El centre logístic Empordà es desencalla però no estarà a punt fins d'aquí a tres anys

Aviat s'hi construiran les primeres naus, però la terminal ferroviària intermodal està pendent del projecte i del finançament

Des de mit­jan anys 80 que s'espera que els ter­renys del Logis Empordà, al Far, es con­ver­tei­xin en un cen­tre inter­na­ci­o­nal de trans­ports i dua­ner. Durant aquests anys, amb la des­a­pa­rició de les dua­nes entre­mig, els ter­renys només han ser­vit per plan­tar-hi gira-sols o per espe­cu­lar amb la pos­si­ble implan­tació del grup Indi­tex. Final­ment, ara s'hi estan aca­bant les obres de la depu­ra­dora i el pro­jecte de la subes­tació elèctrica ja està adju­di­cat. Amb l'aigua i l'elec­tri­ci­tat garan­ti­des, i la impli­cació d'empre­ses i admi­nis­tra­ci­ons, com ara Cimalsa i Port de Bar­ce­lona, diver­sos empre­sa­ris ja han dema­nat el permís d'obres a l'Ajun­ta­ment per començar a cons­truir les naus al polígon de les Pedro­ses, segons reco­nei­xia l'alcalde del Far, Jaume Arnall. L'altre gran àmbit del pro­jecte és la ter­mi­nal fer­roviària, que con­nec­tarà amb l'estació de Vila­ma­lla. El secre­tari per a la Mobi­li­tat de la Gene­ra­li­tat, Manel Nadal, con­si­dera que és una obra «fona­men­tal per a la inter­mo­da­li­tat», si bé ara tot just s'està en fase de redacció de pro­jecte, i cal­cula que fins aquí a dos anys no es podrà abans de dos anys no es podrà començar a cons­truir. La pla­ta­forma, que dis­po­sarà d'ample de via ibèric i inter­na­ci­o­nal, per­metrà tot tipus d'acci­ons per a les mer­ca­de­ries: por­tar cami­ons en trens, inter­canvi de con­te­ni­dors, capa­ci­tat per a trens llargs, canvi d'eixos, etc. Un altre aspecte que s'ha de defi­nir és el finançament de les obres, en què hau­ran de col·labo­rar empre­ses com ara Renfe i el Port de Bar­ce­lona. Lluís Par­ra­mont, direc­tor gene­ral de Girona Cen­tre Logístic de la Cam­bra de Comerç, creu que el Logis Empordà ha de ser un cen­tre molt impor­tant en l'àmbit euro­peu. «Va lent, però és impa­ra­ble, i quan s'hi con­nec­tin les vies tot ple­gat aga­farà l'impuls que espe­rem», amb l'arri­bada del TAV. De fet, el Logis Empordà for­marà part d'una xarxa de qua­tre cen­tres de Cata­lu­nya.

500.887
m² de magatzems logístics.
Les comarques gironines disposen, segons les dades del 2008, de 500.887 m² de superfície destinada a magatzems logístics, un 8% més que el 2007, i amb una mitjana de creixement del 4,1%. Bona part del sòl logístic del país es concentra a Barcelona. La tendència és a repartir aquest sòl en diferents territoris de Catalunya, per equilibrar l'activitat i aprofitar les infraestructures, que facilitaran l'operació de mercaderies en zones sense tanta pressió sobre el sòl. Pel que fa al preu del sòl logístic, també ha augmentat, i el 2007 era de 3,8 euros el m²/mes a Girona, el segon més alt de Catalunya, rere el de Barcelona.

Terrenys al CIM la Selva

El CIM la Selva és l'altra peça en la logística de les comarques gironines, i en aquest cas gairebé ja està a ple rendiment. La proximitat amb l'aeroport i diverses infraestructures fan d'aquesta zona un espai ideal per a operacions de mercaderies. Un cop ja hi ha les naus, ara falta fer-hi la zona de serveis, amb una gasolinera, oficines i un hotel, entre d'altres. A més, el pla director urbanístic del sistema urbà de Girona preveu construir-hi una terminal ferroviària del TAV per a mercaderies. De fet, l'Incasòl ja ha enllestit el procés de compra de 200 hectàrees des del CIM fins a Fornells, entre l'AP-7 i l'A-2, que serviran perquè s'hi instal·lin més naus, sobretot de logística. El desenvolupament començarà quan s'hagi aprovat el pla urbanístic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.