Societat
I fins aquí la covid-19
Barcelona activa la retirada dels elements que es van posar en pandèmia per facilitar que bars i restaurants poguessin tenir terrassa
Damunt de l’asfalt quedaran quasi 500 estructures de fusta
Primera dada que confirma que la covid-19 i els seus afectes devastadors sobre qualsevol activitat humana ja són història. L’aeroport del Prat va tancar el mes de febrer amb la xifra de 3,1 milions de passatgers i va arribar al 95% dels moviments que hi va haver en el mateix mes de l’any prepandèmic, el 2019. És a dir, el trànsit aeri de persones voreja ja la normalitat.
Segona dada. Aquest mes d’abril l’Ajuntament de Barcelona ja haurà retirat de l’asfalt tots els blocs de formigó, pintats de color groc, i pilons plàstics, del mateix color, que van servir per habilitar de forma extraordinària una part de les 3.668 terrasses covid. Van ser espais que van permetre a bars i restaurants poder seguir treballant en un espai segur i salvar 1.850 llocs de feina, segons un estudi que va fer en el seu dia la Universitat de Barcelona.
L’emergència sanitària ja ha passat i, per tant, la necessitat de generar llocs de feina en un ambient segur per als restauradors, també. En aquest marc, el consistori està impulsant la normalització de les terrasses dels bars i restaurants en un procés que, quan s’acabarà, comportarà tenir a la ciutat un total de 6.375 permisos d’activitat concedits que representaran 29.858 taules al carrer amb 114.056 cadires.
La regularització de les terrasses que van proliferar damunt de l’asfalt protegides amb tanques de formigó ja fa setmanes que es du a terme, i fins ara s’ha procedit a retirar 2.325 blocs de color groc i 5.550 pilons que protegien les terrasses del trànsit rodat. L’ús d’aquest material, que va ser molt criticat perquè es considerava que no seguia els cànons de l’estètica de la ciutat, va néixer fruit de la pressa i ara s’actua des d’una altra òptica, la de construir damunt l’asfalt, davant els locals de restauració, una tarima de fusta de disseny, protegida amb jardineres de ferro, damunt la qual es posaran les taules i cadires.
De les 3.668 llicències excepcionals de terrasses covid, un total de 1.550 es van situar damunt de l’asfalt amb la protecció provisional de les tanques de formigó i pilons. D’aquestes, en seguiran només 495, ja que en 426 casos s’ha denegat la continuïtat de la llicència i en 550 més s’ha optat per no continuar amb la terrassa. És el cas, per exemple, d’una hamburgueseria de la cadena Goiko que, protegides amb pilons, ha tingut tres taules i dotze cadires damunt l’asfalt del carrer Bruc i ara ha decidit no renovar la concessió “perquè no és rendible”.
En canvi, cinquanta metres més amunt, a la confluència dels carrers Casp i Bruc, el restaurant El Mercat ha sol·licitat i ha aconseguit una llicència per ampliar la seva terrassa damunt l’asfalt amb la nova plataforma de fusta aprovada per l’Ajuntament. L’estructura es va posar dimecres de la setmana passada i ara s’han d’acabar de muntar les taules i cadires.
La responsable de posar i treure blocs de formigons i terrasses és la tinent d’alcaldia, Janet Sanz, que ahir va explicar que, de les taules que es van posar de més damunt la vorera, se n’han consolidat poques perquè l’objectiu municipal és potenciar l’ús de la vorera pel vianant. Al seu torn, el gremi de restauració es va mostrar satisfet per la manera com s’ha dut el procés. Ara, amb l’arribada del bon temps, només falta que barcelonins i turistes facin seves les terrasses.