Inversions
Endesa preveu 95 milions en obres
L’empresa repassarà 1.000 km de línies fins al 2024
Incidiran en la baixa tensió
La planificació d’obres i inversions prevista per Endesa en el trienni 2022-2024 a les comarques gironines inclou una inversió global de 95,4 milions d’euros, que s’afegeixen als 33,1 que encara està executant del pla anterior, reforçat en pressupost. El responsable territorial de la companyia, Marc Ruaix, destaca que s’actuarà en uns 1.000 quilòmetres de línies de la xarxa gironina, una de les zones de Catalunya on estan creixent en nombre de punts de subministrament. En total, la xarxa gironina que gestionen de mitjana i baixa tensió fa 15.833 quilòmetres.
Entre les millores, posaran èmfasi en la xarxa de baixa, amb un 11% més de recursos, i se centren a tancar el que anomenen “anelles de subministrament”, perquè en cas de fallada o avaria el nombre d’abonats afectats sigui mínim. D’aquesta manera, els poden abastar des de més d’un únic punt, i amb el desplegament de 3.500 nous sensors i 900 telecomandaments addicionals poden monitorar millor qualsevol incidència i accelerar el restabliment del servei. Ruaix destaca que l’índex de disponibilitat energètica dels abonats s’ha elevat els darrers anys fins al 99,99% de les hores de l’any.
Els reptes de futur
El responsable territorial explica que el reforç de la xarxa de baixa possibilita gestionar millor la injecció dels excedents d’usuaris que disposen d’instal·lacions fotovoltaiques, un “mix energètic que és positiu”. Però el gran repte pendent a les comarques gironines és el dèficit de producció, perquè la principal infraestructura, la central hidroelèctrica de Susqueda, només garanteix 86,2 MW dels 1.000 que s’arriben a consumir als pics de demanda estival. La resta s’importa d’altres punts de Catalunya o bé des de França.
Sobre el controvertit ramal de Riudarenes, Ruaix diu que és una obra que depèn de Red Eléctrica, però el veu “necessari” per descongestionar el “coll d’ampolla” de la xarxa entre la conurbació del Vallès i la Catalunya del Nord. Però creu que la xarxa existent està força ben preparada per coexistir amb la càrrega creixent de vehicles elèctrics, perquè en bona part es farà a les nits, quan la demanda ara cau en picat i hi ha excedents. Amoïnen més, en canvi, els fenòmens meteorològics extrems, com ara el Glòria o els esclafits, que aquesta setmana els han tombat torres elèctriques a Lleida.