Ciclisme, un esport de risc
Els companys dels ciclistes atropellats a Castellbisbal qualifiquen d’“assassinat” l’acció del conductor
El 2022 han mort sis ciclistes a les carreteres catalanes, quatre més que el 2021
L’atropellament de diumenge passat a Castellbisbal a un grup de ciclistes del CC Rubí que va acabar amb dos morts i un ferit greu que es recupera a la Vall d’Hebron ha posat sobre la taula un cop més el debat de la seguretat dels usuaris de la bicicleta, en franca inferioritat respecte dels automòbils quan surten de passeig o a fer esport.
El president del Club Ciclista Rubí, Pedro Cancio, formava part del grup que va ser atropellat. No és el primer cop que viu una situació tan tràgica. Ell mateix va estar un mes i mig a l’UCI, fa vint anys, després de ser envestit mentre pedalava. Els companys dels dos ciclistes morts qualifiquen d’“assassinat” l’atropellament. Cancio veu necessari treure forces per reclamar un enduriment de les penes als responsables dels accidents, quan se sumin agreujants com ara l’alcohol o les drogues, o hi hagi una manca d’auxili. “No pot ser que un delicte econòmic estigui més castigat que el delicte d’assassinar un ciclista”, sosté, tot recordant que el conductor del turisme que els va envestir es va llançar contra el grup.
Cancio remarca que la majoria de conductors “són molt respectuosos amb els ciclistes” i que el problema el genera “un grup minoritari, però que fa molt de mal”. Insisteix en la necessitat de millorar l’educació vial, sobretot pel que fa a l’ús de les rotondes, on es produeixen molts accidents, i d’intensificar la senyalització a les zones més freqüentades per ciclistes, “sobretot a les carreteres secundàries, que és on els deures no estan fets”.
El president del CC Seròs, Fernando Ramio, va estar a punt de deixar de sortir amb la bicicleta després que un cotxe en direcció contrària matés dos ciclistes del club i en ferís dos més en un atropellament el 6 de setembre del 2015 a la C-45 quan anaven direcció Maials. “Era una carretera amb una bona visibilitat i sense revolts però el conductor es va adormir o va perdre els reflexos”, recorda.
“L’autor no va entrar en presó preventiva i després del judici s’hi va estar molt poc; però el mal ja estava fet.” Ramio aposta per una “educació vial” en tots els àmbits, també per als ciclistes, “que continuen cometent infraccions”. Només podem anar de dos en dos al voral però afortunadament les marques cada vegada ofereixen més productes per protegir-nos, fins i tot un radar per calcular si tenim un cotxe a prop, a banda de llums al davant i al darrere.”
Punts clau
El president de la federació catalana, Quim Vilaplana, insisteix en cinc punts que ja han discutit amb el Servei Català de Trànsit i altres institucions des de fa temps, no només per l’accident de Castellbisbal: “L’adequació de les vies per als ciclistes, la formació i conscienciació dels conductors, els controls dels Mossos, una legislació més dura i l’actuació pertinent dels jutges.”
Aquesta setmana el Senat debatrà i votarà un enduriment del Codi Penal del 2019 que hauria de permetre, en aquest sentit, que els jutges puguin enviar a judicis penals els autors d’homicidis imprudents. “En el cas de l’atropellament de Castellbisbal és el primer que conec que l’autor ha acabat en presó provisional, però desconeixem encara molts dels detalls perquè el fiscal no hi ha dit la seva, però és un cas molt flagrant.”
La federació calcula que cada any hi ha uns 120 accidents que afecten ciclistes federats, la majoria dels quals tenen conseqüències físiques lleus. “Cada vegada n’hi ha més també en les vies urbanes i als carris bici”, hi afegeix. Respecte dels punts de més perill cita les rotondes, els senyals de stop i els llocs d’avançament amb poc espai. “Tot i que la llei ens permet anar de dos en dos, en alguns llocs sabem que és un risc i recomanem sempre files d’un.”
El president de la plataforma Mou-te en Bici, Xavier Corominas, proposa més alternatives per a la seguretat ciclista, sobretot després de l’atropellament mortal als Àngels, prop de Girona, el 31 d’octubre passat. “Tancar el cap de setmana alguna carretera o durant algunes hores per als ciclistes, com es fa a Andorra, seria una bona solució ara que parlem de sostenibilitat, però no en volen saber res.” Corominas considera que hi ha països amb molt més de respecte cap als ciclistes. “Per posar dos exemples extrems m’he trobat en indrets com ara Cuba o el Japó on som sagrats i ningú s’atreveix ni tan sols a prémer la botzina.” La plataforma ja avança noves mobilitzacions per a l’octubre per reclamar el tancament dels Àngels el diumenge. “Tots els que sortim sovint en bicicleta ens hem trobat al llindar d’un accident. Penses que t’ha anat només d’un pam, però quan surto a la carretera miro de portar una bicicleta amb molts senyals.”
Les dades
Aquest 2022, segons les dades del Servei Català de Trànsit (SCT) han mort a les carreteres catalanes 6 ciclistes, 4 més que en el mateix període de l’any passat. El 2019 n’havien mort 7. A més, aquest any han resultat ferits de gravetat 35 ciclistes i també hi ha hagut 293 ferits lleus.
Convé destacar que des del 2010 han mort a la xarxa viària catalana 87 ciclistes, 31 dels quals a Barcelona, 27 a Tarragona, 18 a Lleida i 11 a Girona. Al conjunt de les carreteres catalanes des del 2010 també s’han registrat 682 ciclistes ferits greus.
La nova llei de trànsit que va entrar en vigor al març va augmentar de 4 a 6 els punts retirats del carnet per avançaments que no deixin la separació mínima obligatòria d’1,5 metres i posin en perill ciclistes. Arran del recent atropellament mortal dels ciclistes de Rubí, la síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, ha obert una actuació d’ofici per avaluar les condicions de seguretat del col·lectiu.