Societat

EDUCACIÓ

S’obre la porta a una educació més connectada amb la comunitat i empàtica

L’emergència edu­ca­tiva, tal com el con­se­ller d’Edu­cació ha defi­nit la situ­ació del curs vinent, obli­garà a bus­car nous espais per poder fer classe man­te­nint la distància de segu­re­tat entre alum­nes. Les aules, que tre­ba­llen nor­mal­ment al màxim de la seva capa­ci­tat, es que­da­ran peti­tes i caldrà bus­car espais alter­na­tius. I molts de cops no n’hi haurà prou amb el gimnàs, la bibli­o­teca o el men­ja­dor de l’escola o l’ins­ti­tut, per la qual cosa caldrà bus­car-lo fora, fet que dona una opor­tu­ni­tat única per can­viar la mirada a una edu­cació més comu­nitària. Ja hi ha muni­ci­pis que tre­ba­llen amb agents externs a l’escola, que impli­quen els equi­pa­ments de la ciu­tat en la tasca edu­ca­dora, com Gra­no­llers i el Prat de Llo­bre­gat. “La bona notícia és que tenim molts ali­ats al ter­ri­tori, com bibli­o­te­ques, espais espor­tius, cen­tres cívics, museus i enti­tats, dotats d’espais con­ver­ti­bles en aules. Però més enllà de la usa­bi­li­tat dels espais, això com­porta un canvi de con­cepció de l’edu­cació”, con­si­dera Fat­hia Ben­ham­mou, direc­tora de l’Aliança Edu­cació 360. Aquest canvi com­por­tarà “pas­sar d’una edu­cació cen­trada en l’escola a un model d’edu­cació dis­tribuït en el ter­ri­tori, perquè aquests ali­ats dis­po­sen de recur­sos que donen accés a experiències d’apre­nen­tatge”, defensa la direc­tora de l’aliança.

Unes aules des­do­bla­des, amb la mei­tat dels alum­nes, dona­ran faci­li­tats per tre­ba­llar en grups més petits, una demanda clàssica de les rei­vin­di­ca­ci­ons per la millora edu­ca­tiva. “Fer torns amb grups reduïts per­metrà a més alum­nes tor­nar a tei­xir vin­cles afec­tius amb l’escola i a apren­dre junts”, asse­gura Ben­ham­mou, tot i que la ràtio per si sola no és garan­tia d’una millora. Per com­ba­tre les desi­gual­tats edu­ca­ti­ves ampli­fi­ca­des per la pandèmia “cal extra­es­co­lars de qua­li­tat i espais de suport edu­ca­tiu, que pre­nen espe­cial importància”, asse­gura.

En aquest sen­tit el direc­tor d’Inno­vació i Con­tin­guts de Fun­des­plai, Car­les Xifra, diu que l’edu­cació en el lleure valo­rarà el seu sen­tit últim: “Trans­for­mar les esco­les i la soci­e­tat, i ara en tenim l’opor­tu­ni­tat.” Durant el con­fi­na­ment s’han vist nom­bro­ses mos­tres d’empa­tia per part dels infants, “que han gra­vat vídeos per a les residències de gent gran i han fet dibui­xos per als hos­pi­tals”, recorda Xifra. Aquesta empa­tia “s’ha de posar al cen­tre i s’han de desen­vo­lu­par pro­jec­tes que incor­po­rin el temps de cura tant a l’edu­cació for­mal com a l’edu­cació en el lleure”. Es farà, i ja s’està fent, de mol­tes mane­res. “Les cam­pa­nyes del banc de sang en què par­ti­ci­pen nens i nenes con­vi­dant a donar fun­ci­o­nen molt bé”, posa com a exem­ple el direc­tor d’Inno­vació i Con­tin­guts.

Una altra com­petència que es desen­vo­lu­parà amb les esco­les és “l’anti­ci­pació dels futurs”, segons Xifra. “Han sor­git unes incer­te­ses bru­tals i s’ha de tre­ba­llar en l’anti­ci­pació dels futurs pos­si­bles i desit­ja­bles i com podem inci­dir en ells.” Ja s’estava fent amb el canvi climàtic i s’ampliarà a altres ter­renys. “Cal fer-ho per tenir ciu­ta­dans més crítics i com­pro­me­sos”, con­clou.

Han sorgit unes incerteses brutals i s’ha de treballar en l’anticipació dels futurs
Carles Xifra
director d’innovació i continguts de Fundesplai
Passarem a un model d’educació distribuït en el territori
Fathia Benhammou
directora de l’Aliança Educació 360


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia