Educació

Posar fi a la bretxa

Nombroses famílies han tingut problemes per seguir les classes a distància per la manca d’ordinadors i internet

Les entitats socials s’han bolcat per ajudar amb material provinent de donacions l’alumnat amb problemes

El departament d’Educació ha repartit més de 31.000 dispositius, però no ha pogut arribar a tothom

Amb el confinament s’agreugen les desigualtats socials que l’escola contribueix a rebaixar

Sense feina, sola amb els seus qua­tre fills i sense poder pagar la wifi, a Samira Zar­houni el con­fi­na­ment amb les clas­ses a distància se li ha fet molt difícil. La Nala, la Mariam, la Salma i l’Ahmed, d’11, 9, 7 i 4 anys, assis­tei­xen a una escola pública de Santa Coloma de Gra­me­net. Amb el mòbil que recar­re­gava amb tar­geta es van haver d’espa­vi­lar tots qua­tre nens per seguir les tas­ques de l’escola. “Ens envi­a­ven els deu­res per cor­reu electrònic, els copiàvem en un paper, li fèiem una foto i els enviàvem a l’escola”, explica Zar­houni. El petit aviat es va can­sar i no va voler fer res men­tre que les nenes sí que van con­ti­nuar amb el ritme. “Jo els he de fer de mes­tra, de vega­des va bé i de vega­des no, sobre­tot amb la gran, que és més difícil. No sé anglès i de matemàtiques, el just”, asse­nyala. Una difi­cul­tat afe­gida ha estat ges­ti­o­nar les vide­o­con­ferències quan algu­nes coin­ci­dien en dia i hora. “No podíem par­lar a la mateixa hora.”

Els mala­ba­ris­mes per seguir les clas­ses a distància van durar un mes i mig, fins que la van tru­car del Casal dels Infants, on assis­tien tots els nens abans del con­fi­na­ment. “Havien pen­sat en nosal­tres i l’endemà ens van ins­tal·lar inter­net a casa.” La con­nexió venia acom­pa­nyada d’un portàtil i una tau­leta que els ha faci­li­tat molt el poder seguir les clas­ses. “Estic molt més tran­quil·la. Podem fer dues vide­o­con­ferències alhora i a la gran li resulta molt més fàcil fer els deu­res.” La Nala usa habi­tu­al­ment el portàtil, on pot tre­ba­llar amb car­pe­tes i no ha de fer fotos als deu­res que prèvia­ment ha copiat al paper. “Ella és molt res­pon­sa­ble i estava molt estres­sada perquè no podia fer bé els deu­res.” La Mariam i la Salma con­ti­nuen fent deu­res en paper i usen la tau­leta per par­lar amb l’escola i el casal.

La direc­tora tècnica del Casal dels Infants, Agnès Pàmies, explica que l’enti­tat ha inten­tat seguir en con­tacte amb els infants i les famílies per veure les seves cir­cumstàncies. S’ha cen­trat a donar un suport econòmic d’emergència men­tre arri­ba­ven ajuts de l’admi­nis­tració i a lliu­rar dis­po­si­tius. “El depar­ta­ment d’Edu­cació ha pri­o­rit­zat els alum­nes de final d’etapa, quan hi ha altres eta­pes amb nens des­con­nec­tats”, afirma Pàmies. “Hem tre­ba­llat per solu­ci­o­nar la manca de tau­le­tes per per­me­tre el segui­ment esco­lar, i n’hem pogut repar­tir 185 i 50 con­trac­tes amb sis mesos de dades. Tots pro­vi­nents de dona­ci­ons i fent-ho de forma ges­ti­o­nada amb els ser­veis soci­als i altres enti­tats. El Casal dels Infants ha subs­tituït l’atenció pre­sen­cial al miler d’infants i joves per vide­o­con­ferències “en què pri­o­rit­zem les rela­ci­ons i les emo­ci­ons”, asse­nyala Pàmies. La situ­ació és difícil per a mol­tes famílies, amb molts aco­mi­a­da­ments i manca de pres­tació perquè tre­ba­lla­ven en l’eco­no­mia sub­mer­gida.

Desi­gual­tats agreu­ja­des

Una altra enti­tat que està tre­ba­llant per pal·liar la bretxa digi­tal és Càritas. Però no es pot par­lar de bretxa digi­tal sense par­lar de la social, ja que les enti­tats donen suport a famílies “que tenen menys pos­si­bi­li­tats de donar suport edu­ca­tiu als fills perquè no tenen diners o perquè no ente­nen la llen­gua”, adver­teix Mireia Milián, asses­sora del pro­grama de famílies i infància de Càritas Bar­ce­lona. Amb el con­fi­na­ment s’agreu­gen les desi­gual­tats soci­als que l’escola con­tri­bu­eix a rebai­xar. A les aules tot­hom té mate­rial per apren­dre, però a casa en molts casos es depèn d’un únic mòbil amb poques dades. “Edu­cació ha fet un gran esforç però el repar­ti­ment ha estat insu­fi­ci­ent”, alerta l’asses­sora del pro­grama de Càritas.

L’enti­tat ha repar­tit 170 tau­le­tes i ordi­na­dors pro­vi­nents de dona­ci­ons. No ha estat sufi­ci­ent per cobrir les neces­si­tats detec­ta­des i per al curs vinent, alerta Milián, “caldrà asse­gu­rar un ordi­na­dor o tau­leta per alumne amb la màxima qua­li­tat de con­nexió”. El repte no és només apor­tar mate­rial informàtic “sinó acom­pa­nyar les famílies que estan vivint la situ­ació amb molta pre­ca­ri­e­tat i soli­tud”, asse­gura Milián.

L’asso­ci­ació edu­ca­tiva Ítaca ha repar­tit a l’Hos­pi­ta­let 88 dis­po­si­tius pro­vi­nents de dona­ci­ons d’empre­ses i par­ti­cu­lars i 38 rou­ters en col·labo­ració amb l’Ajun­ta­ment. El direc­tor de l’enti­tat, Felipe Cam­pos, des­taca el segui­ment en línia que ha fet Ítaca amb 160 infants, un reforç impor­tantíssim perquè hi ha mol­tes famílies que “retor­nen els dis­po­si­tius per difi­cul­tats amb l’idi­oma i com­petències digi­tals i per la manca d’habi­li­tats per fer deu­res”. “Qual­se­vol canvi en el sis­tema edu­ca­tiu que resulta revo­lu­ci­o­nari en el mètode pro­voca de forma con­tun­dent que una bona part de la soci­e­tat en quedi exclosa”, adver­teix.

El depar­ta­ment d’Edu­cació va detec­tar a l’abril que unes 55.000 famílies tenien man­cança d’ordi­na­dors o con­nec­ti­vi­tat i ha lliu­rat 31.814 dis­po­si­tius, 22.000 apro­xi­ma­da­ment acom­pa­nyats de con­nexió a inter­net. Ha estat una ope­ració amb un cost glo­bal, inclosa la con­trac­tació de les empre­ses de dis­tri­bució, de 5,5 mili­ons d’euros. La secretària gene­ral d’Edu­cació, Núria Cuenca, explica que “els cen­tres edu­ca­tius sí que esta­ven pre­pa­rats per fer docència en línia amb les pla­ta­for­mes tec­nològiques, però fal­tava que els alum­nes pogues­sin fer el segui­ment”. El tan­ca­ment sob­tat dels cen­tres i el poc temps de reacció va moti­var que no es pogués arri­bar a tot­hom qui ho neces­si­tava, “i es van pri­o­rit­zar els finals d’etapa i els pocs recur­sos”. L’ideal hagués estat que l’alumne que ho neces­sités hagués pogut sor­tir de l’aula amb l’ordi­na­dor a la mot­xi­lla, ja que els cen­tres tenen en total uns 100.000 dis­po­si­tius per a l’ús ordi­nari.

El repar­ti­ment ha estat lent per la difi­cul­tat que com­porta lliu­rar cada dis­po­si­tiu a domi­cili i perquè el mer­cat estava satu­rat per tro­bar equi­pa­ments com els rou­ters MiFi. També perquè calia fer ins­tal·laci­ons per­so­na­lit­za­des a cada ordi­na­dor i tau­leta per faci­li­tar-ne l’ús, tasca de la qual s’han ocu­pat 200 tècnics. Qua­tre empre­ses han fet el repar­ti­ment, però han que­dat uns 2.000 que no s’han pogut lliu­rar per les difi­cul­tats de tro­bar els des­ti­na­ta­ris. El depar­ta­ment està “inten­tant qua­drar les dades”, segons Cuenca, dels equi­pa­ments que han lliu­rat ajun­ta­ments i enti­tats i asse­nyala que s’ha col·labo­rat amb el món local per fer la dis­tri­bució. A tall d’exem­ple, l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona ha repar­tit 5.300 dis­po­si­tius i el del Prat, 221.

El mate­rial d’Edu­cació s’haurà de tor­nar a les esco­les al setem­bre i el depar­ta­ment està dis­se­nyant un pro­grama “per implan­tar una pla digi­tal més estruc­tu­rat per si hi ha un nou con­fi­na­ment”, diu la secretària gene­ral. “Hem après molt i tot ani­ria més ràpid”, asse­gura, ja que es dei­xa­ria almenys dos dies de marge perquè l’alum­nat pogués mar­xar amb el portàtil.-

Calen 500 voluntaris
El Casal dels Infants necessita 500 persones voluntàries per garantir les activitats d’estiu dels menors vulnerables S’ha programat un seguit d’activitats en què participaran 1.600 infants i joves seguint les mesures de seguretat . L’entitat remarca que és més important que mai la mobilització del voluntariat per garantir un estiu divertit, educatiu i que els ajudi a superar l’impacte emocional del confinament, que la majoria l’han viscut en unes condicions especialment adverses.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia