Educació

Educació

Suspès educatiu històric

El nivell en matemàtiques dels alumnes catalans ha retrocedit l’equivalent a un curs sencer entre el 2018 i el 2021, segons el darrer informe PISA

L’impacte de la pandèmia ha estat molt més pronunciat a casa nostra, i Catalunya recula en les tres matèries analitzades

També tenen mala nota indicadors qualitatius com el de ‘bullying’

El govern atribueix els mals resultats a una “sobrerepresentació” de l’alumnat immigrant

Els estu­di­ants cata­lans se situen a la cua de l’Estat en com­prensió lec­tora, només per sobre d’Anda­lu­sia, Ceuta i Meli­lla, i el seu nivell en matemàtiques ha retro­ce­dit l’equi­va­lent a un curs sen­cer. Són només dues de les deso­la­do­res dades del dar­rer informe PISA, que cer­ti­fica que l’impacte de la pandèmia ha estat molt més pro­nun­ciat a casa nos­tra i el nivell dels estu­di­ants ha cai­gut en picat. Con­cre­ta­ment, Cata­lu­nya ha recu­lat –i molt– en les tres com­petències que aquest any ana­litza l’estudi: matemàtiques, ciències i com­prensió lec­tora. Després de revi­sar els resul­tats de més de 700.000 alum­nes de quinze anys de 81 països de tot el món, les pro­ves indi­quen que el nivell dels estu­di­ants cata­lans està, en els tres casos, per sota de la mit­jana de l’Estat espa­nyol i també del con­junt de països de l’OCDE, informa l’ACN. Res­pecte a fa una dècada, del 2012 al 2022, l’alum­nat català ha per­dut 24 punts en matemàtiques, 15 en ciències i gai­rebé 40 en com­prensió lec­tora.

En com­petència matemàtica, Cata­lu­nya ha obtin­gut 469 punts, 21 menys res­pecte a les últi­mes pro­ves, fetes el 2018, just abans de la pandèmia. És la pun­tu­ació més baixa des del 2006. En com­petència científica, l’alum­nat català ha obtin­gut la pit­jor dada des del 2003, amb 477 punts, 12 menys. En com­prensió lec­tora, Cata­lu­nya també ha regis­trat la nota més baixa des del 2006 i s’ha situat en les últi­mes posi­ci­ons de l’Estat, amb 462 punts. La dava­llada és encara més sig­ni­fi­ca­tiva si tenim en compte que el pri­mer informe post­pandèmia cer­ti­fica que ha bai­xat el ren­di­ment dels alum­nes de gai­rebé tots els països ana­lit­zats, inclo­sos els de l’Estat espa­nyol. Per fer l’informe, s’ha estu­diat el ren­di­ment durant el 2022 de 2.000 alum­nes cata­lans d’entre 15 i 16 anys de 51 ins­ti­tuts ele­gits de manera aleatòria.

En clau gene­ral, l’informe des­taca que el nivell de la majo­ria d’estu­di­ants ha bai­xat, però no es pot atri­buir només a la pandèmia, informa Efe, ja que no s’ha pogut esta­blir una relació directa entre el temps que van estar les esco­les tan­ca­des i l’empit­jo­ra­ment del ren­di­ment esco­lar. Els experts expli­quen que, de fet, la cai­guda de notes ha estat més suau allà on el sis­tema de clas­ses online va fun­ci­o­nar millor i on els estu­di­ants es van sen­tir més acom­pa­nyats pels seus pro­fes­sors. També des­taca que hi ha un lli­gam evi­dent entre els mals resul­tats dels nois i noies i els pro­ble­mes per con­trac­tar pro­fes­si­o­nals a causa de les con­di­ci­ons labo­rals del col·lec­tiu.

A escala glo­bal, els millors resul­tats en les tres àrees ana­lit­za­des els han obtin­gut Sin­ga­pur i el Japó. Tot i que no entra a valo­rar el debat actual sobre si cal reduir l’ús de la tec­no­lo­gia a l’aula i pro­hi­bir l’entrada de mòbils per­so­nals, els experts de PISA han cal­cu­lat en aquest informe que les dis­trac­ci­ons a classe per l’ús de dis­po­si­tius digi­tals suposa, només en el cas de les com­petències matemàtiques, una pèrdua en conei­xe­ments de tres quar­tes parts d’un curs esco­lar. L’estudi ana­litza també el benes­tar emo­ci­o­nal de l’alum­nat i indica que al con­junt de l’Estat el 6,5% dels estu­di­ants de 15 anys decla­ren haver estat asset­jats freqüent­ment. A Cata­lu­nya, el per­cen­tatge voreja el 9%, una xifra només superada per les Canàries, Ceuta i Meli­lla. També són pre­o­cu­pants altres dades qua­li­ta­ti­ves com ara la diferència entre el ren­di­ment dels alum­nes de l’escola pública i la con­cer­tada o el nivell entre els alum­nes amb millors i pit­jors resul­tats.

Ràtios massa ele­va­des

El govern va atri­buir ahir els mals resul­tats de Cata­lu­nya a una “sobre­re­pre­sen­tació” de l’alum­nat immi­grant a les pro­ves. Així ho va afir­mar el secre­tari de Trans­for­mació Edu­ca­tiva, Ignasi Gar­cia Plata, que va asse­gu­rar que un 24% dels alum­nes exa­mi­nats venien de fora, men­tre que al con­junt del sis­tema edu­ca­tiu català aquests estu­di­ants repre­sen­ten un 15% del total.

Per la seva banda, la por­ta­veu del govern, Patrícia Plaja, va voler fer una “crida a la tran­quil·litat” perquè, sosté, la Gene­ra­li­tat està “tre­ba­llant for­ta­ment per rever­tir la situ­ació des de l’inici de la legis­la­tura”. De fet, va pre­ci­sar, les pro­ves de com­petències que es fan a Cata­lu­nya anu­al­ment ja “asse­nya­len que aquest any començarem a rever­tir les dades, espe­ci­al­ment en com­petències cien­ti­fi­cotècni­ques i matemàtiques, que en sur­ten més per­ju­di­ca­des”. L’opo­sició, però, va recla­mar mesu­res urgents –JxCat dema­narà la com­pa­rei­xença de la con­se­llera d’Edu­cació–, men­tre que CCOO adver­tia que entre les cau­ses dels mals resul­tats hi ha l’ele­vada ràtio d’alum­nes per aula, que impe­deix fer una bona atenció per­so­na­lit­zada, i la falta de recur­sos, sobre­tot als cen­tres d’alta com­ple­xi­tat. Els soci­a­lis­tes van dema­nar “rellançar, refer i recom­pon­dre” el Pacte Naci­o­nal per l’Edu­cació.

http://​www.​elpuntavui.​cat/​societat/​article/​5-​societat/​2362641-​davallada-​historica-​de-​catalunya-​a-​l-​informe-​pisa.​html

2362641

38
punts
ha retrocedit la comprensió lectora dels alumnes catalans en la darrera dècada, del 2012 al 2022, segons el darrer informe PISA.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.