LA CRÒNICA
El caravàning se cita a Platja d’Aro
Les autocaravanes estan de moda, encara més després de la pandèmia, però la cosa ja venia de molt abans. Al nucli de Platja d’Aro els van posar catifa vermella aquell any i mig després de la moció de censura amb què el PSC de Dolors Padilla va fer un parèntesi entremig dels sis mandats d’hegemonia de l’exalcalde Giraut, el 2010. I aquella zona específica va funcionar massa bé, fins al punt de fer davallar el negoci als càmpings. I el govern reconstituït de CiU i el PP el 2011 hi va intentar posar ordre l’any següent: aparcament d’autocars en temporada alta –de Setmana Santa fins a la tardor– i tolerància a l’hivern, esquema mantingut des d’aleshores fins l’any passat, quan l’actual govern, del PSC, ERC i els Comuns, va habilitar un terreny alternatiu controlat i posant límit a les estades. També setge a hàbits com ara desplegar cadires, gandules o taules a l’exterior. Però, mentrestant, l’efecte boca-orella i l’amplificador de l’ull ressenya de Google ja havia fet disparar la popularitat del municipi, sobretot l’avinguda de París. Allà, tot i haver-hi limitat l’estacionament a vehicles de menys de 2 metres d’amplada, amb senyalització vertical, la Policia Local cada dia ha d’anar empaitant caravanistes per foragitar-los amb bones paraules. El col·lectiu de l’autocaravana sosté que són com qualsevol altre vehicle i, si no despleguen mobles a l’exterior, tenen el mateix dret a estacionar.
La solució per regular-les, de pagament tou i amb un concessionari en un terreny municipal, fa anys que es treballa i estava gairebé enllestida, en un terreny a tocar de l’hipermercat Esclat, a l’avinguda de Castell d’Aro. Però l’alcalde, Maurici Jiménez, explica que “la nova llei catalana de càmpings ho ha estroncat, perquè d’un centenar de vehicles, la capacitat passaria a uns 45”. Cal deixar 5 metres de separació respecte als límits de la parcel·la i, en ser estreta, no surten els números ni al consistori ni als hipotètics operadors que l’havien de gestionar. Jiménez diu que el projecte, ara mateix, està “en punt mort”.
Cerquen alternatives, encara que de moment continuï imperant el mateix esquema del solar provisional, amb agents cívics que s’hi van posar el dissabte 1 per cobrar taxa diària i limitar-ne l’estada. I se’ls gira feina, ja que el divendres 31, abans de Rams, l’esplanada ja estava al límit, i durant la setmana l’escampadissa ha anat a més. Entremig, la pugna entre partidaris –usuaris que no entenen per què s’ha passat d’un model gratuït i defensen que fan negoci al poble– i detractors –veïns que critiquen la massificació de vehicles als Estanys, com a càmping en plena zona urbana–. Jiménez argumenta que l’antic pàrquing urbanitzat és un espai necessari per donar servei a propietaris d’apartaments de la zona del Ridaura, que, si no, acabaven estacionant cotxes sobre zones teòricament de vianants.