Societat

La nova normalitat viària causa sorpresa a l’Eixample

Un tram del carrer Consell de Cent és el primer on s’amplien les voreres damunt l’asfalt per facilitar el distanciament entre persones

Molts veïns consideren arriscat treure espai al vehicle privat

L’Ajuntament de Barcelona haurà de redoblar esforços, si més no en el terreny de la informació, per explicar i convèncer els veïns de l’Eixample de la necessitat i bondat de les mesures aplicades en alguns carrers del districte per adaptar la ciutat a les necessitats de la nova normalitat. Això és així perquè els veïns del carrer Consell de Cent van reaccionar ahir amb sorpresa i desconcert en descobrir que bona part de l’asfalt està sent pintat amb franges longitudinals de color groc, al tram entre el carrer Urgell i el passeig de Gràcia.

La majoria de vianants consultats per aquest diari, tots ells veïns de la zona, van reconèixer que no sabien que les franges grogues marquen una ampliació de la vorera a disposició dels vianants amb quatre metres afegits damunt l’asfalt. L’objectiu de la mesura és permetre que les persones puguin caminar pel carrer mantenint en tot moment la distància de seguretat d’entre un metre i mig i dos metres recomanada pels experts.

“I què fem amb els cotxes?”. Aquesta pregunta, plantejada per la Mireia, veïna del carrer Diputació amb Rocafort, era la mateixa que feien la pràctica totalitat dels vianants a qui ahir, a peu del carrer Consell de Cent, se’ls preguntava si coneixien el perquè de les franges grogues i la seva opinió al respecte. La resposta a la primera pregunta va ser, majoritàriament, un no, i el comentari a la segona anava majoritàriament en la línia de la reflexió plantejada per una altra veïna, l’Elisa. Aquesta dona, que travessava Consell de Cent acompanyant el seu fill petit que empenyia una bicicleta, considera que “ara no és el moment de fer això. La gent tindrà por de les aglomeracions al transport públic i agafaran més el cotxe i treure-li l’espai ara no em sembla una bona idea”.

La invasió de l’asfalt suposa que dels tres carrils per a vehicles que tenia Consell de Cent ara només en queda un, perquè el vial reservat per a bicicletes, al costat mar es manté inalterable. A més, la circulació per l’únic carril que queda operatiu es redueix als 30 quilòmetres per hora.

D’una opinió similar a la de l’Elisa era la Núria, també veïna del carrer i mare de família que considera prioritari “guanyar més espai verd perquè els nens puguin jugar”. Aquesta ciutadana també es pregunta: “Què passarà amb els cotxes si la gent decideix no anar amb autobús?”

Un mal futur per a la iniciativa pronostica la Maria Dolors, que fa dècades que viu en un pis amb balcó a Consell de Cent. “Serà un caos. El carrer té dos moments de molt trànsit, al matí i a la tarda, i no crec que aconsegueixin dissuadir els usuaris del cotxe.”

Els plans de l’Ajuntament són posar a disposició dels vianants 30.000 m² i les actuacions principals són les del carrer Consell de Cent i les millores al carril bus del Pla de Palau i del passeig de Gràcia i la creació de corredors bici als carrers de València i Pau Claris, en tot el seu recorregut entre Diagonal i plaça Urquinaona. Hi haurà 17 intervencions en carrils bus i 21 nous quilòmetres de corredors per a les bicicletes.

LA XIFRA

30.000
metres
quadrats nous per a vianants són els que vol guanyar l’Ajuntament de Barcelona als carrers de la ciutat.

Terrasses en comptes de cotxes

Els restauradors de Barcelona van aplaudir ahir l’anunci de l’Ajuntament de permetre un ús superior de les terrasses del que, en principi, preveu el procés de desconfinament. El consistori vol que bars i restaurants puguin actuar amb el cent per cent de les taules exteriors i fer-ho sense posar en risc la circulació de vianants per les voreres i, per això, s’agafarà espai que ara està reservat per al cotxe, com ara zones d’aparcament a l’asfalt. També hi haurà una reducció d’un 75% en el pagament de les taxes per a terrasses. De la mateixa manera es vol que el comerç pugui fer la seva activitat ocupant de manera excepcional la via pública per facilitar el distanciament entre els clients. Les mesures han de ser aprovades pel ple municipal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.