Educació

Santa Cristina d’Aro

Matemàtiques i màgia en una ruta

El municipi estrena itinerari dissenyat per la UdG i integrant patrimoni i matemàtiques

Els problemes i enigmes sorprenen els participants

Santa Cris­tina d’Aro ha estre­nat aquesta set­mana una ruta matemàgica, que fusi­ona vuit jocs i enig­mes basats en la lògica matemàtica que, ben tro­bats, poden fer la sen­sació de domi­nar dis­ci­pli­nes com ara la màgica, el men­ta­lisme i l’il·lusi­o­nisme. En el seu dis­seny, el con­sis­tori ha impli­cat la Càtedra de Cul­tura Científica i Comu­ni­cació Digi­tal (C4D) de la Uni­ver­si­tat de Girona (UdG), com és el cas del pro­fes­sor de química de la UdG, Miquel Duran, i el pro­fes­sor de matemàtiques de la Uni­ver­si­tat Politècnica de Madrid (UPM), Fer­nando Blasco. En la inau­gu­ració for­mal de la ruta, diven­dres al ves­pre, el regi­dor d’Ense­nya­ment, David Segarra, va expli­car que explo­ren “el prin­cipi de l’edu­cació no for­mal, fora de l’escola, però que en família, i entre gene­ra­ci­ons, té molta força”, a través de fullets que es poden reco­llir gratuïtament al punt de par­tida –l’ofi­cina de turisme de l’antiga estació del car­ri­let– o des­car­re­gar del web muni­ci­pal .

La doc­tora Sílvia Simon, direc­tora de la C4D de la UdG, va des­ta­car que “és la pri­mera ruta auto­guiada i per­ma­nent”, tot l’any, després d’altres experiències efímeres o trans­por­ta­bles. De l’ofi­cina de turisme, amb caràcter urbà, l’iti­ne­rari con­ti­nua cap a l’escola Pedralta, l’església par­ro­quial, la bibli­o­teca, les res­tes de l’església pale­o­cris­ti­ana i la plaça U d’Octu­bre –amb un home­natge a l’escrip­tora Mercè Rodo­reda, que reposa al cemen­tiri de Romanyà– i la de Mossèn Bal­diri Rei­xac, on s’asso­leix “la clau del tre­sor”. El recor­re­gut, final­ment, cul­mina davant de la Casa Màgica, el museu de Xevi, l’il·lusi­o­nista, que és un dels atrac­tius de la població i tanca el cer­cle del cir­cuit màgic.

Un recurs turístic

L’iti­ne­rari, de 2,1 quilòmetres, es pot com­ple­tar en una hora, o hora i mitja a tot esti­rar, apro­xi­ma­da­ment. Està adreçat a tots els públics, tant grups d’amics com famílies o par­ti­cu­lars, i en cada parada els par­ti­ci­pants hau­ran de superar diver­sos jocs d’enginy –com ara sobre el fun­ci­o­na­ment del calen­dari– i altres enig­mes de lògica que els posa­ran a prova, trucs basats en deter­mi­na­des pro­pi­e­tats matemàtiques com ara patrons i seqüències, que ofe­rei­xen resul­tats sor­pre­nents als infants, però que també poden dei­xar els adults boca­ba­dats. Fullet a banda, es reco­mana fer-la amb algun lla­pis o bolígraf per escriure, paper i tres mone­des a mà –una de grossa, una de mit­jana i una de petita.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia