Infraestructures i serveis

mobilitat

El descompte al transport públic ha costat 70 milions

L’abaratiment accelera el retorn d’usuaris però encara s’està un 7% per sota dels viatges d’abans de la pandèmia

La T-usual creix un 157% i un 28% d’usuaris diu que ara usa més el servei públic

Les boni­fi­ca­ci­ons al trans­port públic impul­sa­des pel govern espa­nyol amb l’anunci de la gratuïtat a Roda­lies durant el dar­rer qua­dri­mes­tre del 2022 han supo­sat un dèficit sobre­vin­gut de 70 mili­ons segons va infor­mar ahir l’Auto­ri­tat del Trans­port Metro­po­lità (ATM). De fet, com a con­seqüència dels des­comp­tes o la gratuïtat a Renfe, del setem­bre al desem­bre s’ha ingres­sat menys que en mesos ante­ri­ors, tot i que el dar­rer qua­dri­mes­tre acos­tuma a gene­rar més ingres­sos que el d’estiu.

El mateix govern de l’Estat assu­meix 50,1 d’aquests mili­ons que han dei­xat de pagar els usu­a­ris; la Gene­ra­li­tat, 10,24; l’Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona, 5,02, i l’Àrea Metro­po­li­tana de Bar­ce­lona (AMB), 4,82. Encara que l’aposta estel·lar del govern de Pedro Sánchez era la gratuïtat a Roda­lies, el 60% del cost dels des­comp­tes s’ha produït al metro i als busos de TMB perquè són de molt els ser­veis públics de mobi­li­tat més uti­lit­zats a Cata­lu­nya –Roda­lies repre­senta només l’11% del cost de boni­fi­car el sis­tema de trans­port públic.

Així, els des­comp­tes de la tar­geta T-usual, boni­fi­cada en un 50%, han supo­sat un cost pro­per als 37 mili­ons i els de la T-casual, la més uti­lit­zada al sis­tema, al vol­tant de 20 més.

Les boni­fi­ca­ci­ons han permès acce­le­rar la recu­pe­ració de la demanda del setem­bre al desem­bre però encara s’està un 7% per sota de les vali­da­ci­ons de viatge que es van fer el 2019, abans de la pandèmia. Els 254,5 mili­ons de viat­ges supo­sen un incre­ment del 15,2% res­pecte al dar­rer qua­dri­mes­tre del 2021.

Men­tre que la T-casual ha regis­trat un 14% menys de vali­da­ci­ons res­pecte al dar­rer any previ a la pandèmia, la T-usual ha cres­cut fins a un 157% i la T-Jove ho ha fet un 29,14%. També han cres­cut amb relació al 2021 els títols fami­li­ars de família nom­brosa o mono­pa­ren­tal (un 11%).

Els títols pro­pis s’han incre­men­tat més que els del sis­tema inte­grat perquè és a Renfe on l’Estat ha ofert la gratuïtat per a viat­ges recur­rents.

Rodalies fa la competència a metro i busos

Tot el sistema integrat ha crescut un 19% respecte al quadrimestre del 2021 però els viatges de Renfe ho han fet un 27% tenint en compte la gratuïtat del títol recurrent. Un 28% dels 2.837 usuaris enquestats per l’ATM assegura que ara usa més el transport públic i un 21% afirma haver canviat el mode de transport. Un 50% dels usuaris que afirmen haver canviat de títol abans utilitzaven la T-casual i ara opten pel bitllet recurrent de Renfe. També corredors de bus que fan recorreguts semblants a línies de Rodalies han vist frenat l’increment d’usuaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia