Societat

Societat

Els últims barquers

Josep Boada i els seus fills, Lluís i Martí, del restaurant La Barca de Sant Julià del Llor, van fer de passadors del riu Ter amb barca de llibant, que es va retirar el 1977

Els viatgers pagaven 10 cèntims els dies feiners i 5 els diumenges

Quan el 1932 Lluís Boada Bon­matí va arren­dar el mas la Barca de Sant Julià del Llor, el con­tracte que va sig­nar amb l’amo li espe­ci­fi­cava que amb la maso­ve­ria podia explo­tar el ser­vei de barca per tra­ves­sar el Ter d’Anglès a Sant Julià del Llor. I també el preu que estava legi­ti­mat a cobrar als usu­a­ris: 10 cèntims (de pes­seta) els dies fei­ners i 5 cèntims els diu­men­ges. Més barat els diu­men­ges perquè es con­si­de­rava que hi havia més viat­gers i els tra­jec­tes s’amor­tit­za­ven més. El maso­ver era pagès, rama­der, hor­tolà i bar­quer, i també feia algun bere­nar i venia begu­des als viat­gers: ser­vei que va embrió del res­tau­rant que actu­al­ment regen­ten a la Barca els des­cen­dents de Lluís Boada. Josep Boada, fill de Lluís, que també va arri­bar a fer de bar­quer, recorda que la barca era un petit com­ple­ment a l’eco­no­mia del mas, que no hau­ria pogut tirar enda­vant només amb els tra­jec­tes flu­vi­als sense les ter­res i el bes­tiar. La barca encara con­ver­tia en més lli­gada la feina del maso­ver, ja en si prou escla­vit­zada, perquè havia d’estar totes les hores del dia pen­dent de si hi havia viat­gers per pas­sar el riu.

El bar­quer tenia uns tra­jec­tes fixos de bon matí per pas­sar els que ana­ven a tre­ba­llar, els ope­ra­ris de la fàbrica i els tre­ba­lla­dors de la mina, i a la tarda per retor­nar-los. I a les nits la barca també tra­ves­sava el riu si sor­tien ser­veis espe­ci­als o urgències, com podria ser que una dona anés de part i s’hagués d’anar a bus­car el metge o la lle­va­dora. Havien de dur-los amb barca per força perquè no hi havia pont per tra­ves­sar el Ter. En Josep Boada, nas­cut el 1933, explica que ell no tenia pen­sat fer de bar­quer. Ell es va for­mar com a tor­ner a Anglès i després es va posar a tre­ba­llar per a la mítica casa d’elec­tro­domèstics Agni. Era l’any 1961 quan en Josep es va casar amb una noia que havia tre­ba­llat en una fonda i al mas van començar a fer men­jars, i lla­vors els Boada van com­prar la pro­pi­e­tat i també la barca. De maso­vers a amos. I en Josep Boada va seguir els pas­sos del pare i també va començar a menar la barca. Era fàcil, recorda. Anava lli­gada amb un cable i només calia anar-lo esti­rant per fer avançar la barca. Quan la gent ja tenia cotxe, era habi­tual que els cli­ents apar­ques­sin el vehi­cle a l’altra riba i tra­ves­ses­sin amb la barca per anar a men­jar a l’hos­tal. I no calia gaire burocràcia. “Jo només tenia un títol, ano­me­nat titulín, per dur embar­ca­ci­ons de fins a sis metres i cin­quanta cavalls”, recorda Josep Boada. I en l’època del seu pare no calien ni asse­gu­ran­ces.

La barca que pas­sava pel Ter d’Anglès a Sant Julià no va tenir mai cap nau­fragi ni cap acci­dent amb con­seqüències greus. La barca va resis­tir el famós aiguat del 1940, però, en canvi, una riuada petita, el 1958, se la va endur riu avall. “Més d’una vegada algú havia anat a parar a l’aigua, però sem­pre tot­hom sor­tia sense pro­ble­mes”, recorda en Josep, orgullós de l’època de bar­quers que encara van poder tas­tar, de ben joves, els seus fills, en Lluís i en Martí. La barca (dit en genèric perquè al llarg dels anys n’hi va haver unes quan­tes) la van reti­rar el setem­bre del 1977, sis mesos després que s’inau­gurés el pont, que li va usur­par la funció de tra­ves­sar el riu. Va estar un temps anco­rada a terra davant la casa, però la fusta es va aca­bar dete­ri­o­rant, i ara, com a tes­ti­moni de la història, només que­den les foto­gra­fies, mol­tes, expo­sa­des al res­tau­rant La Barca, que regen­ten en Lluís i en Martí Boada. Entre aques­tes foto­gra­fies hi han des­co­bert que una nena menuda que tra­ves­sava el riu amb la barca amb la seva mare ha resul­tat ser Car­men Sau­rina Canals, la direc­tora de la facul­tat on ha cur­sat la car­rera una neta d’en Josep Boada. Històries de la barca.

Cinc
eren les barques de llibant (corda o cable que les subjectava) que travessaven el Ter al segle XX: la de la Cellera a Sant Julià del Llor, la d’Anglès a Sant Julià del Llor, la de Bescanó a Sant Gregori, la barca de Girona –on ara hi ha el pont de la Barca– i la que travessa de Verges a Ultramort.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia