Societat

clima

L’ONU alerta de temperatures rècord en els pròxims cinc anys

L’Organització Meteorològica Mundial adverteix que el planeta pot superar el topall del grau i mig d’escalfament entre el 2023 i el 2027

L’escal­fa­ment glo­bal sem­bla que no té atu­ra­dor. El clima que feia l’abril pas­sat era propi d’un mes de juliol al Mar­roc, Algèria i a l’Estat espa­nyol, on el 27 d’abril el mer­curi dels termòmetres es va enfi­lar fins al 38,9 °C a Anda­lu­sia. I a prin­cipi d’aquest mes de maig, al Viet­nam es va asso­lir un màxim històric de 44,11 °C. I això sem­bla que és només l’avançada del que ens espera en els pròxims cinc anys, segons l’informe de l’Orga­nit­zació Mete­o­rològica Mun­dial (OMM) emès aquest dime­cres, que adver­teix que el pla­neta con­ti­nua i con­ti­nuarà escal­fant-se asso­lint uns nivells d’altes tem­pe­ra­tu­res sense pre­ce­dents entre aquest any i el 2027.

Els inves­ti­ga­dors d’aquest orga­nisme depen­dent de l’ONU diuen que hi ha un 66% de pro­ba­bi­li­tats que la tem­pe­ra­tura anual de la superfície ter­res­tre superi els 1,5 °C res­pecte dels valors prein­dus­tri­als en algun moment dels pròxims cinc anys per la com­bi­nació del canvi climàtic induït per l’ésser humà i el feno­men d’El Nen. Tot i que la superació d’aquest grau i mig, que és el topall d’escal­fa­ment glo­bal que l’Acord de París busca no sobre­pas­sar a final d’aquest segle, és pre­o­cu­pant, els inves­ti­ga­dors des­ta­quen que pro­ba­ble­ment serà tem­po­ral.

Tot i això, superar aquest topall del grau i mig durant només un any seria un indi­ca­dor pre­o­cu­pant que l’escal­fa­ment glo­bal s’està acce­le­rant en comp­tes de fre­nar-se.

El que els inves­ti­ga­dors de l’OMM donen gai­rebé per segur és que els pròxims cinc anys seran els més càlids dels regis­trats fins ara. Segons l’estudi hi ha un 98% de pro­ba­bi­li­tats que almenys un any d’aquí al 2027 superi el rècord de tem­pe­ra­tura esta­blert el 2016, quan El Nen va ser excep­ci­o­nal­ment fort.

La com­bi­nació d’El Nen i els gasos d’efecte hiver­na­cle eme­sos per l’acti­vi­tat humana “impul­sa­ran les tem­pe­ra­tu­res cap a ter­reny des­co­ne­gut”, alerta l’informe, que pro­nos­tica uns nivells de tem­pe­ra­tura sense pre­ce­dents. Tot i que aquest aug­ment serà gene­ra­lit­zat i afec­tarà a tots els con­ti­nents, l’OMM pre­diu que aquest incre­ment serà més alt al vol­tant de l’Àrtic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia