Salut

SALUT

‘Escape room’ per saber curar els infants

Uti­lit­zar el joc com a estímul perquè per­so­nal mèdic i d’infer­me­ria sàpiga reac­ci­o­nar amb agi­li­tat i rapi­desa i donar res­posta a situ­a­ci­ons extre­mes. Sota aquest enun­ciat, un total de 70 pro­fes­si­o­nals de pedi­a­tria de dife­rents hos­pi­tals de Cata­lu­nya han par­ti­ci­pat en el segon escape room pediàtric orga­nit­zat per un equip de simu­lació pediàtrica de la Cor­po­ració de Salut del Maresme i la Selva (CSMS). L’equip, for­mat per pedi­a­tres, infer­me­ria pediàtrica i d’urgències, tenia com a objec­tiu posar en pràctica i refres­car con­cep­tes que s’han d’apli­car en situ­a­ci­ons que, afor­tu­na­da­ment, són poc habi­tu­als en infants, però que la seva gra­ve­tat exi­geix una atenció imme­di­ata. El curs s’ha fet a par­tir del joc i la moda­li­tat lúdica i, segons els seus res­pon­sa­bles, “ha permès adqui­rir d’una manera més amena els dife­rents conei­xe­ments”. La pri­mera edició es va estre­nar el mes de maig del 2023 només per a pro­fes­si­o­nals de l’orga­nit­zació, però, vist l’èxit asso­lit i la bona rebuda, es va deci­dir obrir-la a pro­fes­si­o­nals d’altres cen­tres.

Una de les coor­di­na­do­res de l’acti­vi­tat, la pedi­a­tra de la CSMS Dra. Yaiza Hernández, explica que s’ha posat els pro­fes­si­o­nals “davant de situ­a­ci­ons greus en què cal tenir ben apre­sos els conei­xe­ments per donar una res­posta efec­tiva i, per tant, com més vega­des les repe­tei­xis i les posis en pràctica, més bon pronòstic tindrà el paci­ent”. Per la seva banda, Jordi Cor­rea, coor­di­na­dor també de la ini­ci­a­tiva i infer­mer d’urgències de l’hos­pi­tal de Cale­lla, sosté que “fer aquest tipus de for­ma­ci­ons en moda­li­tat escape room és una manera de fer més lúdiques dife­rents àrees jugant amb l’estrès, el conei­xe­ment... i és que està demos­trat que a través del joc s’aprèn molt més que d’una manera més con­ven­ci­o­nal”.

En aquesta dar­rera edició, hi han par­ti­ci­pat resi­dents del ser­vei de pedi­a­tria, infer­me­ria pediàtrica i gene­ral, tècnics de cures auxi­li­ars d’infer­me­ria (TCAI), met­ges de família, pedi­a­tres i estu­di­ants de medi­cina. Per­so­nal que ha vin­gut des de dife­rents hos­pi­tals de Cata­lu­nya com ara l’hos­pi­tal uni­ver­si­tari Dr. Josep Tru­eta, l’hos­pi­tal de la Santa Creu i Sant Pau, l’hos­pi­tal uni­ver­si­tari Vall d’Hebron i l’hos­pi­tal de Mataró. El joc d’esca­pisme ha tin­gut un total de sis esce­na­ris, cadas­cun dels quals amb un paci­ent pediàtric, i en cada espai s’han posat en pràctica dife­rents situ­a­ci­ons: un esta­tus con­vul­siu, un xoc sèptic, una insu­ficiència res­pi­ratòria neo­na­tal, un poli­trau­ma­tisme, una insu­ficiència res­pi­ratòria i una ceto­a­ci­dosi diabètica. En cada àmbit, els par­ti­ci­pants han hagut de por­tar a terme una dinàmica con­creta a través de pro­ves i sota el límit de temps per resol­dre la situ­ació en equip. El cur­set, del qual es pre­veu que hi hagi con­tinuïtat, s’ha fet en una de les sales de la Fàbrica Llo­bet i Guri de Cale­lla i s’ha divi­dit en dos torns, de matí i tarda, per poder donar cabuda al màxim nom­bre de par­ti­ci­pants pos­si­ble.

A finals d’any, un equip de la CSMS també va diri­gir una for­mació en rea­ni­mació car­di­o­pul­mo­nar (RCP) pediàtrica, des­fi­bril·lador extern automàtic (DEA) i desobs­trucció de la via aèria per a prop d’una sei­xan­tena de mos­sos d’esqua­dra, poli­cies locals i bom­bers de l’Alt Maresme (Pineda i Tor­dera), de la Selva Marítima (Bla­nes), però també de l’àrea metro­po­li­tana de Bar­ce­lona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia