Societat

Lleida tindrà aeroport l'estiu del 2008

El govern aprova la construcció de l'aeroport d'Alguaire, que començarà l'estiu que ve

El govern lici­tarà els pro­pers dies la cons­trucció de l'aero­port Lleida-Alguaire, el pri­mer que fa la Gene­ra­li­tat, mal­grat que en la gestió i explo­tació hi par­ti­ci­pa­ran empre­ses pri­va­des en règim de con­cessió. Els tre­balls de cons­trucció començaran aquest estiu i es pre­veu que esti­gui ope­ra­tiu l'estiu de l'any que ve, tot i que no arri­barà a ple ren­di­ment fins que el con­ces­si­o­nari cons­tru­eixi la ter­mi­nal i la torre de con­trol. La inversió s'estima en 132 mili­ons d'euros, dels quals uns 60 els apor­ta­ran els ges­tors pri­vats.

El con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, Joa­quim Nadal, va anun­ciar ahir que el govern va apro­var l'estudi d'impacte ambi­en­tal i el pro­jecte cons­truc­tiu. Va afe­gir que de manera suc­ces­siva es lici­ta­ran les dues pri­me­res fases per 46 i 26 mili­ons, i es dei­xarà per al final la ter­cera, un cop apro­vat el model de gestió i un cop adju­di­cada la con­cessió. També va dir que en una pro­pera sessió de govern s'apro­varà el pla plu­ri­a­nual d'inver­si­ons per finançar el nou aero­port.

L'aero­port de Lleida tindrà caràcter regi­o­nal, amb una pre­visió per trans­por­tar cada any 400.000 viat­gers, i farà una atenció espe­cial als vols de nego­cis (fires i con­gres­sos) i turístics (esquí i esports d'aven­tura). També es pre­veu el trans­port de 6.000 tones anu­als de mer­ca­de­ries. En aquest camp, que esde­vindrà la funció prin­ci­pal de la ins­tal·lació, es pretén espe­ci­a­lit­zar l'acti­vi­tat en ser­veis de paque­te­ria, mis­sat­ge­ria i de pro­duc­tes peri­bles i ter­ci­a­ris.

La pri­mera fase d'obres inclou la cons­trucció de la pista, de 2.500 metres de lon­gi­tud per 45 d'amplada, que admetrà avi­ons de més de 150 pas­sat­gers, com els Air­bus 320 o 321. També es farà l'àrea d'esta­ci­o­na­ment d'aero­naus, amb capa­ci­tat per a 8 avi­ons (qua­tre de gran capa­ci­tat) i ins­tal·laci­ons auxi­li­ars dels ser­veis antin­cen­dis, emergències mèdiques i de com­bus­ti­bles, l'accés prin­ci­pal i un apar­ca­ment per a 240 vehi­cles.

La segona fase inclou una ter­mi­nal pro­vi­si­o­nal, una cen­tral elèctrica, magat­zems i depu­ra­dora. Final­ment, la ter­cera serà d'inversió pri­vada per cons­truir la ter­mi­nal defi­ni­tiva i la torre de con­trol.

L'aero­port se situarà en una finca de 364 hectàrees entre Alguaire, Alme­nar i Alma­ce­lles i a 15 quilòmetres de Lleida. Tindrà un accés des de la car­re­tera N-230, però la pre­visió és ampliar-los des de la futura auto­via A-14 (Lleida-Aran), indi­rec­ta­ment des de l'A-22 (Lleida-Osca) i amb fer­ro­car­ril per Alma­ce­lles i més enda­vant amb la línia del TGV i l'eix trans­ver­sal fer­ro­vi­ari.

El prin­ci­pal impacte ambi­en­tal és en una zona de pro­tecció d'aus estepàries, que es com­pen­sarà amb noves fin­ques des­ti­na­des a aquest fi. Aquesta decisió no ha agra­dat als veïns de la zona, que ja són con­tra­ris a aques­tes àrees i que els pri­ven de reg. No obs­tant això, Medi Ambi­ent i veïns ja han ini­ciat nego­ci­a­ci­ons per pos­si­bles com­pen­sa­ci­ons.

L'aero­port s'havia de cons­truir a la timo­neda d'Alfés, però la presència d'aus en perill d'extinció i un paratge este­pari a pre­ser­var van des­car­tar el pro­jecte quan el govern ja havia com­prat la finca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.