Aena desviarà la inversió al Prat al conjunt de la xarxa
La ministra de Transports diu que els 120 milions previstos serviran per millorar la sostenibilitat ambiental de la resta d’aeroports
Lamenta que s’hagi deixat perdre “una gran oportunitat”
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, va explicar ahir en la presentació del Dora II –el document que defineix les inversions del sector aeroportuari espanyol per als propers cinc anys– que la inversió frustrada a l’aeroport del Prat es destinarà a reforçar el conjunt de la xarxa d’aeroports d’Aena.
En concret, segons va dir Sánchez, la inversió prevista inicialment per l’aeroport de Barcelona permetrà desviar els 120 milions que preveia el pla per a l’ampliació de la infraestructura a millorar el conjunt de la xarxa d’Aena. Segons va dir, aquests diners es destinaran a “projectes transversals no regionalitzables per a tota la xarxa d’aeroports destinats fonamentalment a energies renovables, sostenibilitat i innovació”.
La titular de Transports xifra en gairebé 245 milions d’euros la inversió regulada en aquest sentit per al Prat amb l’objectiu de millorar la seguretat operacional, manteniment d’instal·lacions i sostenibilitat.
L’endemà que el Dora s’aprovés en el Consell de Ministres, la responsable de Transports i Mobilitat lamentava que el pla quinquennal no inclogui cap partida per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona. “És una situació que, com a catalana, m’entristeix i lamento, perquè realment penso que hem perdut una gran oportunitat de contribuir a un futur per millorar Catalunya i també Espanya”, va dir ahir Sánchez. Fonts del Ministeri de Transports han manifestat que un cop aprovat el pla pel Consell de Ministres, és complicat fer-hi canvis perquè només es preveu per a “causes molt taxades”. En total, el marc d’inversió per a aquests propers cinc anys és de 2.250 milions d’euros, amb una mitjana anual de 450 milions.
LA FRASE
Ampliar el ‘hub’ de l’aeroport de Madrid
El document Dora II sí que preveu l’ampliació de l’aeroport de Madrid amb una inversió inicial de 133 milions d’euros. La ministra de Transports destaca que això permetrà “consolidar” la infraestructura com a hub i expandir les rutes cap a Àsia i el Pacífic, així com augmentar la contribució al PIB de l’autonomia, que passarà del 9,3 al 12%. La previsió és que els nivells de passatgers previs a la pandèmia es recuperin a final del 2025 a tota la xarxa d’Aena i el 2026 superin els 282 milions de passatgers.