Col·laboració empresa-escola
L’FP dual manté el nivell malgrat la Covid
Ensenyament apunta que no s’han cancel·lat convenis amb empreses i estima que el nombre d’estudiants fent d’aprenents en empreses serà similar al de l’any passat
Es podria assolir la xifra de 6.100 alumnes matriculats però ara en són poc més de 4.000 a Catalunya
Els centres formatius reconeixen dificultats per la pandèmia
La pandèmia per la Covid-19 ha dificultat l’estada d’alumnes de formació professional dual a les empreses, però no l’ha aconseguit eliminar. Empreses i centres educatius s’han adaptat als nous requeriments en matèria de prevenció i riscos laborals de manera que no s’han hagut de suspendre convenis de col·laboració, segons ha explicat Joan Lluís Espinós Espinós, director general de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial de la Generalitat. “Els convenis es renoven sempre, i ara també –explica–. La formació professional dual funciona molt bé perquè té dos tipus de respostes clara: la inserció laboral dels alumnes és més alta i hi ha una formació de l’alumne molt contextualitzada en l’entorn de l’empresa i, per tant, millor.”
De fet, la inserció laboral dels alumnes d’FP dual se situa en el 75%, tenint en compte, a més, que molts dels que no s’hi insereixen és perquè continuen estudiant. Així ho assegura Sílvia Miró, directora de polítiques d’ocupació i formació de la patronal Pimec. “Un 37% dels alumnes que han fet una estada en una empresa continuen estudiant”, assegura.
Segons les xifres del Departament, el curs 2020-2021 s’ha iniciat amb 298 centres educatius i un total de 4.036 alumnes que estan fent estades formatives en la modalitat dual. Però cal tenir en compte que la majoria d’alumnes s’incorporen en el segon trimestre, passades les festes de Nadal, per tant no hi ha tancades les dades del curs, que s’esperen que sigui similar a les del curs anterior. “La informació disponible fa preveure que el nombre d’alumnat en dual serà semblant o lleugerament superior al del curs 2019-2020”, assegura Espinós, que confia arribar als 6.100 o 6.200 alumnes matriculats.
El curs 2019-2020, van participar en els diferents programes 295 centres educatius i 6.189 alumnes d’arreu de Catalunya; una xifra inferior a la del curs anterior (2018-2019) per efecte de la Covid-19. “Des que es van iniciar els programes de formació professional dual, el curs 2012-2013, el nombre de centres i d’alumnes ha anat creixent. Primer, a poc a poc, però des del curs 2016-2017, ha crescut exponencialment”, assegura Espinós. “La situació d’ara l’entenem com un parèntesi, perquè les empreses cada vegada més volen alumnes formats en formació professional dual.”
Per famílies professionals, destaquen les empreses que requereixen perfils d’administració i gestió, comerç i màrqueting, informàtica i telecomunicacions, i serveis socioculturals i a la comunitat, que són les que més convenis i més alumnes incorporen. “Hi ha sectors en què hi ha més demanda que oferta”, explica Sílvia Miró, de Pimec. “Moltes empreses ho fan servir com un sistema per formar planter o fer reclutament de treballadors”, diu. Pimec reclama que es conegui el paper que fa l’empresa com a agent formatiu i és partidària d’establir una tercera tutoria o tutoria mancomunada, que s’afegeixi a la de l’empresa i la del centre educatiu.
Dificultats a l’INS La Ferreria
Des de l’institut La Ferreria de Montcada i Reixac, el responsable d’FP dual, Eduard Lafitte, reconeix les dificultats d’enguany per trobar empreses per a les pràctiques remunerades dels estudiants, malgrat que els convenis que se signen amb les companyies són per a un termini de cinc anys. “Les empreses que estan amb expedients de regulació d’ocupació temporal [ERTO] no s’hi atreveixen, malgrat que amb un contracte de beca ho podrien fer –reconeix–. I les que fan teletreball tampoc estan en condicions de formar estudiants”, es resigna. “N’hi ha d’altres que et demanen esperar per veure com evoluciona la pandèmia i la seva activitat, de manera que hi ha dificultat per cobrir tots els llocs que ens agradaria. Amb els de l’ERTO i els que fan teletreball, no hi ha gaire a fer. També cal tenir en compte que, en l’àmbit de la informàtica, es treballa molt per projectes i amb la Covid no hi ha tants projectes com en anys normals”, explica Lafitte. Amb tot, han aconseguit pràctiques per a aquest curs per a un total de 6 alumnes, quan habitualment en col·loquen entre 12 o 13 per curs.
Des que el centre educatiu va començar a formar estudiants amb plans de formació professional dual, ja durant el curs 2014-2015, s’han format amb aquest sistema un total de 65 alumnes. Actualment, ofereixen formació dual en les branques d’administració de sistemes en xarxa (ASIX), desenvolupament d’aplicacions multiplataforma (DAM) i desenvolupament d’aplicacions web (DAW) en l’especialitat de bioinformàtica. I també en pròtesi dental i higiene bucodental, com a novetat aquest curs 2020-21. En aquest darrer àmbit, l’institut treballa per trobar clíniques dentals que s’adhereixen als programes.
La formació professional dual és una modalitat de formació professional en què els alumnes desenvolupen a les empreses més d’una tercera part de la seva formació, com a aprenents. L’estudiant té el suport de dos tutors, un a l’empresa i l’altre al centre educatiu. Per part de les empreses, es poden establir diferents vinculacions amb el centre educatiu i l’estudiant, ja sigui en format de conveni, beca o contracte.
El Ministeri d’Educació va iniciar, a meitats de desembre, la discussió i treball, per grups, de la nova llei de la formació professional, que ha d’incorporar millores en el sistema. La voluntat és fer una regulació d’una nova formació professional “àgil, moderna, competitiva, flexible i connectada amb el món globalitzat en què vivim”, segons va assumir la ministra d’Educació, Isabel Celaá. També al desembre, el consell de ministres espanyol va donar llum verda a la distribució a les comunitats autònomes del fons per al desenvolupament del pla de modernització de la formació professional del Ministeri d’Educació per al 2021, dotat amb 262 milions d’euros, de què 32,45 per a Catalunya.
“Quan parlem d’FP dual estem parlant d’una formació que capaciti els joves i els adults per fer front a les necessitats de qualificació que l’actualitat i el futur més immediat demanen. Necessitem treballar tots junts per millorar i ampliar l’FP dual”, explicava la ministra Isabel Celaá, durant una de les reunions que va mantenir amb empreses i sindicats per rellançar un pla de qualitat de l’FP dual.