Infraestructures i serveis

PERE VILA

DIRECTOR GENERAL DE PORTS DE LA GENERALITAT

“És un port mitjà que pot créixer”

Sense ànim de competir amb els gegants de Barcelona o Tarragona, Palamós se centra en les mercaderies a dojo i la distribució porta a porta

El comerç exterior de biomassa i colza autòctona, un model per a altres productes

Sostenibles pel medi i els comptes.
Vila va arribar a la direcció de Ports al juliol després d’haver estat alcalde de Llançà, president de la Diputació i delegat de la Generalitat a Girona. Al Patronat de Turisme Costa Brava- Girona va conèixer el vessant dels creuers a la demarcació, i ara gestiona el conjunt de l’empresa pública, amb un doble repte de sostenibilitat: a més de l’econòmica dels comptes, l’ambiental en l’horitzó del 2030.

El director general de Ports de la Generalitat destaca la recuperació de l’activitat comercial al port de Palamós i espera que aquest any també ho puguin fer els creuers.

Com valora el creixement de mercaderies a Palamós el 2021?
Analitzant l’evolució d’aquests últims anys, el tràfic de mercaderies s’està consolidant al port de Palamós i el potencien com a porta d’entrada i sortida de mercaderies a la costa gironina. El creixement de les mercaderies és degut al lideratge de la barita, ajudat per la recuperació d’una línia de la Xina, que tornarà a venir aquest any. El bon comportament de la pasta de paper i dels productes siderúrgics, amb un nou tràfic de rotllos d’acer. Resultats que continuen situant aquest port com a motor econòmic de la costa gironina, la qual cosa genera llocs de treball i riquesa al territori.
Els consignataris, tot i les dificultats, estan fent feina per reprendre l’activitat.
Evidentment, el paper de les empreses consignatàries és cabdal per a l’activitat comercial del port. Actualment, les mercaderies solament estan operades per l’empresa Fèlix Ribera, que disposa d’equipaments i maquinària suficients, i d’un equip humà professional que, en ser un port mitjà, pot oferir un servei porta a porta als seus clients. Aquest és un avantatge que dona valor afegit al port i que el fa més competitiu.
Amb la tendència a relocalitzar indústries a Europa, ports com ara el de Palamós poden créixer en els pròxims anys?
El port de Palamós està especialitzat en càrrega general, mercaderies a granel i project cargo i opera productes que no utilitzen contenidors. És un port mitjà, amb condicions tècniques bones, equipat i preparat, i que encara pot créixer. Des de la Generalitat impulsarem accions i continuarem invertint en aquesta infraestructura portuària perquè continuï sent un referent que ajudi a la dinamització econòmica del país.
El volum de tones que s’exporten, com ara de biomassa i colza, també va pujant.
La capacitat exportadora d’un port és clau per a l’economia de la seva àrea d’influència, perquè és un indicatiu que hi ha un teixit productiu al darrere. Actualment, hi ha dues línies exportadores, la biomassa dels boscos gironins i la colza que es conrea al Baix Empordà, el Pla de l’Estany i Osona. Productes que surten per via marítima a diferents països europeus per ser transformats: la biomassa en energia verda i les llavors de la colza en biocombustible. Aquest ha de ser el camí, que els productes autòctons s’han de poder exportar des de Palamós.
Després d’un 2020 sense creuers a la Costa Brava i un 2021 de represa, pot avançar quin escenari preveuen per al 2022?
Hem de ser cauts, perquè tot dependrà de l’evolució de la pandèmia, però si la situació global millora podríem tenir una temporada bona. Després d’any i mig d’aturada de l’activitat de creuers a la Costa Brava, com a tota la Mediterrània, a la tardor del 2021 es va reprendre. Palamós i Roses van rebre 7 i 2 escales respectivament, i 4.000 passatgers en conjunt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.