Salut

Irregularitats a l’empresa que gestiona l’hospital de Salt

La Sindicatura de Comptes de Catalunya troba irregularitats contractuals i 12 milions d’excés de despesa a l’Institut d’Assistència Sanitària durant el 2017

L’escrit incorpora algunes al·legacions de l’IAS

La Sin­di­ca­tura de Comp­tes de Cata­lu­nya ha detec­tat irre­gu­la­ri­tats a l’Ins­ti­tut d’Assistència Sanitària (IAS), l’empresa pública que ges­ti­ona, entre altres, el parc sani­tari Martí i Julià de Salt, la xarxa de salut men­tal de les comar­ques giro­ni­nes i les àrees bàsiques de salut d’Anglès, Breda-Hos­tal­ric i Cassà de la Selva. L’ informe , publi­cat ahir, es limita a la fis­ca­lit­zació de la gestió del pres­su­post, a la con­trac­tació admi­nis­tra­tiva i a la gestió del per­so­nal i con­clou, entre altres coses, que hi va haver irre­gu­la­ri­tats con­trac­tu­als –com ara que es va con­trac­tar més per­so­nal del que es podia– i també almenys 12,5 mili­ons d’euros d’excés de des­pesa aquell any.

L’informe de 84 pàgines de la sin­di­ca­tura inclou també l’escrit d’al·lega­ci­ons de l’IAS, datat el 22 de setem­bre pas­sat. En aquest sen­tit, la sin­di­ca­tura pun­tu­a­litza que “les al·lega­ci­ons for­mu­la­des han estat ana­lit­za­des i valo­ra­des” i han fet que hi hagués alguns can­vis en l’informe. “La resta del text del pro­jecte d’informe no s’ha alte­rat perquè s’entén que les al·lega­ci­ons pre­sen­ta­des són expli­ca­ci­ons que con­fir­men la situ­ació des­crita ini­ci­al­ment o perquè no es com­par­tei­xen els judi­cis que s’hi expo­sen.” La direcció de l’IAS –que depèn del Depar­ta­ment de Salut– va eme­tre ahir al ves­pre un comu­ni­cat en què acla­ria la seva posició recor­dant les al·lega­ci­ons fetes al seu moment.

Pres­su­post

Pel que fa a la gestió del pres­su­post, la Sin­di­ca­tura recull que aquell any l’IAS va ges­ti­o­nar un pres­su­post de 98,94 mili­ons i que, segons els comp­tes pre­sen­tats, va tan­car l’any amb un superàvit de 20.569 euros i amb un roma­nent de tre­so­re­ria de 9,37 mili­ons. La sin­di­ca­tura, però, cal­cula que hi va haver l’error d’incloure-hi una des­pesa que no per­to­cava i que, per tant, el superàvit va ser de 49.068 euros. Però, a més, la Sin­di­ca­tura de Comp­tes també posa en relleu que la des­pesa con­trac­tada s’allu­nya de la que, final­ment, es va exe­cu­tar, de manera que hi va haver un excés de des­pesa de 12,55 mili­ons. “La sin­di­ca­tura ha com­pa­rat l’import de l’anu­a­li­tat de l’exer­cici 2017 dels con­trac­tes vigents aquell any dels dinou proveïdors de l’IAS amb un volum d’ope­ra­ci­ons més ele­vat i els imports de les des­pe­ses comp­ta­bi­lit­za­des dins d’aquest període en l’exe­cució d’aquests con­trac­tes. La com­pa­ració posa de mani­fest l’existència en dis­set d’aquests dinou proveïdors d’un excés de des­pesa d’almenys 12,55 mili­ons res­pecte a la des­pesa con­trac­tada”, diu l’informe. La majo­ria d’aquests proveïdors són de medi­ca­ments i cor­res­po­nen a con­trac­tes deri­vats de l’any 2016, for­ma­lit­zats a par­tir d’acords marc amb l’ICS i, tot i que es podien pror­ro­gar durant l’exer­cici 2017 i següent, “l’IAS no va for­ma­lit­zar, en cap cas, la pròrroga dels con­trac­tes deri­vats ori­gi­na­ris”. Sobre aquest punt, la direcció de l’IAS, en el comu­ni­cat emès ahir, insis­teix que els 12,5 mili­ons “en cap cas són un excés de des­pesa, donat que l’IAS en l’exer­cici ana­lit­zat va obte­nir superàvit”.

Per­so­nal

L’apar­tat dedi­cat a la gestió del per­so­nal és el que ocupa més fulls de l’informe. Con­cre­ta­ment, sobre con­trac­ta­ci­ons i retri­bu­ci­ons del per­so­nal de l’IAS. Així, per exem­ple, des­taca que aquell any hi havia per­so­nal de l’IAS que tre­ba­llava amb dedi­cació com­pleta a l’Ins­ti­tut Català de la Salut (ICS), i a la inversa, gràcies al con­veni marc que reco­llia l’aliança estratègica entre l’ICS i l’IAS. Segons la sin­di­ca­tura, “atès que aquests llocs de tre­ball són de caràcter estruc­tu­ral i que cal tenir-los coberts durant tota la jor­nada, hau­rien d’estar coberts mit­jançant per­so­nal de la mateixa ins­ti­tució, proveïts per con­vo­catòria pública i sub­jec­tes al con­veni col·lec­tiu apli­ca­ble a la resta de per­so­nal”. Per l’IAS, la mobi­li­tat assis­ten­cial “és del tot lícita”, en com­pli­ment d’un arti­cle de la llei d’orde­nació de les pro­fes­si­ons sanitàries, segons recorda en el comu­ni­cat.

