Infraestructures i serveis

La gestió directa de l’aigua al Gironès neix amb un “greuge”

Un enginyer industrial veu una pujada del 14,6% en els costos associats a la tarifa de Girona, Salt i Sarrià

Per Garriga, Catsa afavoreix el Consorci d’Aigües a la planta de Montfullà, igual que Agissa

L’engi­nyer indus­trial gironí Miquel Gar­riga con­si­dera que l’inici de la nova empresa pública de gestió del ser­vei d’aigua pota­ble al Gironès, Cicle de l’Aigua del Ter SA (Catsa), pro­voca “un greuge econòmic” als usu­a­ris de Girona, Salt i Sarrià de Ter.

En les al·lega­ci­ons que hi ha pre­sen­tat, Gar­riga des­taca que la pro­posta de preus per al 2023 als tres muni­ci­pis és un 14,6% més cara que l’estudi del 2013 –el m³ passa de 0,5994 euros a 0,6868–, cosa que no pas­sa­ria amb la venda que fan els tres con­sis­to­ris al Con­sorci d’Aigües Costa Brava Girona (CCAB), asse­gura.

Gar­riga con­si­dera que l’expe­di­ent de Catsa no es pot com­pa­rar amb l’estudi de tari­fes del 2013, que és el que s’ha apli­cat fins ara i que es man­tin­dria, i tam­poc “no s’assem­bla a altres ser­veis d’abas­ta­ment d’aigua pota­ble d’àmbit català o naci­o­nal [espa­nyol]”. En el ple del 29 de juliol, el con­sis­tori va apro­var, de manera ini­cial, la muni­ci­pa­lit­zació del ser­vei.

Gar­riga és engi­nyer indus­trial. Tre­ba­lla des de fa més de vint anys en l’àmbit de l’aigua, tant en el sec­tor públic com en el pri­vat, i coneix Agissa, sota admi­nis­tració judi­cial per les irre­gu­la­ri­tats del soci pri­vat (Girona SA) i el guiatge de l’Ajun­ta­ment de Girona. Gar­riga ha par­ti­ci­pat en les ses­si­ons prèvies de la Taula de l’Aigua per a la muni­ci­pa­lit­zació.

L’al·legant veu poca trans­parència en les des­pe­ses de l’estació de trac­ta­ment d’aigua pota­ble (ETAP) de Mont­fullà (Bes­canó), que per­me­trien acla­rir quin és el preu de venda al CCAB. Agissa i el Con­sorci tenen “unes ins­tal·laci­ons de titu­la­ri­tat com­par­tida que Agissa opera per sub­mi­nis­trar aigua al CCB [CCAB]”.

El preu al Con­sorci

Gua­nyem (a l’opo­sició) també ha pre­sen­tat al·lega­ci­ons a l’apro­vació ini­cial de la cre­ació de Catsa. Pel que fa a l’orde­nança fis­cal del ser­vei d’aigua pota­ble, la for­mació muni­ci­pa­lista es pre­gunta com és que el text no deta­lla jus­ta­ment el preu de venda al Con­sorci “tenint en compte que el ser­vei en un cas [a Girona, Salt i Sarrià] i en l’altre [al Con­sorci] és el mateix. També cal­dria incloure aquí els preus de venda al CCB [CCAB]”.

La regi­dora de Gua­nyem Laia Pèlach explica que l’Ajun­ta­ment i el Con­sorci tre­ba­llen d’acord amb un con­veni de fa anys que no s’ha actu­a­lit­zat. “Ens fa por que l’actual situ­ació s’apro­fiti per legi­ti­mar una relació de venda no regu­lada.” Gua­nyem no ha acon­se­guit acla­rir la diferència de preus entre els usu­a­ris de les diver­ses admi­nis­tra­ci­ons i enti­tats, diu Pèlach.

