Infraestructures i serveis

L’Estat veu factible enllestir el MidCat d’aquí a 8 o 9 mesos

La ministra Ribera afirma que negocia l’acabament del tram català del gasoducte i pressiona França com a responsable de la banda nord

El govern reivindica la posició estratègica de Catalunya

La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, veu possible tenir operatiu “d’aquí a vuit o nou mesos” el tram català del MidCat, el gasoducte que ha de connectar la Península amb la resta d’Europa. Ribera va assegurar ahir que aquests són els càlculs d’Enagás, la promotora del projecte, i que ara mateix l’Estat negocia amb la companyia i amb Terega, el grup francès d’infraestructures, per accelerar una primera interconnexió de menys complexitat.

La ministra responia en una entrevista radiofònica a proposta del canceller alemany, Olaf Scholz, que, sense fer al·lusió directa al MidCat, va reclamar una interconnexió gasística urgent entre Portugal i l’Europa central que travessi Espanya i França, a les envistes d’un hivern complicat per les restriccions del gas rus. Amb tot, Ribera va subratllar que en l’èxit del projecte serà “clau” el suport del govern francès, que fins ara no ha mostrat gaire interès per la infraestructura, el traçat de la qual actualment està aturat a Hostalric.

“No té sentit que nosaltres correm molt si allò s’ha de convertir en un carreró sense sortida al costat francès”, va remarcat la ministra, que va recordar que el gasoducte hauria de tenir una vida útil d’uns 30 o 50 anys i que també hauria de poder transportar hidrogen, tenint en compte que el gas s’hauria de deixar de fer servir per complir amb l’objectiu de neutralitat climàtica de la UE marcat pel 2050.

Des del govern català, el president Aragonès, que fa temps ja va reivindicar el caràcter estratègic de Catalunya com a “porta d’entrada del gas natural liquat del sud d’Europa”, va apuntar ahir des del seu compte de Twitter que “fa mesos” que catalunya reivindica el MidCat com a “estratègic”, sobretot per a la futura distribució de l’hidrogen verd, per la qual cosa va reclamar “el suport i el finançament” de la UE per al projecte.

Altres membres del govern, com la consellera d’Acció Exterior, Victòria Alsina, van valorar la importància estratègica del MidCat. També des de Twitter, Alsina va destacar la rellevància de Catalunya “com a pont entre la UE i la Mediterrània”, una importància que Europa “comença a entendre”, segons la consellera, que va reclamar que la UE pressioni Madrid perquè faci realitat el corredor mediterrani que Catalunya reclama des de fa anys i que és clau “també per a la UE”.

Des d’Hostalric, el seu alcalde, Nil Papiol, va lamentar que de tot plegat se n’hagi hagut d’anar assabentant per la premsa: “Ningú s’ha posat en contacte amb nosaltres ni tenim notícia dels detalls del projecte ni del seu futur traçat.” Papiol va insistir que, en tot cas, la infraestructura que arriba al seu municipi “està a punt des del 2010”, i va reclamar més transparència sobre si es destinarà a gas, com demana Alemanya, o a hidrogen verd, com confia el govern.

Finalment, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre va remarcar que el MidCat és una oportunitat que “no es pot perdre” i va instar el govern espanyol a pressionar França i a liderar el projecte, en el qual “podran participar empreses catalanes”. Per Sánchez Llibre, l’Estat podria esdevenir “el hub europeu d’interconnexions gasistes amb el nord d’Europa, per a la qual cosa també va defensar la construcció del gasoducte submarí entre Barcelona i Liorna. D’aquesta manera, va insistir, es disposaria del 50% de les gasificadores europees”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia