Societat

Cultura

Corbates que parlen

Un veí de les Preses elabora una tesi doctoral sobre l’ús comunicatiu de la corbata sense precedents a l’Estat espanyol i que rep la menció ‘cum laude’

Mateu Batallé, que és doctor en comunicació estratègica, publicitat i relacions públiques per la UAB, analitza polèmiques amb aquesta peça de roba protagonitzades per Bargalló, Bono i Fernàndez

“S’està perdent l’ús de la corbata, però encara se’n compren pel valor estètic i comunicatiu”

La cor­bata és un ele­ment relle­vant i, més enllà de con­si­de­ra­ci­ons estètiques, té una dimensió comu­ni­ca­tiva que fins ara ningú a l’Estat espa­nyol no havia estu­diat i que és l’objecte de la tesi doc­to­ral cum laude del veí de les Pre­ses Mateu Batallé, doc­to­rat en comu­ni­cació estratègica, publi­ci­tat i rela­ci­ons públi­ques per la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona. Amb el títol El valor simbòlic de la cor­bata en la cons­trucció de la imatge de l’home, aquesta tesi ha estat diri­gida per la doc­tora Patrícia Lázaro.

Per cons­ta­tar que no és un tema anodí i que té la seva rellevància, només cal tenir en compte tres exem­ples de polèmiques amb aquesta peça de roba que Batallé recull en el seu tre­ball. Es tracta de la polèmica del 2003, quan Josep Bar­galló, ales­ho­res con­se­ller en cap, ves­tia sense cor­bata en les com­pa­rei­xen­ces públi­ques; una altra del 2011, quan José Bono, sent pre­si­dent del Congrés, va dema­nar “decor” als dipu­tats, arran de la pro­posta del minis­tre d’Indústria, Miguel Sebastián, de no uti­lit­zar ni cor­bata ni ame­ri­cana a l’estiu dins de l’hemi­ci­cle per estal­viar aire con­di­ci­o­nat, i, final­ment, la del 2015, quan David Fernàndez (CUP) va anar a les ses­si­ons del Par­la­ment amb samar­reta. La tesi remarca que hi ha nor­mes de pro­to­col en què surt la cor­bata, en el Codi de Ceri­mo­nial i Pro­to­col de l’Estat publi­cat en el BOE, però no en el decret de nor­mes de pro­to­col i ceri­mo­nial en l’àmbit de la Gene­ra­li­tat. Sí que s’hi fa referència en alguns decrets sobre uni­for­mes regla­men­ta­ris de la poli­cia cata­lana, les locals i dels bom­bers.

Després d’ana­lit­zar la teo­ria de Ges­talt –estu­dia la sim­pli­fi­cació d’imat­ges del cer­vell– i l’interac­ci­o­nisme simbòlic –ana­litza la influència en les rela­ci­ons huma­nes de la inter­pre­tació sub­jec­tiva i cul­tu­ral dels sig­nes–, Batallé arriba a la con­clusió que qui usa cor­bata com a ele­ment estètic vol acon­se­guir millo­rar la per­cepció que es pugui tenir d’ell i trans­me­tre infor­mació emo­tiva, de repre­sen­ta­ti­vi­tat i d’imatge per­so­nal. Batallé també es pre­gunta què repre­senta la cor­bata a prin­ci­pis del segle XXI a l’Estat espa­nyol. Afirma que hi ha diferències geogràfiques, que exem­pli­fica amb Madrid, amb una estètica més con­ven­ci­o­nal, i Bar­ce­lona, amb pre­do­mini de l’estil infor­mal. Sí que cons­tata, però, una pèrdua d’ús gene­ra­lit­zada per la rela­xació de les exigències a l’hora de ves­tir, la dis­con­for­mi­tat amb els valors tra­di­ci­o­nals i els can­vis gene­ra­ci­o­nals.

Això no obs­tant, remarca que el seu ús no es perd per iden­ti­fi­cació de grup, pel llen­guatge que se li atorga i per l’obli­ga­to­ri­e­tat d’ús en àmbits de pro­to­col, eti­queta i ceri­mo­nial. “S’està per­dent l’ús de la cor­bata, però se’n con­ti­nuen com­prant perquè se n’apre­cia el valor estètic i comu­ni­ca­tiu. Les noves gene­ra­ci­ons, però, en deter­mi­na­ran el futur, d’acord amb els nous valors que se li estan ator­gant”, sen­ten­cia.

La tesi subrat­lla també que el valor que s’atri­bu­eix a la cor­bata depèn de l’edat i també de si se n’és usu­ari. “La seva con­si­de­ració aug­menta posi­ti­va­ment si l’usu­ari du cor­bata en entorns i con­tex­tos que la soci­e­tat con­si­dera que són els més ido­nis per dur-ne. Per tant, la sub­jec­ti­vi­tat és inhe­rent a la inter­pre­tació que es fa d’un home encor­ba­tat i, d’aquesta inter­pre­tació, se’n deri­va­ran diver­ses for­mes d’interacció social”, diu.

I rebla: “El caràcter comu­ni­ca­tiu que té la cor­bata fa que no se’n perdi del tot l’ús a l’Estat espa­nyol i que sigui reforçat pels reials decrets i ordres de ceri­mo­nial i pro­to­col. A l’Estat, és con­si­de­rada una insígnia, un símbol per pre­miar reconèixer o con­de­co­rar per­so­nes o orga­nis­mes.” Final­ment, Batallé con­clou que se n’està per­dent l’ús comu­ni­ca­tiu. “Hem pogut per­ce­bre un canvi en el llen­guatge no ver­bal de comu­ni­cació, no estètic, ator­gat fins ara a la cor­bata. Per tant, es pot con­cloure que la força comu­ni­ca­tiva favo­ra­ble de la cor­bata està direc­ta­ment vin­cu­lada a la coherència del con­text i a l’entorn en què s’usa”, diu. I, al cap i a la fi, és la soci­e­tat qui deter­mi­narà de quina manera es vol uti­lit­zar la cor­bata per comu­ni­car.

Una història de 19 segles
La tesi de Mateu Batallé recull les primeres evidències de corbates o similars, a la columna Trajana de Roma, del 114 després de Crist, i entre els guerrers xinesos de Xi’an. El 1924 es fa la primera corbata tallada seguint la direcció de la tela i amb l’entretela amb un altre teixit, i el model actual el crea el fabricant de llaços novaiorquès Jesse Langsdorf. Les millors són les Seven-fold, de pura seda o llana, tallades i cosides a mà.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia