Aprovat el full de ruta per una mobilitat més sostenible
El pla metropolità de mobilitat urbana inclou 102 propostes per executar en cinc anys
Es vol reduir a la meitat la població exposada a la contaminació, impulsar el transport públic i l’ús de la bicicleta
El Consell Metropolità de l’AMB va aprovar ahir definitivament el pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU) 2019-2024, un document que inclou 102 mesures per afrontar el repte d’una mobilitat més sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona en els propers cinc anys, en col·laboració amb els ajuntaments i les administracions competents. El PMMU quantifica en 1.354 milions d’euros els recursos necessaris per tirar endavant les propostes, dels quals l’AMB n’aportarà 370 i la resta haurà d’anar a càrrec d’ajuntaments, Generalitat i Estat. El cost estimat si s’inclouen les infraestructures que cal executar ascendeix a 10.276 milions d’euros.
El pla defineix una sèrie de propostes encaminades a aconseguir la reducció del 50% de la població exposada al soroll i a una baixa qualitat de l’aire, planteja com a objectiu incrementar un 10% els desplaçaments a peu, en bicicleta i en vehicles de mobilitat personal els dies feiners, fer baixar al voltant de tres punts la quota modal de desplaçaments en vehicle privat de dilluns a divendres, i incrementar la penetració dels vehicles elèctrics, híbrids i impulsats amb gas perquè arribin al 5% del parc censat.
El PMMU no descarta la implantació d’un peatge metropolità per frenar la contaminació, i presenta l’AMB com a “agent facilitador” d’aquest debat. El vicepresident de Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, argumenta que no és l’única solució. “Pagant només un peatge metropolità es recaptarà però no es reduirà la contaminació”, manté, i avança que “no serà fàcil aconseguir un consens”. Per afavorir la reducció de la contaminació, el PMMU proposa aprofundir el treball encetat amb la implantació de la zona de baixes emissions (ZBE) de les rondes introduint noves restriccions a partir del 2022 per deixar fora de circulació els vehicles amb etiqueta ambiental B, amb l’excepció dels residents a l’interior de la ZBE. També aposta per desplegar ZBE a tots els municipis metropolitans de més de 50.000 habitants. Poveda ha avançat que els primers l’any vinent seran Sant Joan Despí i Sant Cugat del Vallès, i l’objectiu és que d’altres segueixin la mateixa línia.
El PMMU planteja el repte d’incrementar un 10% la velocitat comercial del bus metropolità a través de nous carrils bus-VAO als principals accessos a Barcelona, millorar la puntualitat de la xarxa de rodalies, ampliar els aparcaments d’intercanvi metropolitans, fer créixer la xarxa pedalable amb 500 nous quilòmetres. El pla advoca per una optimització del transport urbà de mercaderies amb nous punts de recollida, impulsant la distribució nocturna i a través de la creació d’una xarxa de microplataformes de distribució urbana.