Educació

Una avaluació amb models variats i no exempts de polèmica

L’alumnat denuncia dificultats tècniques i vulneració de drets als exàmens telemàtics

La llibertat de càtedra ha motivat una àmplia varietat de proves

Les uni­ver­si­tats s’han adap­tat amb rapi­desa a l’ense­nya­ment en línia, però l’ava­lu­ació ha posat a prova la inven­tiva dels docents per superar les difi­cul­tats de la distància. Hi ha hagut múlti­ples models, i algu­nes pro­pos­tes han estat acom­pa­nya­des de polèmica, com les de la Uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona, que ha dema­nat a l’alum­nat que es gravi men­tre fa l’exa­men. Els alum­nes cre­uen que es vul­nera el dret a la inti­mi­tat i la pro­tecció de dades i s’alerta de la difi­cul­tat mate­rial de fer-ho, tot i la política de les uni­ver­si­tats de faci­li­tar ordi­na­dors i con­nec­ti­vi­tat als estu­di­ants amb pro­ble­mes. “Els exàmens par­ci­als es van fer en línia i els finals també. Ens vam plan­te­jar si era lícit gra­var l’estu­di­ant en un entorn pri­vat o moni­to­rit­zar-lo davant de l’exa­men. Vam resol­dre que era lícit gra­var l’estu­di­ant al prin­cipi i al final de l’exa­men”, explica Núria Gar­rido, vice­rec­tora de Docència i Estu­di­an­tat de la UPC. Aquesta uni­ver­si­tat va pro­po­sar un docu­ment d’inte­gri­tat acadèmica sig­nat per l’alumne, moda­li­tats d’exàmens que tin­guin en compte que l’estu­di­ant pot acce­dir a tot el mate­rial i recur­sos com la limi­tació del temps. “Si se sos­pita de còpia es pot dema­nar a l’alumne que faci una defensa oral de l’exa­men”, explica Gar­rido.

“La UB esta­bleix que t’has de gra­var en un espai tran­quil amb una càmera gra­vant l’ordi­na­dor i una altra enfo­cant l’estu­di­ant. No tot­hom té una habi­tació pròpia amb taula on aïllar-se ni web­cam a l’ordi­na­dor”, alerta Anna Clua, por­ta­veu del Sin­di­cat d’Estu­di­ants dels Països Cata­lans. “També ens hem tro­bat amb exàmens amb tan poc temps que costa pen­sar, i no tots els pro­fes­sors han estat com­pren­sius. No s’ha fet del tot bé”, diu Clua. Al Sin­di­cat d’Estu­di­ants la impressió és simi­lar: “Fins fa poques set­ma­nes no sabíem com seríem ava­lu­ats perquè hi ha hagut un des­con­trol abso­lut que ha per­ju­di­cat els estu­di­ants amb menys recur­sos econòmics i durant la cele­bració dels exàmens s’estan vul­ne­rant els nos­tres drets”, diuen fonts sin­di­cals, que es refe­rei­xen a aules vir­tu­als que no fun­ci­o­nen, sis­te­mes de com­pro­vació d’iden­ti­tats que es pen­gen o l’obli­gació de com­prar càmeres per gra­var l’alum­nat fent l’exa­men.

Exàmens curts i proves de 36 hores

Rosa M. Bravo

La varietat d’exàmens està sent gran, atenent la llibertat de càtedra i la decisió de cada docent. Hi ha qui ha optat per donar un temps curt de resposta per evitar consultar documentació i qui ha fet el contrari, examinar amb una reflexió sobre una assignatura per a la qual s’ha donat 36 hores de temps de resposta.

També s’ha fet imprimir un examen i penjar-lo a l’entorn virtual un cop realitzat en una hora i mitja com a màxim. Així mateix s’han fet exàmens orals, gravats o no, i un examen diferent per a cada alumne d’una mateixa assignatura, o s’ha avaluat amb la realització de textos interpretatius com els assajos.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia