Infraestructures i serveis

tribunals

El Suprem dóna la raó a l’Estat per l’ampliació de l’AP-7

Rebutja que hagi de pagar 4.000 milions a Abertis

El cost de les respectives ampliacions de l’AP-7 calculats per l’Estat a l’hora de compensar Abertis en acabar la concessió de l’autopista, el 2021, serien gairebé correctes, segons una sentència feta pública avui pel Tribunal Suprem. El tribunal dóna la raó al govern espanyol i rebutja que l’Estat hagi de pagar 4.000 milions d’euros a Acesa, filial d’Abertis, per les obres d’ampliació de l’AP-7. Es desestima la major part de la reclamació de la concessionària sobre les obres d’ampliació de carrils que es van fer des del 2006. De fet, només reconeix que se li han de pagar a Acesa 32,9 milions. Quan es va acabar la concessió de les autopistes, el 31 d’agost del 2021, el govern espanyol va compensar Acesa amb 1.069,9 milions per aquestes obres, en una decisió impugnada per la companyia, que considerava que li corresponia cobrar 5.373 milions.

La concessionària va assumir les inversions i obres necessàries per ampliar l’autopista i el conveni establia una fórmula per compensar econòmicament la companyia. Així, Acesa va rebre els 1.069,9 milions acordats pel consell de ministres, però va reclamar-ne 5.373 milions, i va portar el cas als tribunals. Acesa argumentava que el conveni incloïa una garantia de trànsit, de manera que si hi havia menys trànsit del previst, s’havien de sumar diners per les inversions fetes.

El Tribunal no accepta la interpretació d’Acesa perquè diu que el conveni no inclou cap referència a una garantia de trànsit mínim, sinó únicament una compensació per les inversions fetes en obres. De fet, el Suprem assenyala que compensar l’empresa pel baix trànsit seria contrari al règim jurídic de les concessions d’autopistes perquè eliminaria el risc.

Acesa també reclamava al Suprem que les inversions i les obres fetes a partir del 2006 no van ser per valor de 505 milions d’euros -com establert pel consell de ministres- sinó per 555 milions. La companyia, així, reclamava la diferència. El Suprem reconeix en part aquesta qüestió, i obliga l’administració estatal a pagar 32,9 milions. Finalment, Acesa també reclamava 203 milions d’euros per la reducció de trànsit a l’AP-7 com a conseqüència dels desdoblaments de l’N-II a Girona i l’N-340 a Tarragona. El Suprem desestima la petició perquè si bé reconeix que el conveni fixava uns desdoblaments no realitzats no s’ha demostrat les conseqüències sobre el trànsit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.