Societat

El projecte Sèpia arriba a les escoles i els instituts gironins

Són propostes adaptades als nivells educatius per posar en valor la pesca artesanal, el mar i el producte de proximitat

El projecte Sèpia, que va néixer l’any 2016 amb l’objectiu de recuperar aquesta espècie i el calamar salvant els ous que es quedaven atrapats a les arts dels pescadors artesanals, desembarca ara a les escoles i instituts de les comarques gironines, segons ha informat l’ACN. El projecte pedagògic “Educasèpia. Cuidem el mar i els pescadors des del plat” ha desenvolupat propostes adaptades als diferents nivells educatius amb la finalitat de fomentar un canvi d’hàbits de consum en els més joves. “La idea és que ells mateixos demanin a casa consumir peix de proximitat”, ha explicat un dels impulsors del projecte, Boris Weitzmann. Per aconseguir-ho, s’han aliat amb els mateixos pescadors, la cooperativa Gisfera i el GALP Costa Brava.

Després de treballar amb els pescadors per rescatar els ous de sèpia i calamar que quedaven atrapats a les arts de pesca artesanal i desenvolupar incubadores per poder fer-los créixer i tornar-los al mar, ara el projecte Sèpia fa “un salt” cap a l’educació ambiental. Així, ha nascut ’Educasèpia’, un projecte pedagògic dissenyat per a escoles i instituts de les comarques gironines perquè els més joves puguin aprendre sobre pesca, consum responsable i medi ambient.

En aquest sentit, segons ha explicat Weitzmann, l’objectiu és provocar “un canvi en els hàbits de consum”: “Que la mainada canviï la manera de relacionar-se amb el mar i amb els productes pescats. La idea és que els nens i nenes, quan vagin a casa, demanin ells mateixos consumir producte local, que aprenguin a menjar peix i que sigui peix d’aquí”. Per aconseguir-ho, han dissenyat continguts adaptats a les necessitats de cada curs perquè, a través del joc, de materials i de reflexió, prenguin consciència mediambiental provocant, a més llarg termini, el consum responsable i la sensibilitat amb l’àmbit marí. Weitzmann ha concretat que han treballat tots els continguts colze a colze amb la confraria de pescadors de l’Estartit (Baix Empordà): “La primera pregunta ha estat saber què volen els pescadors artesanals que expliquem a la mainada, i a partir d’aquí hem estirat el fil per veure com fer-ho”.

Marcel Gutinell, de Gisfera, ha exposat que, per exemple, per als infants més petits proposen sobretot jocs per establir contacte amb el mar i la pesca. Per a cicle mitjà posen el focus en el medi natural i per a superior i secundària han dissenyat jocs d’escapament en els quals els alumnes han d’aconseguir salvar els oceans. Per a Batxillerat, hi impliquen també les xarxes i un abordatge més des de l’àmbit social.

Per dissenyar els continguts, han obtingut una subvenció europea d’uns 20.000 euros articulada amb el suport del GALP Costa Brava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.