Medi ambient

Un informe conclou que el ramal de la MAT no és necessari a Riudarenes

Redactat a petició de la Diputació de Girona, dona alternatives per connectar la Costa Brava sud

Proposa que es doni energia al TAV des de la Farga

El ramal de la línia de molt alta tensió (MAT) que Red Eléctrica de España (REE) pro­mou a la Selva no és neces­sari al tram de Riu­da­re­nes, segons un informe encar­re­gat pel Con­sell d’Ini­ci­a­ti­ves Locals pel Medi Ambi­ent (Cilma) i la Dipu­tació de Girona. Aquest estudi pro­posa des­mun­tar la subes­tació de Riu­da­re­nes i tras­lla­dar-la a la Farga. Des de REE ja van expli­car que estu­di­a­rien alter­na­ti­ves al ramal aeri de la MAT a Riu­da­re­nes, però dei­xant clar que cal una línia al ter­ri­tori.

L’informe, encar­re­gat al des­patx Most Engi­nyers, adver­teix que, en el moment de redac­tar-lo, no s’ha dis­po­sat de la infor­mació necessària quant a la demanda elèctrica de la zona per poder plan­te­jar una alter­na­tiva. Però, pel que fa a la subes­tació de Riu­da­re­nes –que, ara per ara, no dis­posa d’ali­men­tació d’ener­gia–, l’informe pro­posa tras­lla­dar-la a la Farga, ja que serà des d’aquest punt que s’ali­men­tarà el TAV.

El tre­ball asse­nyala específica­ment que la nova subes­tació de la Farga “és tan pro­pera al traçat del TAV que fins i tot per­me­tria ali­men­tar-lo sense ni tan sols aixe­car una nova línia de 400 o 200 kV, ja que es podrien con­nec­tar els trans­for­ma­dors de tracció del TAV direc­ta­ment a les bar­res de 400 kV”, remarca el docu­ment. L’informe, però, és cons­ci­ent de la neces­si­tat energètica del ter­ri­tori, atès el crei­xe­ment que s’hi espera els pro­pers anys. Per això aposta per pro­duir ener­gia reno­va­ble, que s’haurà de pro­cu­rar ins­tal·lar tan local­ment com sigui pos­si­ble tenint en compte els punts de con­sum.

El Minis­teri de Tran­sició Ecològica (Miterd) ja va deses­ti­mar les al·lega­ci­ons pre­sen­ta­des pel ter­ri­tori al ramal de la Selva de la línia de molt alta tensió que es pre­veu cons­truir entre Santa Coloma de Far­ners i Riu­da­re­nes, i va incloure aquesta infra­es­truc­tura en el pla de desen­vo­lu­pa­ment de la Xarxa de Trans­port d’Ener­gia Elèctrica 2021-2026, que va publi­car el 22 de desem­bre pas­sat. Con­tra la tota­li­tat d’aquest pla es van pre­sen­tar arreu de l’Estat 2.655 al·lega­ci­ons, de què un 64% –més de 1.700– con­tra el ramal i la subes­tació de Riu­da­re­nes i s’hi incloïen les de 24 admi­nis­tra­ci­ons locals giro­ni­nes i la Dipu­tació de Girona, a més d’enti­tats com ara Natu­ra­lis­tes de Girona, Eco­lo­gis­tes en Acció de Cata­lu­nya, Fun­dació Emys, Arran de Terra i Sel­vans.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.