Medi ambient

En tren per anar i tornar del circuit

Santa Maria de Palautordera remodela la seva estació de Rodalies, un nou centre d’interès per als usuaris de la Tourdera

Des d’aquest punt surt el carril bici cap al municipi i un autobús fins al poble del Montseny

Les actuacions s’emmarquen dins del pla d’acció de la Carta Europea de Turisme Sostenible

Una de les por­tes d’accés a la Tour­dera en trans­port públic és l’estació de tren de Santa Maria de Palau­tor­dera, que és, de fet, la pri­mera que troba el viat­ger de Roda­lies en arri­bar al peu del Parc Natu­ral del Mont­seny venint de Bar­ce­lona i la seva àrea metro­po­li­tana.

No és l’única des d’on l’usu­ari pot aga­far aquesta ruta de sen­de­risme i ciclo­tu­risme – també hi ha les de Mal­grat de Mar, Bla­nes, Riells i Via­brea-Breda, Tor­dera, Hos­tal­ric, Maçanet-Mas­sa­nes, Gualba i Sant Celoni–, però sí una de les més ben equi­pa­des.

L’Ajun­ta­ment de Santa Maria de Palau­tor­dera, al Vallès Ori­en­tal, ha remo­de­lat l’antiga estació fer­roviària, on hi ha ins­tal·lats el punt d’infor­mació turística muni­ci­pal i el punt d’infor­mació del Parc Natu­ral del Mont­seny. Al nou espai, ges­ti­o­nat per una empresa con­ces­sionària, els usu­a­ris de la Tour­dera poden tro­bar també infor­mació i diver­sos ser­veis turístics –com ara llo­guer de bici­cle­tes, rutes a peu amb audi­o­guia o rutes guia­des en BTT o e-bike. De l’estació res­tau­rada, pro­pi­e­tat d’Adif però cedida a cost zero per a usos de l’Ajun­ta­ment, en surt a més el Bus Parc, un autobús que va fins al poble de Mont­seny pas­sant per Sant Esteve de Palau­tor­dera i Fogars de Montclús –tots inclo­sos en la ruta de la Tour­dera– amb un bit­llet inte­grat amb el de Renfe. El ser­vei públic, que pretén reduir l’afluència de vehi­cles pri­vats al parc natu­ral, s’afe­geix al car­ril bici que, des del 2018, uneix la loca­li­tat de Santa Maria de Palau­tor­dera amb l’estació, situ­ada a tres quilòmetres del cen­tre del poble. Totes aques­tes actu­a­ci­ons s’emmar­quen dins del pla d’acció de la Carta Euro­pea de Turisme Sos­te­ni­ble (CETS).

El pro­jecte Mont­seny Via Natu­ral, nom amb què es coneix el nou equi­pa­ment muni­ci­pal a la remo­de­lada estació de Santa Maria de Palau­tor­dera, va entrar en fun­ci­o­na­ment l’abril pas­sat a la planta baixa de l’edi­fici. Falta encara exe­cu­tar una segona fase d’obres per habi­li­tar el pis, que es des­ti­narà a aules temàtiques –s’hi expli­carà la vin­cu­lació de les asso­ci­a­ci­ons excur­si­o­nis­tes pio­ne­res de Bar­ce­lona i la seva àrea amb el Mont­seny–, i refor­mar l’antic moll de descàrrega de l’estació –actu­al­ment, una zona uti­lit­zada per a esta­ci­o­na­ment de cot­xes pri­vats–, on s’ins­tal·laran les bici­cle­tes per llo­gar i un taller de repa­ració d’aquests vehi­cles.

També hi ha pre­vis­tes taqui­lles al mateix espai i una cafe­te­ria a la planta baixa de l’estació. Si les sub­ven­ci­ons arri­ben a temps, les obres de remo­de­lació com­pleta amb els nous ser­veis podrien fina­lit­zar ja a les aca­ba­lles de l’any vinent.

Una aposta deci­dida

Des del Con­sell Comar­cal de la Selva, enti­tat que coor­dina la Tour­dera, valo­ren molt les actu­a­ci­ons que han dut a terme muni­ci­pis valle­sans com ara Santa Maria de Palau­tor­dera, Sant Esteve de Palau­tor­dera i Sant Celoni. “Han apos­tat molt per la mobi­li­tat sos­te­ni­ble i han creat car­rils bici per allà on passa la ruta de la Tour­dera”, afirma Marc Coro­mi­nas, res­pon­sa­ble d’aquest pro­jecte que uneix el Mont­seny amb el mar recor­rent el curs de la Tor­dera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.