Societat

Societat

“La gent vol gastar”

El comerç coincideix a dir que les vendes estan creixent des de fa dos mesos en una dinàmica positiva tot i la falta de turisme massiu

El primer festiu amb rebaixes registra un bon moviment, tot i no produir-se una obertura massiva d’establiments

Des de fa temps els descomptes s’apliquen des d’abans de Reis

“Des de fa un parell de mesos, la cosa s’està despertant. Sembla la vida normal”, diu la Sara

N ino Álvarez és un empresari feliç. Les seves tres botigues de moda masculina, a Barcelona i Sant Cugat del Vallès, van com la seda i ja projecta expandir el negoci amb un establiment de 500 metres quadrats, a Madrid, i un altre a l’estranger. “La gent té ganes de gastar”, deia ahir Álvarez en conversa amb aquest diari a l’exterior de la seva botiga de la rambla de Catalunya, on hi havia l’antic Colmado Quílez. Més enllà de si es va vendre molt o poc ahir en el primer diumenge de rebaixes, la valoració que aquest professional del comerç de la moda fa del moment del sector no pot ser millor: “Estem millor que el 2019”, explicava ahir Álvarez, que ven un producte de gamma alta.

“El que passa és que, en aquests dos anys de covid, la gent ha gastat diners en coses de casa, en roba d’estar per casa, i els armaris han envellit i ara tenen ganes de gastar”, resumia Álvarez. El cas de les botigues de Nino no és una excepció. A la mateixa rambla de Catalunya, la responsable de la botiga Lola Casademunt, de roba i complements de senyora, subscrivia les paraules del seu col·lega: “Sí, sí, la gent té ganes de gastar, aquí el negoci ens va bé.” I en aquest establiment el bon moment no és una qüestió conjuntural, de les rebaixes, sinó una tendència que ja fa unes setmanes que es detecta. “A més, això de les rebaixes jo no és el que havia estat. Amb tantes ofertes, han canviat molt”, detallava l’encarregada de Lola Casademunt.

No hi ha cap dubte que als negocis de producte de gamma alta la cosa els està funcionant. Corroborava la tesi la Laura, una francesa responsable de la botiga Isabel Marant, al xamfrà del passeig de Gràcia amb Diputació, molt satisfeta amb el ritme de vendes. “La gent ve i gasta”, deia.

Ho fan els que tenen diners, i els que no en tenen tants. La botiga Zara de la confluència entre el passeig de Gràcia i la Gran Via, la que més ven de tot el grup a l’Estat espanyol, està treballant a molt bon ritme. Ahir, a la una del migdia, l’establiment era ple de clients, amunt i avall. “Des de fa un parell de mesos, la cosa s’està despertant”, deia la Sara, una de les encarregades, i hi afegia: “Sembla la vida normal, estem veient la llum.”

I aquesta llum sembla que també ha arribat a casa del pobre, i a les botigues que es troben un escalafó per sota, en preus i qualitat. Aquest és el cas de la firma H&M, a l’altre xamfrà del passeig de Gràcia, on la cosa està funcionant “prou bé”, segons es va limitar a dir una de les responsables de l’establiment en resposta a les preguntes d’aquest diari.

En el terreny estrictament del diumenge de rebaixes, el fet que la temporada dels descomptes comencés divendres, l’endemà de la festa de Reis, amb una bona afluència, i que dissabte també fos un bon dia, va fer que ahir la jornada transcorregués amb poques aglomeracions, amb un flux constant de persones pels eixos comercials de la ciutat, però sense grans riuades.

Això és el que passava, per exemple, al carrer Creu Coberta, un dels eixos comercials de barri més importants de la ciutat. Al migdia, centenars de persones passejaven pel carrer, aprofitant que els diumenges al matí s’hi talla el trànsit i es converteix en una gran àrea de vianants. Aquest fet no queda clar que afavoreixi les vendes; si més no, no hi ha coincidència de criteris entre els comerciants a l’entorn d’aquesta circumstància.

A la botiga Ros, un establiment de venda de roba a tocar de la plaça Espanya, s’assegura que el fet que els autobusos no hi circulin fa que molts clients d’altres punts de Barcelona que acostumen a anar al seu establiment no s’hi desplacin. En canvi, el Manuel, de la cotilleria Promise, està content amb el carrer tancat al trànsit i assegura que això és bo per a les vendes.

El que sí que ha afavorit les vendes és el sistema dels bons de consum que ha posat en funcionament l’Ajuntament de Barcelona, amb un descompte de 10 euros en compres superiors als 20. “Això ens ha ajudat molt”, explicava la Cati, de la botiga de moda femenina Santa Antònia.

La Xiu compra per internet
La Xiu és una jove que ven roba a Harmony, una botiga de dimensions importants del carrer Creu Coberta. El gènere que té en exposició és de preu assequible, manufacturat a la Xina i, aquests dies, de poc interès per als compradors. La Xiu explica que les rebaixes no li van gaire bé i està convençuda que la gent ja ha gastat el que volia per Nadal i Reis. A més, el comerç electrònic fa que, al seu parer, a les botigues no hi hagi tanta gent com abans. “Jo mateixa ja no vaig a Zara, compro per internet i llestos”, reconeix.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.