Set situacions de violència cada dia a les aules des de l’inici de curs
La Unitat de Suport a l’Alumnat en Situacions de Violència (USAV) ha atès més de 3.000 casos des de la seva creació l’any 2021
Educació llença una dura campanya de sensibilització
Un total de 332 casos de violència a les aules catalanes des de començaments de curs – set denúncies diàries de mitjana– i més de 3.000 des de la creació de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situacions de Violència (USAV) creada l’any 2021. Són les dades que ha fet públiques avui el departament d’Educació, que en el balanç realitzat ha indicat també que el 18% ha acabat als Mossos d’Esquadra o la Fiscalia i un 20% a mans de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA).
Davant d’aquest increment de denúncies, l’objectiu del govern és que aquest servei arribi al màxim de joves possible i per això ha impulsat una campanya de sensibilització amb uns vídeos “durs, però que reprodueixen situacions reals” que es difondran a través de les xarxes socials.
En la presentació del nou material divulgatiu, la consellera d’Educació, Anna Simó ha justificat la duresa dels audiovisuals que s’han creat per a la ocasió: “Volem que tothom sàpiga on s’ha d’adreçar”, assegura.
Les xifres de casos atesos s’han doblat curs rere curs. I pel que fa al tipus de denúncies, la majoria estan relacionades amb l’assetjament entre alumnes, seguides del maltractament infantil i adolescent. En aquest sentit, la consellera d’Igualtats i Feminismes, Tània Verge, assegura que l’èxit de la USAV fa dels centres educatius “espais més segurs”.
La presentació de les dades s’ha fet a l’institut Apel·les Mestres de l’Hospitalet de Llobregat, un centre que la consellera Simó ha situat com a referent a Catalunya en el foment de la convivència i la resolució de conflictes a través d’iniciatives impulsades pels propis alumnes de secundària.
L’Apel·les Mestres compta amb una assemblea feminista que intenta sensibilitzar l’alumnat sobre actituds, situacions o comentaris normalitzat, però que són clarament violència contra les dones. Des de l’assemblea es fan tallers i xerrades i també es detecten situacions de violència masclista que s’eleven a la direcció del centre.
L’Ermessenda Segarra, una de les alumnes que forma part de l’assemblea explica a l’ACN que es vol donar un toc d’atenció a l’alumnat perquè s’adoni que algunes de les seves actituds poden travessar aquesta línia. En aquest sentit, el curs passat es va treballar amb un grup de nois que de manera constant feien comentaris inadequats al centre.
Un altre dels projectes destacats és el de patis vius, liderat pels alumnes del grau mig d’educadors de lleure. Ells s’encarreguen de dinamitzar els patis dels alumnes d’ESO per afavorir la cohesió i fomentar la sociabilització. L’Erik Montoro, alumne del grau, explica que així s’aconsegueix “que estiguin menys amb el mòbil” i minimitzar eventuals conflictes.
El servei de la USAV compta amb professionals de diferents àmbits. que “no jutja”, els joves que s’hi adrecen, com defensa la consellera: “Sempre trobareu algú que us escolti”.
En aquest sentit, la titular d’Educació aplaudeix el fet que cada vegada més alumnes s’adrecin a la USAV perquè això demostra que el jovent vol fer possible “un present molt millor” que el que se’ls ha deixat: “Assumiu la corresponsabilitat, no voleu ser alumnes passius i us empodereu”.