Infraestructures i serveis

En marxa la segona estació urbana de Reus

El Mitma ha tret a licitació les obres del nou parador a Bellissens, que donarà cobertura a una àrea de serveis i expansió urbanística de la ciutat

Adif preveu guanyar amb la instal·lació un miler d’usuaris de tren diaris

El Minis­teri de Trans­ports té a lici­tació des de prin­ci­pis de novem­bre les obres per a la cons­trucció de la nova estació urbana de Reus-Bellis­sens, la segona que tindrà la ciu­tat. El pro­jecte està valo­rat en uns 11,5 mili­ons i els res­pon­sa­bles volen que entri en ser­vei a finals del 2025 o a prin­ci­pis del 2026. La ins­tal·lació, on para­ran els trens de les línies RT1 de Roda­lies de Tar­ra­gona (18 cir­cu­la­ci­ons al dia ara) i les R14 (Bar­ce­lona-Lleida, amb 22 cir­cu­la­ci­ons) i R15 (Bar­ce­lona-Riba-roja, amb 37) de regi­o­nals, serà al sud-est de la trama urbana, a uns 4,2 quilòmetres de l’actual estació situ­ada al nord-oest, amb què es com­ple­men­tarà en la cap­tació d’usu­a­ris. Segons càlculs de l’Ajun­ta­ment, amb la rees­truc­tu­ració l’actual ter­mi­nal pot ofe­rir ser­vei poten­cial a unes 62.000 per­so­nes, i la nova, a unes 45.000, dels més de 100.000 habi­tants de la ciu­tat.

De fet, l’àrea de Bellis­sens és un dels nous pols de desen­vo­lu­pa­ment urbanístic de Reus, i a la vora ja hi ha equi­pa­ments molt impor­tants que gene­ren un gran movi­ment de per­so­nes, com el cam­pus uni­ver­si­tari de la URV, l’Hos­pi­tal de Sant Joan, el Tec­no­parc i l’ins­ti­tut Roseta Mauri. A més, la nova ins­tal·lació per­metrà una certa inter­mo­da­li­tat amb l’estació de busos, també molt pro­pera. Segons els estu­dis pre­vis de demanda que ha fet l’ens ges­tor fer­ro­vi­ari Adif, Reus-Bellis­sens regis­trarà un trànsit d’uns 1.400 viat­gers dia­ris, que en un horitzó de 30 anys es podrien mul­ti­pli­car fins a asso­lir els 3.500. L’actual estació té ara uns 2.000 viat­gers dia­ris i es cal­cula que en perdrà només uns 400 que ani­ran a la nova, amb la qual cosa en con­junt la ciu­tat gua­nya­ria un miler d’usu­a­ris del tren cada dia.

A més de l’edi­fici pròpia­ment dit (amb els seus con­trols d’accés, àrees d’espera, màqui­nes d’auto­venda, lava­bos i altres ins­tal·laci­ons tècni­ques) i les anda­nes, par­ci­al­ment cober­tes amb mar­que­si­nes de 90 metres, es cons­truirà un nou pas per sota de les vies, que inclourà també ascen­sors, a fi de faci­li­tar els iti­ne­ra­ris a peu entre el cen­tre de la ciu­tat i el cam­pus i l’hos­pi­tal, ja que la con­nexió ara queda tallada per la línia fer­roviària. Aquesta part de les obres anirà a càrrec de l’Ajun­ta­ment, segons el con­veni subs­crit amb Adif el març del 2022. L’accés a l’estació es farà a través d’una nova plaça a la con­fluència entre l’avin­guda Josep Pla i el car­rer Manuel de Pedrolo, on s’habi­li­ta­ran para­des de taxis i busos i s’hi poten­ci­a­ran altres moda­li­tats de trans­port sos­te­ni­ble com pati­nets elèctrics i el cars­ha­ring. El pro­jecte, llar­ga­ment rei­vin­di­cat per les enti­tats defen­so­res del trans­port públic, es finançarà amb fons euro­peus Next Gene­ra­tion.

En paral·lel a la nova estació, Adif pro­mou el des­ple­ga­ment de pan­ta­lles de pro­tecció acústica en un tram d’uns 2,3 quilòmetres al llarg de la línia pel nucli urbà de Reus, d’acord amb els punts iden­ti­fi­cats en un estudi desen­vo­lu­pat en els dar­rers mesos en coor­di­nació amb l’Ajun­ta­ment. L’estació de Bellis­sens se situarà de fet a pocs quilòmetres de la també futura estació inter­mo­dal del Camp de Tar­ra­gona, que s’emplaçarà entre Reus i Vila-seca, amb la qual cosa entre totes dues com­ple­ta­ran l’ambi­ci­osa reno­vació en marxa del ser­vei fer­ro­vi­ari con­ven­ci­o­nal a l’àrea cen­tral del Camp de Tar­ra­gona, i en espe­cial al vol­tant de Reus.

I a l’estiu, a punt la nova terminal de Salou

La renovació d’instal·lacions al voltant del nou epicentre ferroviari que generarà l’estació intermodal del Camp de Tarragona es completa, a curt termini, amb la nova estació de Salou-Port Aventura, ja en construcció. De fet, les obres, pressupostades en 12,4 milions, també finançats amb fons europeus, van a bon ritme i es preveu que entri en servei a final ja de l’estiu. L’estació tindrà un aparcament per a 200 vehicles i potenciarà la intermodalitat amb una estació de busos, espai per a taxis, bicicletes i patinets, i una connexió directa amb el Tramcamp. L’Ajuntament, a més, reclama que es connecti en doble ample de via amb un nou ramal d’uns dos quilòmetres fins a Vila-seca per facilitar l’arribada tant de trens convencionals com d’alta velocitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia