Medi ambient

Pendents de la sentència de les ZBE

Banyoles, Figueres, Olot, Salt, Lloret, Blanes, Sant Feliu de Guíxols i Palafrugell estan a l’expectativa per si cal buscar altres estratègies per restringir la circulació dels vehicles més contaminants

A la ciutat de Girona, la Taula de Mobilitat ja ha definit l’àrea afectada

La majoria dels municipis de més de 20.000 habitants de les comarques gironines esperen la sentència judicial sobre les zones de baixes emissions (ABE) de Barcelona per definir les respectives estratègies en aquest àmbit, excepte la ciutat de Girona, on la Taula de Mobilitat ja ho ha fet. De fet, Girona està obligada per la llei a activar les ZBE a tot estirar a finals de l’any vinent, ja que és un municipi de més de 50.000 habitants. Els altres que han de complir aquest mandat legal són els de més de 20.000 habitants, però tenen més marge temporal, ja que el límit està fixat el 2025. Es tracta de Figueres, Olot, Salt, Banyoles, Sant Feliu de Guíxols, Lloret de Mar, Blanes i Palafrugell.

A Girona, l’àrea afectada per ZBE inclou tot el Barri Vell i el Mercadal –a la zona centre–, part de l’Eixample Nord –des del Mercat del Lleó fins a Emili Grahit– i Sant Narcís i tot el barri Devesa-Güell, que queden delimitats pel passeig d’Olot. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va dir a mitjan agost que no es preveu tocar el perímetre de la ZBE, tot i les queixes d’alguns barris. És el cas, per exemple, del barri de Vistalegre. La seva associació de veïns va demanar que s’hi inclogués el carrer del Carme, atès que té uns nivells de contaminació més elevats que alguns dels carrers que sí que estan inclosos en la ZBE. Madrenas va avançar que el control d’accés a la ZBE es farà amb càmeres. La definició de la ZBE ha de quedar recollida en una ordenança que s’haurà de provar en el ple municipal.

A Salt, l’Ajuntament tot just ha iniciat l’estudi per valorar la implantació de la ZBE al municipi, que en el seu cas s’haurà d’aplicar a partir del 2025. El consistori encara no té conclusions, però confia que a finals d’aquest mateix any pugui disposar de les primeres dades per començar a definir com pot implantar-la.

A Banyoles, l’equip de govern està en espera del que decideixin els tribunals en relació amb el cas concret de Barcelona. Ara mateix, no hi ha cap estudi ni pla, admet el regidor d’Urbanisme, Albert Tubert. En qualsevol cas –diu com a idea genèrica–, es tractaria d’ampliar el que ara és zona de vianants del Barri Vell fins al sector de la plaça de les Rodes, a l’altre costat del carrer Llibertat –antiga travessera urbana–. De tota manera –assenyala el regidor–, implicaria una revisió important de la mobilitat a la ciutat.

És el mateix cas d’Olot, on l’Ajuntament està a l’expectativa de la decisió dels tribunals en el cas de Barcelona. El regidor de Mobilitat, Agustí Arbós, ha remarcat que sí que han iniciat reunions per tractar projectes relacionats amb les recomanacions del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, però ha assenyalat que la sentència del cas de Barcelona marcarà la línia sobre les ZBE i que han optat per una posició de prudència per si obliga a buscar altres estratègies.

Les tramitacions planen sobre alguns ajuntaments, amb situacions diverses. En el cas de Lloret de Mar, i segons explica el regidor de Mobilitat, Cristian Fernández, s’ha tramitat la subvenció i s’han mantingut els primers contactes. En el cas de Blanes, la situació és diferent perquè s’ha fet un pas més. L’Ajuntament blanenc està en la fase final del pla d’acció per l’energia sostenible i el clima (Paesc) de Blanes. Altres municipis, com Sant Feliu, Palafrugell i Figueres, ja estan implementant aspectes com ara canvis de carrers i carrils bici, entre d’altres.

LA DATA

31.12.23
És la data límit
que té Girona per aplicar les zones de baixes emissions. Els altres municipis gironins, el 2025.

Blanes talla el carrer Ample i Olot arregla bicicletes

L’Ajuntament de Blanes s’ha adherit a la Setmana Europea de la Mobilitat, que se celebra fins dijous vinent, amb un seguit d’activitats que ha presentat amb el lema Combina i mou-te!, i que tenen com a objectiu promoure hàbits de mobilitat més sostenibles, és a dir, els desplaçaments a peu, en bicicleta, en transport públic o en vehicle elèctric. L’acció més contundent és el tancament al trànsit del carrer Ample, que enllaça el passeig de Mar amb el sector de sortida del nord i nord-est del nucli històric. El tancament, organitzat amb el suport d’agents de la policia local de Blanes, es du a terme avui durant tot el dia, excepte una breu franja horària al migdia per esponjar una jornada en què sempre hi ha més densitat de trànsit.

A Olot, l’Ajuntament està duent a terme una campanya informativa a tots els centres infantils, de primària i secundària de la ciutat per donar a conèixer el projecte de Bicis Actives i, d’aquesta manera, incrementar la planta de recollida de bicicletes en desús per poder-les cedir a persones necessitades d’un mitjà de transport. Dimecres es durà a terme el Taller de Bicis Actives, amb la col·laboració d’Aula Format i Roba Amiga, per reparar bicicletes en desús i poder-les lliurar a altres persones. Aquest mateix dia, també està previst el Taller de Salut i Mobilitat. I dijous s’instal·larà un circuit d’educació viària al Firal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.