Societat

La retallada d'obres collarà encara més la construcció

L'aturada de les infraestructures complicarà la sortida de la crisi al sector que més l'ha patit

Vint mil treballadors perdran la feina

Zapatero garanteix que tres dels cinc contractes es tornaran a licitar

La reta­llada de Foment a l'obra pública de Cata­lu­nya aca­barà de collar el sec­tor de la cons­trucció, el més afec­tat per la crisi econòmica dels dos últims anys. Tant els sin­di­cats, com els cons­truc­tors i les cam­bres de comerç han posat el crit al cel, no només perquè la tiso­rada llasta l'eco­no­mia cata­lana, sinó pels seus efec­tes en la mateixa acti­vi­tat econòmica.

La Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona va recor­dar ahir que la reta­llada per­pe­tuarà el “dèficit” d'infra­es­truc­tu­res de Cata­lu­nya res­pecte de la resta de l'Estat. Els empre­sa­ris con­si­de­ren “irre­nun­ci­a­bles” les cinc car­re­te­res atu­ra­des i avi­sen que la inse­gu­re­tat sobre els 23 pro­jec­tes més que s'atu­ra­ran a final d'any “com­por­ta­ran més inse­gu­re­tat jurídica i pro­ble­mes finan­cers per a les empre­ses”, adver­tia en un comu­ni­cat.

Tant els con­trac­tis­tes com els sin­di­cats coin­ci­dien ahir a aler­tar de les con­seqüències labo­rals de l'atu­rada del sec­tor de la cons­trucció, “que ja ha patit forç a la crisi”, avi­sava el pre­si­dent de la Cam­bra de Con­trac­tis­tes d'Obra, Rafael Romero. A més, “es per­dran entre 18.000 i 22.000 llocs de tre­ball”, vati­cina Romero.

El sin­di­cat UGT pre­veu una xifra simi­lar de nous atu­rats. La reta­llada impli­carà un 7% més d'atur en la cons­trucció. El secre­tari gene­ral de CCOO, Igna­cio Fernández Toxo, va asse­gu­rar ahir a Girona que la mesura era “anti­e­conòmica” i va pro­nos­ti­car que gene­rarà un incre­ment de pro­ces­sos d'expe­di­ent de regu­lació entre les cons­truc­to­res.

Per mirar de cal­mar els ànims, el pre­si­dent del govern cen­tral, José Luis Rodríguez Zapa­tero, va apro­fi­tar la seva visita a Cata­lu­nya per garan­tir que tres de les cinc obres atu­ra­des es tor­na­ran a lici­tar, però en el gruix d'obres que pro­jec­tarà i adju­di­carà el sec­tor pri­vat. Foment inclourà en les ofer­tes a les cons­truc­to­res l'auto­via A-14 de Lleida a Alma­nar, el tram de l'A-2 Orri­ols-Medinyà i l'enllaç de l'AP-7 amb l'auto­via del Baix Llo­bre­gat a Cas­tell­bis­bal.

En canvi, l'obra més com­plexa i més endar­re­rida, l'A-27 de Tar­ra­gona a Mont­blanc, es tor­narà a lici­tar pel mateix minis­teri, però sense data. El túnel de Lilla, per tant, es farà espe­rar encara més.

Basar el pla d'estabilització en la retallada de la despesa és un disbarat econòmic
Ignacio Fernández Toxo
Secretari general de ccoo
A Catalunya es rescindirà inversió per valor del 0,6% del total dels contractes que té Foment
José L. Rodríguez Zapatero
president del govern espanyol
De tota la retallada que fan, Catalunya se n'emporta la pitjor part
Josep Rull
diputat de CiU al Parlament
L'elecció de Foment de rescindir les cinc obres és incomprensible
Joaquim Nadal
Conseller de DPTOP
La retallada del Ministeri de Foment era una crònica anunciada
José Montilla
president de la generalitat


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.