Segons les al·lega­ci­ons de Miquel Gar­riga, una audi­to­ria d’Agissa ja reve­lava el 2013 que el preu en alta –fer arri­bar l’aigua fins al muni­cipi– que es venia al Con­sorci s’havia d’apu­jar un 49%, cosa que no s’hau­ria fet. Les tari­fes del 2013 jus­ti­fi­ca­ven tant la venda en alta al Con­sorci com la venda als muni­ci­pis dels vol­tants de Girona (Bes­canó, Vila­bla­reix, Aigua­viva, Quart, For­nells i Sant Julià de Ramis). En les al·lega­ci­ons de Gar­riga s’exposa que a Girona, Salt i Sarrià el m³ cos­tava fa nou anys 0,6034 euros –rebai­xat després per la comissió de Preus de la Gene­ra­li­tat a 0,5994–, men­tre que al CCAB se li venia a 0,0736 euros i als muni­ci­pis dels vol­tants de Girona, a 0,2836.

Abans que Catsa pren­gui el relleu de la soci­e­tat mixta Agissa, Gar­riga afirma que l’Ajun­ta­ment gironí, que té la con­cessió de l’aigua del riu Ter des del 1976, hau­ria d’acla­rir quin és el seu plan­te­ja­ment res­pecte a l’interès crei­xent del Con­sorci per dur aigua a més muni­ci­pis. L’Ajun­ta­ment manté que la tarifa mit­jana del ser­vei serà la mateixa amb Catsa, però l’engi­nyer no troba prou deta­llats els cos­tos dels ser­veis i, per això, pre­senta al·lega­ci­ons.

En l’escrit de Gar­riga s’exposa que no hi ha con­trol finan­cer d’Agissa des del 2016, que les audi­to­ries del 2014 i el 2015 no han pas­sat pel ple i també es pre­gunta què passa amb el cànon que pagava Agissa als ajun­ta­ments –910.986 euros, el 2015– i si els con­sis­to­ris estan dis­po­sats a renun­ciar-hi ara que hi haurà una gestió directa. L’al·legant esmenta que Agissa no hau­ria com­plert les inver­si­ons des del 2013.

“Sense jus­ti­fi­cació”

Gar­riga cri­tica que els ajun­ta­ments plan­te­gin inver­si­ons de qua­tre mili­ons: dos en un immo­ble per a ser­veis tècnics i admi­nis­tra­tius cen­trals i dos per a un magat­zem. Hi ha una par­tida de dos mili­ons per a l’adqui­sició de comp­ta­dors que l’engi­nyer con­si­dera “desor­bi­tada i sense una jus­ti­fi­cació creïble”. De fet, tenint en compte que hi ha 66.947 usu­a­ris, la com­pra de comp­ta­dors nous sor­ti­ria a 1.286.051,87 euros –sosté–, tenint en compte el preu de com­pra d’un comp­ta­dor de tele­lec­tura (19,25 euros), que va fer Aigües del Prat de Llo­bre­gat el 2021.

LA DATA

29.07.22
El ple
de l’Ajuntament va aprovar, de manera inicial, la creació de l’empresa pública de l’aigua.

LES XIFRES

4
milions
preveu invertir Catsa: en una seu tècnica i administrativa (2 milions) i en la compra d’un magatzem (2).
0,69
euros/m³
és la tarifa mitjana dels abonats al servei a Girona, Salt i Sarrià amb la nova empresa pública (Catsa).

Guanyem i l’excés de consum

En el període d’exposició pública, Guanyem (sis regidors) ha presentat al·legacions a l’aprovació inicial de la nova empresa pública de l’aigua (Cicle de l’Aigua del Ter SA, Catsa). El grup de l’oposició demana que es tingui en compte el nombre d’integrants en cada unitat familiar per saber si hi ha un excés de consum, que es penalitzarà. En principi, una llar unipersonal pot consumir fins a 6 m³ sense passar de tram, recorden en el seu escrit. La regidora Laia Pèlach considera que s’ha de filar més prim, perquè no és el mateix un comptador “per a una persona que per a quatre”.

Guanyem també demana aclarir com han de demostrar les famílies en situació de vulnerabilitat la seva condició sense ser estigmatitzades i per què “hi ha duplicitat de preus i de comptadors [de 13 mm i de 15 mm]”. El de 15 mm té un preu més alt, recorda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia