Educació

Mestres massa atrafegats

Un 65% del professorat es veu superat per preparar les classes i l’excés de feina administrativa

Els equips directius alerten del poc ús del català

Educació es compromet a fer dues enquestes a l’any als docents

El professorat va acabar el curs massa atrafegat. Així es desprèn dels resultats de l’enquesta que el Departament d’Educació va enviar el juny per conèixer l’opinió dels docents i els equips directius. Un 65% dels professors coincideixen que sovint o gairebé sempre es veuen amb un excés de feina per preparar les classes, i el 55% es troben superats per les tasques administratives. Gairebé el 70% admeten que tenen dificultats per atendre alumnes amb necessitats especials, i prop de la meitat reconeixen que els costa estar al dia dels canvis en polítiques educatives.

Amb l’enquesta, que es va enviar a final de juny, es volia detectar les necessitats i els àmbits de millora en els recursos i serveis educatius. La secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, destacava ahir en roda de premsa “l’alt grau de compromís i responsabilitat” dels docents, que en una valoració de l’1 al 4, puntuen amb un 3,3 la satisfacció amb la seva feina i els directius amb la seva feina. “No tot és un 10 i tenim àmbits a millorar en la gestió administrativa i en la comunicació interna del departament amb els centres”, assumia Gomà, que destacava l’esforç dins els claustres per innovar i introduir canvis metodològics i tecnològics. Un dels àmbits de millora que assenyalen els docents és la formació, així com donar resposta al manteniment a nivell tècnic i tecnològic dels centres. “Manifesten la necessitat de formar-se per donar la millor resposta educativa”, assenyala la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, que indicava que des dels serveis d’inspecció es farà un acompanyament als centres. Educació treballa en l’impuls de la figura dels mentors, com s’està fent en l’àmbit digital, per ajudar les direccions i els docents a fer els canvis de currículum previstos per als propers cursos.

Pel que fa a les direccions es reclama més coneixement de la normativa i formació. Un 43% dels directius asseguren que no han participat mai en cursos o seminaris sobre lideratge. Mora va indicar que la inspecció emprendrà canvis perquè tothom que accedeixi a la direcció tingui la formació inicial, i s’habilitaran càpsules informatives en temes relacionats amb la normativa educativa, que és una de les qüestions que més preocupen. La secretària d’Educació posava com a exemple el “neguit” dels equips directius quan detecten el poc ús del català i consulten com s’ha d’actuar. La conselleria confia que el pla per potenciar el català presentat fa unes setmanes, amb un reforç i l’acompanyament des d’inspecció permetrà donar-hi resposta.

Les direccions reclamen també menys burocratització per la gestió de les altes, les baixes o les substitucions. Per reduir aquesta càrrega es treballa per “simplificar” els dispositius i la comunicació interna entre el departament i els centres. Els directius valoren amb un 3,2 la qualitat de les formacions que reben en el centre o el claustre. Entre les àrees que més valoren hi ha un 43,6% que creuen que s’ha de promoure la innovació i un 44,5% la gestió d’atenció a la diversitat als centres.

L’enquesta mostra alguns resultats sobre la valoració que es fa sobre la gestió de la pandèmia. Els docents donen una nota de 2,7 sobre 4 de la qualitat de la informació rebuda, un 2,8 sobre la quantitat d’aquesta i un 2,5 pel que fa a la claredat. Sobre les indicacions del pla d’obertura dels centres es puntua amb un 2,6, mentre que la quantitat i qualitat d’EPI rebuts obté un 2,4. En l’aplicació de la Traçacovid, la nota és d’un 2,6 pel que fa a abocament de dades. Educació es compromet a fer una segona enquesta a principi d’any per continuar avaluant els punts forts i els que cal millorar sobre els serveis i recursos educatius. Un 91,3% dels enquestats en aquest primer sondeig formen part de centres públics.

LA FRASE

No tot és un 10 i tenim àmbits a millorar, com la gestió administrativa i la comunicació interna
Patrícia Gomà
secretÀria del departament d’educació

LA XIFRA

41.435
Els docents
van respondre l’enquesta que Educació va fer entre el 18 de juny i el 2 de juliol també a 5.052 directius.

No és el moment de treure mascaretes al pati

La situació epidemiològica ha empitjorat amb la transmissió del virus i no és moment de plantejar-se la retirada de la mascareta als patis de les escoles. La secretària general d’Educació, Patrícia Gomà, va considerar que si bé en un primer moment s’havia valorat aquesta opció, ara es demana “prudència” i que es mantinguin “estrictament” les mesures d’autoprotecció perquè la pandèmia no està superada. Tot i l’informe que havien plantejat els experts, Gomà va recordar que la mascareta, obligatòria a partir dels sis anys, depèn d’una normativa estatal. La secretària va indicar que “no està sobre la taula” procedir a la retirada de les mascaretes entre els més joves quan són la població no vacunada. “En aquests moments en què comunitàriament hi ha un increment del nombre de contagis no aplicarem cap mesura que no sigui prudent als centres educatius”, va dir. Gomà va recordar que s’ha fet arribar una recomanació a tots els centres perquè de cara a les activitats i celebracions vinculades amb el Nadal es facin amb mascareta i, si pot ser, en espais a l’aire lliure.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.