Societat

L'Estat francès comença a moure's per eliminar les cabines frontereres del Pertús

La policia francesa ja no fa controls, després de l'amenaça de la Comissió Europea de multar-los per mantenir l'estructura

La Comissió Europea va advertir el govern francès el mes d'abril que si no retira les cabines fronteres del Pertús li imposarà una multa milionària que augmentarà en l'import a mesura que passin els dies. Quatre mesos després, el govern francès es comença a moure i ha decidit retirar els controls que feia al Pertús. Ara els fa al Voló. Segons s'ha pogut saber, la decisió ja ha estat comunicada a la Policía Nacional, que també usa les cabines que té l'Estat francès a l'autopista.

Els sindicats critiquen que la mesura s'ha fet de manera precipitada i denuncien les condicions d'incomoditat i inseguretat que comportarà la retirada de les estructures. En declaracions a l'Independant, Francis Vizuette, portaveu del sindicat Unité SGP Police-FO, majoritari a la Catalunya del Nord, assegura: «Tenim una prohibició verbal de controlar els automobilistes al Pertús. Durant més de deu anys, França ha estat fora de la llei europea i ara, amb urgència i sense concertació, se'ns imposa marxar». També es queixen que hauran d'anar del Voló a Perpinyà per portar els retinguts al Pertús, on tenen les oficines.

El rotatiu parla d'una possible multa de deu milions al govern francès. Hi ha prevista una reunió el dia 12 que ve a París, en què el prefecte està convocat per prendre una decisió sobre què es farà amb les cabines frontereres. De fet, el que demana la CE és la retirada d'aquestes estructures per evitar els embussos de cotxes que es formen a la Jonquera, sobretot la l'estiu. De moment, la prefectura dels Pirineus Orientals no ha fet declaracions sobre aquesta qüestió.

La Policía Nacional mantindrà els controls

La Policía Nacional no té previst deixar de fer els controls que actualment fa al punt fronterer de la Jonquera, tenint en compte que el que demana la Comissió Europea és eliminar la part física de la frontera, però no pas els controls de seguretat. De fet, la normativa només diu que no es pot impedir el trànsit de vehicles amb les cabines fronteres. Quan es treguin les cabines, tal com sembla que està previst que es pugui fer fins i tot aquest estiu, la policia continuarà fent els controls a l'autopista. El mateix cos policial admet que les cabines s'han mantingut per una qüestió de comoditat a l'hora de fer els controls. Però, de fet, a la resta de la Unió Europea els controls de seguretat –que inclouen temes d'immigració i terrorisme, per exemple– es fan sense que hi hagi cap mena de frontera física. Fins ara, l'efectivitat d'aquests controls ha justificat el manteniment de les antigues estructures fronteres, però ara la Comissió Europea ha dit prou i amenaça de multar el govern francès si no les retira.

Dels únics punts europeus on es mantenen

Les cabines policials de la frontera que els estats espanyol i francès mantenen al pas de la Jonquera incompleixen la normativa comunitària. En concret, s'incompleix l'anomenat codi de fronteres Schengen, un reglament que desenvolupa els acords de Schengen, que l'Estat espanyol va signar l'any 1990 i que estableixen un espai europeu sense fronteres interiors. Aquest reglament que amplia el tractat i es va aprovar l'any 2006 diu que «els estats membres han de retirar tots els obstacles que dificultin un trànsit fluid a les carreteres que travessen fronteres internes de la Unió Europea, especialment qualsevol límit de velocitat que no respongui a consideracions de seguretat viària». Per tant, s'haurien d'haver eliminat les cabines. De fet, les cabines frontereres del pas de la Jonquera són de les úniques d'Europa que es mantenen, anys després de l'entrada en vigor del tractat de Schengen i que la Comissió Europea hagi advertit en diverses ocasions que s'han de retirar.

L'estructura de l'N-II també molesta

La comissària europea Cecilia Malmström, responsable d'Afers Interiors de la UE, assegura que les cabines que hi ha a l'N-II també dificulten el trànsit de vehicles, tot i que fins ara la CE només ha obert expedient per les instal·lacions que hi ha a l'autopista AP-7. En resposta a una pregunta de l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa, la comissària confirma l'expedient obert a l'Estat francès i diu que «tant les infraestructures existents com els límits de velocitat mantinguts per les autoritats franceses als antics passos fronterers de carretera al Pertús (AP-7) dificulten el flux del trànsit i no respecten, per tant, l'article 22 del codi de fronteres Schengen».

Concretament, l'eurodiputat va preguntar a la comissària si la Comissió Europea pensa que en el cas de l'N-II, al límit del terme municipal del Pertús, s'infringeix l'Acord de Schengen, tal com la Comissió ja reconeix que passa a l'autopista. Tremosa considera que la resposta de la comissària és «contundent», i lamenta que l'Estat espanyol salti el que mana la CE: «Als països nòrdics, quan hi ha una directiva europea es transposa literalment. Espanya fa trampes. Cal un govern europeu amb més capacitat de pressió als governs.»

En relació amb aquesta qüestió, el subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, assegura que no en té constància i que no ha rebut cap notificació de la Comissió Europea. Per això, va evitar de fer declaracions sobre el tema.

Francisco-Busquets també va assegurar que el govern francès no li ha notificat que es retiraran els controls policials a l'autopista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.