Urbanisme

tortosa

PLA DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE

Tortosa estudia tancar el pont de l'Estat als cotxes

L'Ajuntament presenta un pla de mobilitat que amplia les zones de vianants, el transport públic i els carrils bici

Es preveuen 2.300 places d'aparcament

Els embussos de trànsit al pont de l'Estat de Tortosa podrien passar a la història si l'Ajuntament tirés endavant una de les propostes més “agosarades” del nou pla de mobilitat urbana sostenible. Es tracta de tancar el pont de l'Estat als vehicles, ampliar les voreres i reservar un únic carril per als autobusos i els vehicles d'emergències. De moment no és una mesura “assumible” –va advertir ahir l'alcalde–, però la construcció del tercer pont sobre l'Ebre, que serviria per unir el nord de Ferreries i el barri de Remolins, permetria al consistori restringir el trànsit rodat al pont vell. Una mesura dràstica que només s'ha portat a terme en ocasions especials i molt puntuals, com ara les processons de Setmana Santa i la Festa del Renaixement.

Ferran Bel, que ahir va presentar el pla de mobilitat sostenible, no va amagar que aquesta és una opció que li agrada força. A més, hi ha una solució més econòmica però incompatible amb l'altra, que és construir una passarel·la per a vianants aprofitant el pilar de l'antic pont de la Cinta, on avui hi ha el monument als morts de la batalla de l'Ebre. De fet, això evitaria el tancament del pont de l'Estat als cotxes privats. “Però, si es fa una cosa, no es farà l'altra”, va afirmar Bel. Així, l'alcalde encara va ser més clar sobre la viabilitat de les dues solucions a curt termini. “No hi ha prou recursos” per fer la passarel·la per a vianants, ni “prou coratge” per tancar el pont de l'Estat als vehicles, sense abans tenir a punt el tercer pont sobre l'Ebre.

El pla de mobilitat urbana sostenible de Tortosa, redactat al llarg del 2009, ha estat un encàrrec municipal a l'empresa Assessoria d'Infraestructures i Mobilitat, la mateixa que ara està elaborant el pla de mobilitat de les Terres de l'Ebre. Després de l'estudi de camp, la consultoria ha fet una sèrie de propostes per millorar la mobilitat a peu i en bicicleta, crear espais per als vianants, garantir l'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda, habilitar nous aparcaments dissuasius i millorar la rotació dels aparcaments de zona blava. En aquest sentit, l'alcalde va puntualitzar que “una bona part” de les propostes, com ara els pàrquings i les noves zones de vianants, ja estan en marxa, però que d'altres ja han estat “totalment descartades”.

LA XIFRA

450
turismes
té Tortosa per cada 1.000 habitants. A més, hi ha 25.000 vehicles censats, 4.000 més que l'any 2004

Primer, els nous pàrquings

G.M.

La major part del nucli antic i de l'actual centre administratiu, amb la plaça d'Espanya, els carrers del voltant i les places Ramon Cabrera i Emili Sanz, han de ser espais per als vianants. De fet, la intenció és reservar per als vianants la major part del conjunt històric, des dels voltants de la catedral fins al carrer Teodor González. L'Ajuntament ja té en marxa diverses obres, com ara les dels carrers Ciutat i Croera, i d'aquí a pocs mesos en farà d'altres, als carrers Sant Pere i Travessia de la Parra. Però abans de tancar el centre i el nucli històric als cotxes, un projecte que “no té marxa enrere”, l'Ajuntament considera prioritari fer nous aparcaments. Als dos pàrquings dissuasius i gratuïts del Temple i de Ferreries Nord, se sumaran els del Carrilet, la plaça Mossèn Sol, l'edifici de les Delegacions i la plaça de l'Estadi, amb un total de 1.300 places. També hi ha un miler de places previstes al pàrquing de Renfe. El pla també proposa ampliar la zona blava a tot el Temple, “cosa que ara no es farà”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.