Administracions

Cau l’accidentalitat a les carreteres gironines, però puja la mortalitat

Són dades que ha fet públiques el Servei Català de Trànsit i que corresponen a l’any passat

S’intensificaran els controls a la C-63 entre Vidreres i Lloret

L’any passat, a la xarxa interurbana de les comarques gironines es van registrar 1.019 accidents amb víctimes i hi va haver 33 persones que hi van perdre la vida. En comparació amb el 2019 –l’últim any prepandèmia–, l’accidentalitat va caure un 14%, però va pujar la mortalitat. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, admet que la xifra els preocupa. “Hi va haver menys sinistres, però els que es van registrar van ser més greus”, subratlla. Per Lamiel, en paral·lel a les infraccions al volant –destaquen les distraccions amb el mòbil–, aquest augment de l’accidentalitat també es relaciona amb el relaxament de restriccions, la represa del turisme i la fi dels peatges de l’AP-7.

“La fi dels confinaments municipals va provocar un augment notable de la mobilitat”, ha concretat Lamiel, i a les comarques gironines, sobretot, això es va notar durant els mesos d’estiu”, ha dit, remarcant que més d’un 40% de les víctimes mortals a la carretera es concentren entre els mesos de juny i agost.

Pel que fa a carreteres, l’autopista AP-7 és la que concentra més víctimes mortals, en concret 5, seguida de l’N-II, la C-31 i la C-63, amb 4 cadascuna. Tant Trànsit com Mossos d’Esquadra subratllen, però, que els preocupa especialment la C-63 a l’altura de la Selva, i més en concret el tram entre Vidreres i Lloret. De fet, Lamiel ha recordat que tan sols entre gener i febrer d’aquest 2022 ja hi ha hagut 4 víctimes mortals, les mateixes que en tot el 2021.

L’inspector Joan Costa ha detallat que han dissenyat un pla específic per frenar-ne l’elevada accidentalitat, amb radars mòbils, més presència a peu de carretera per detectar i perseguir els que hi condueixen de manera negligent. Les dades d’accidentalitat a les comarques gironines també posen en relleu que més de la meitat de les víctimes mortals –19 de les 33– van perdre la vida en vigílies de festiu, caps de setmana o dies en què hi ha operacions especials. L’estadística, per altra banda, també subratlla que set de les víctimes mortals tenien entre 35 i 44 anys.

Finalment, va informar que, per alertar els conductors de la presència de senglars, la Generalitat està impulsant un nou sistema a través de sensors d’infrarojos i missatges lluminosos.

LA FRASE

Es confirma que després de l’onada pandèmica hi va haver una onada d’accidentalitat
Ramon Lamiel
director servei català de trànsit

Dos ciclistes morts a la carretera

L’estadística de Trànsit del 2021 també recull una altra dada preocupant: un 42% dels morts a les vies gironines pertanyen a col·lectius vulnerables. L’any passat, vuit motoristes, quatre vianants i dos ciclistes van perdre la vida a la xarxa viària. El director del Servei Català de Trànsit ha fet incís en el fet que, en comparació amb el 2019, hi ha hagut tres motoristes més que han mort a les carreteres gironines. Per això, Ramon Lamiel ha explicat que, en coordinació amb els Mossos d’Esquadra, es farà una “triple acció” per reduir aquesta xifra negra. Inclourà campanyes informatives, formacions específiques per al col·lectiu –a través de vídeos que s’hauran gravat prèviament– i també accions punitives “amb controls que permetin perseguir conductes temeràries”. Dins aquesta estratègia, la policia incorporarà motos espiell a la seva flota per atrapar els motoristes en el moment en què cometin la infracció. Aquest 2022 els Mossos en tindran dues arreu de Catalunya i l’any vinent, tres més.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.