Societat

Badalona viu indignada pels talls de llum: “La xarxa és tercermundista”

Endesa ho atribueix a problemes “puntuals” i a “connexions irregulars” en alguns barris

Badalona viu amb indignació els continus talls de llum que s’han donat els darrers dies. El problema no és nou i es repeteix cada hivern, però enguany la problemàtica s’ha escampat a més barris. L’alcalde, Xavier Garcia Albiol, ha critica la manca de manteniment per part d’Endesa i ha qualificat la xarxa de “tercermundista”. El cablejat, assegura, està “obsolet” i la instal·lació és “dels anys 70”. La Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (FAVB) lamenta que la companyia deixi “barris sense llum” i estigui més preocupada “pels dividends dels accionistes” que pels clients. Per la seva banda, Endesa atribueix els talls a avaries “puntuals” i a sobrecàrregues per “connexions irregulars” a la xarxa del barri de Sant Roc.

Per fer front a aquesta situació, els equips tècnics de l’Ajuntament de Badalona i d’Endesa es reuneixen aquest dilluns per buscar solucions a la situació que viu la ciutat. Les parts, però, parteixen de punts de vista molt allunyats sobre la realitat que viuen els barris que han patit les incidències elèctriques.

“La problemàtica a la majoria dels barris no té relació amb què hi hagi edificis amb la llum punxada. Que s’estigui tallant la llum cada dos per tres a veïns del centre és perquè el cablejat és obsolet”, ha etzibat l’alcalde de la ciutat, Xavier Garcia Albiol. En aquest sentit, l’alcalde considera “impresentable” que Endesa no tingui les instal·lacions “actualitzades”

També el president de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona, Julio Molina, critica deixadesa per part de la companyia elèctrica i reclama més inversió perquè no es repeteixin els talls de cada hivern: “Les instal·lacions són antigues i la xarxa no està en condicions. Hi ha un consum cada vegada més elevat i arriba un punt que col·lapsa”.

Avaries puntuals i connexions il·legals, els arguments d’Endesa

En els darrers dies hi ha hagut talls al barri del centre, a la Pau i a Sant Roc. Segons dades de la companyia, però, els tall no tenen res a veure amb l’obsolescència de la instal·lació. Endesa explica que al centre va haver un tall la nit i el dia de Reis per una avaria puntual; mentre que a la Pau es va tallar la llum durant tres dies per una avaria i el posterior canvi d’un generador.

En el cas de Sant Roc, totes les parts coincideixen que bona part de la culpa dels talls és per la sobrecàrrega de la xarxa per connexions il·legals. La xarxa, diu Endesa, està “dimensionada” al nombre de clients i atribueix els problemes al barri i assegura que és “de qualitat”, malgrat les crítiques de veïns i consistori.

Tot i això, des d’Endesa també expliquen que s’han pres mesures tècniques extraordinàries per combatre aquesta problemàtica al barri, com la monitorització online de punts clau de la xarxa o la sectorització de la xarxa al barri per tal de reduir al màxim el nombre de clients afectats quan es produeix una sobrecàrrega.

La xarxa també compta amb sistemes de protecció automàtics que tallen el subministrament de manera preventiva quan es detecta una sobrecàrrega. Segons dades facilitades per Endesa, entre desembre i gener aquest sistema de protecció s’ha activat 47 vegades i “el 100% dels casos ha estat provocat per sobrecàrregues per connexions irregulars i no per avaries”.

Endesa posa com a exemple d’èxit les intervencions realitzades seguint aquesta mateixa estratègia al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs. Segons la companyia, els canvis tècnics i la col·laboració amb l’administració i la policia ha permès passar de 3.180 inspeccions el 2019 a només 25 el 2020.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.