Societat

Foment revisarà la seguretat de l'estació de Castelldefels

· El ministeri estudiarà mesures addicionals per evitar que els passatgers creuin les vies · Les formacions denuncien les estacions més conflictives · Una dona va travessar ahir pel lloc del sinistre

El secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, va anunciar ahir que, un cop finalitzi la investigació, el ministeri de Foment estudiarà mesures complementàries per evitar que la gent travessi les vies del tren. “Les persones han de saber que creuar una via sempre és un risc que no es pot assumir i que s'han d'utilitzar els mecanismes adients per passar”, va dir Morlán. La recomanació no és gratuïta, ja que la mateixa nit de la tragèdia de Castelldefels es va produir un fet similar a Mataró, on un grup nombrós de persones van envair les vies per poder agafar un tren que sortia en direcció a Blanes. Els sindicats recorden que aquests comportaments “són habituals” i demanen a Renfe i a Adif que prenguin mesures en les estacions més conflictives.

El compromís de Morlán coincideix amb la petició dels sindicats. Potser calen algunes mesures extraordinàries per dissuadir la gent. El problema és establir quin tipus de mesures. Els sindicats aposten per millorar les condicions de seguretat d'algunes estacions especialment conflictives i també per insistir en una major conscienciació ciutadana.

“És trist que hagi passat en una estació acabada de remodelar, perquè hi ha altres llocs on hi ha més risc”, va comentar ahir Joan Moreno, secretari general de la federació de transports d'UGT, que veu difícil que es puguin aplicar mesures per impedir que la gent travessi per les vies. “L'única manera seria soterrar-les totes, perquè és un comportament força habitual”, subratlla.

Una prova palpable d'aquesta praxi és que la mateixa nit va haver-hi dos atropellaments més, un a Sant Adrià de Besòs i l'altre a Sant Feliu de Llobregat, i que a l'estació de Mataró un grup de gent va tenir una reacció similar a la de les víctimes de Castelldefels. Havien arribat amb retard a l'estació i van travessar dues de les sis vies perquè tenien por de perdre el tren i arribar tard a la revetlla.

Ahir mateix, una noia russa va cometre la mateixa imprudència a l'estació de Platja de Castelldefels, quan va baixar d'un tren que anava en direcció Sitges i va travessar les vies exactament pel mateix punt on es va produir el sinistre. Aquest cop, però, va topar amb uns guardes de seguretat i la van multar.

Els sindicats alerten que aquest comportament de risc és més habitual entre la gent jove durant els caps de setmana i els festius. I citen algunes estacions com les de Sabadell, Calafell o Sant Celoni, on hi ha una forta oferta de discoteques. Les mesures de reforç de la seguretat anunciades per Morlán podrien activar-se en aquestes situacions excepcionals.

El responsable de mobilitat de CCOO, Jaume Vernet, va anar més enllà i va dir que Renfe i Adif haurien de prendre nota per accelerar la remodelació d'estacions com les de Granollers, Mollet o Passeig de Gràcia, que no reuneixen les mínimes condicions de seguretat.

Jaime Tonda, del Sindicat Ferroviari, va anunciar que faran un estudi per saber quantes estacions catalanes tanquen el pas soterrani abans que passin els últims trens perquè no hi ha personal ni de Renfe ni d'Adif. Un exemple és el cas de Sant Adrià de Besòs, on, segons Tonda, el pas es tanca a dos quarts de deu, quan marxa la persona que porta el bar. “La gent ha de fer una volta de 300 o 400 metres per sortir i sovint prefereix creuar les vies”.

4
investigacions s'han obert arran del sinistre: la judicial, les d'Adif i Renfe i la del ministeri de Foment.
6.001
euros és la multa mínima que la llei ferroviària preveu per creuar les vies. La sanció pot arribar a 30.000 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.