La sin­di­ca­tura també es fa ressò del fet que aquell any es va con­trac­tar més per­so­nal del que es podia i que va con­trac­tar 23 per­so­nes per cobrir pla­ces vacants quan, d’acord amb la taxa de repo­sició fixada per la llei de pres­su­pos­tos gene­rals de l’Estat, durant aquell any “només hau­ria pogut incor­po­rar set per­so­nes”. Així mateix, recull, per exem­ple, que els qui tre­ba­lla­ven a oftal­mo­lo­gia i odon­to­lo­gia tenien con­tracte de ser­veis quan, en rea­li­tat, ocu­pa­ven llocs estruc­tu­rals i, per tant, “aquests llocs s’hau­rien d’haver cobert amb per­so­nal amb con­tracte labo­ral”. Segons l’IAS, la con­trac­tació d’aquests ser­veis es va fer a través de con­trac­tació pública en lliure con­currència i d’acord amb la llei de con­trac­tes del sec­tor públic vigent en aquell moment.

Així mateix, l’informe detecta que el 2017 l’empresa pública no dis­po­sava d’una relació de llocs de tre­ball, tot i que fa cons­tar que el 31 de desem­bre del 2017 el nom­bre de tre­ba­lla­dors de l’enti­tat era de 1.652.

Sous i paga­ments

La sin­di­ca­tura recull que el 2017 hi va haver nou direc­tius que van cobrar la seva retri­bució “sense que els imports fos­sin apro­vats pel con­sell d’admi­nis­tració de l’IAS”. Un tràmit que no es va fer fins dos anys després, el 2019. “A més, la sin­di­ca­tura no té constància de l’apro­vació pel con­sell d’admi­nis­tració dels objec­tius dels direc­tius per al 2017 i del seu per­cen­tatge d’asso­li­ment indi­vi­dual”, recull l’informe. En aquest sen­tit, l’al·legació de l’IAS sos­te­nia que “no es tracta de sou, sinó de paga­ments d’objec­tius per a l’exer­cici cor­res­po­nent al 2017, igual que es va fer amb la resta de tre­ba­lla­dors, segons con­veni. Durant l’any 2017 es va poder fer efec­tiu el paga­ment d’objec­tius del 62% a tots els tre­ba­lla­dors”, diu l’IAS en el comu­ni­cat emès ahir, i hi afe­geix: “Aquest import no ha de ser apro­vat pel con­sell d’admi­nis­tració, ja que és regu­lat pel con­veni col·lec­tiu d’apli­cació.”

La sin­di­ca­tura remarca també que, entre els anys 2016 i 2018, es van pagar indem­nit­za­ci­ons a l’exad­junt a gerència comuna de l’ICS i l’IAS que suma­ven 73.369 euros. Segons l’informe, aques­tes quan­ti­tats eren “paga­ments inde­guts sus­cep­ti­bles de rein­te­gra­ment” perquè “no cor­res­po­nien”. I hi afe­geix que, en el dia d’avui, “no consta que el con­sell d’admi­nis­tració de l’IAS hagi emès cap reso­lució res­pecte d’aquest expe­di­ent”. En aquest sen­tit, l’IAS sosté que la quan­ti­tat asse­nya­lada en l’informe “es refe­reix exclu­si­va­ment a des­pe­ses en con­cepte de die­tes i qui­lo­me­tratge efec­ti­va­ment rea­lit­zats, del lloc de residència al lloc de tre­ball i vice­versa” d’aquest adjunt de gerència.

LES FRASES

El treball de fiscalització de l’àrea de personal s’ha vist limitat pel fet que l’entitat no ha facilitat tota la documentació requerida
Les al·legacions formulades han estat analitzades i valorades per la Sindicatura de Comptes
Informe de la Sindicatura de Comptes sobre l’IAS

L’IAS, una empresa pública del Siscat

U.C

L’Institut d’Assistència Sanitària (IAS) és una empresa pública que forma part del sistema sanitari integral d’utilització pública (Siscat) de la Generalitat de Catalunya. Segons explica en la seva pàgina web, la institució es finança principalment a través de la concertació amb el Servei Català de la Salut i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Una petita part s’obté de l’atenció prestada a tercers (accidents de trànsit o treball, per exemple) per l’assegurança obligatòria, segons els criteris fixats per la llei general de sanitat de l’any 1982.

L’IAS té actualment una plantilla equivalent de prop de 1.500 treballadors i gestiona un pressupost anual de 105 milions d’euros. L’Institut d’Assistència Sanitària manté una aliança estratègica amb l’Institut Català de la Salut a Girona arran d’un conveni signat el 2006. Aquest conveni, segons destaca l’IAS, “ha de permetre potenciar les sinergies entre les dues entitats per assolir el màxim aprofitament dels seus serveis assistencials, per optimitzar els recursos existents, facilitar la transmissió de coneixements i potenciar la millora professional amb la finalitat de proporcionar una assistència al més acurada possible als ciutadans de la regió sanitària de Girona”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia