor­re­dors i ciclis­tes, a més d’espor­tis­tes a les zones de pràctica indi­vi­dual que hi ha al tram final del pas­seig de s’Aba­nell. El muni­cipi havia res­trin­git acces­sos a la zona de la desem­bo­ca­dura de la Tor­dera, per evi­tar el col·lapse en plena recu­pe­ració dels eco­sis­te­mes després del Glòria. A Pala­fru­gell també hi va haver quei­xes per la pro­li­fe­ració de ciclis­tes a Sant Sebastià. Les agu­lle­tes, en més d’un cas, mar­ca­ran noves fases i fran­ges del des­con­fi­na­ment.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia