Salut

Nou CAP de la demarcació milloraran la derivació del pacient amb un nou programa

La Regió Sanitària de Girona va millo­rar el 2023 l’acces­si­bi­li­tat no urgent als met­ges d’atenció primària, tot i que es va que­dar una mica per sota dels objec­tius mar­cats a l’inici de l’any. Un 67,7% de les con­sul­tes pro­gra­ma­des a cinc dies van acon­se­guir fer-se din­tre d’aquest ter­mini, mal­grat que l’objec­tiu era arri­bar al 70%. En el cas de les visi­tes pro­gra­ma­des a deu dies, el 82,6% es van dur a terme amb eficiència. En aquest cas, l’objec­tiu era asso­lir el 90%.

Jaume Here­dia, gerent de la Regió Sanitària de Girona, asse­gura que s’han pogut millo­rar aquests mar­ca­dors perquè els pro­fes­si­o­nals de la salut s’han “ali­neat” per fer-ho pos­si­ble por­tant a terme un “esforç impor­tant”. També des­taca que tots els equips d’atenció primària de la regió sanitària –n’hi ha més d’una qua­ran­tena- van millo­rar les dades del 2022, en alguns casos amb xifres que van dupli­car-se.

Here­dia recalca que aques­tes millo­res són rela­ti­ves a les con­sul­tes no urgents. En aquest sen­tit, va asse­gu­rar que les con­sul­tes urgents, com per exem­ple un mal de quei­xal, s’ate­nen el mateix dia o, com a molt, l’endemà.

Per con­ti­nuar millo­rant l’acces­si­bi­li­tat a l’atenció primària i reduir les llis­tes d’espe­res, el depar­ta­ment de Salut de la Gene­ra­li­tat ha posat en marxa el pro­grama per motius. Es tracta d’un apli­ca­tiu amb un algo­ritme que, a par­tir de les pre­gun­tes que es fan a l’usu­ari quan demana una con­sulta, deriva el paci­ent a un pro­fes­si­o­nal específic que resoldrà la demanda en una sola visita. Aquest pro­grama ha de ser­vir per evi­tar que cada cate­go­ria pro­fes­si­o­nal s’hagi d’encar­re­gar d’una tasca que no li cor­res­pon, com ara que un metge faci la reno­vació d’una tar­geta sanitària, una tasca per a la qual està pre­pa­rat un admi­nis­tra­tiu. “Hi ha con­sul­tes mèdiques de poca com­ple­xi­tat que pot resol­dre una infer­mera”, afe­geix el gerent també com a exem­ple: “D’aquesta manera orde­nem la demanda i fem que cada pro­fes­si­o­nal actuï allà on aporta valor”.

Aquest pro­grama ha fun­ci­o­nat en fase de pro­ves a l’equip d’atenció primària d’Arbúcies-Sant Hilari Sacalm amb 34 motius de con­sulta. A par­tir d’aquest febrer s’estendrà en una segona fase a vuit equips més de la Regió Sanitària de Girona i amplia els motius de con­sulta a 285. Estarà ope­ra­tiu als equips de Girona 2 i 4, Breda, Hos­tal­ric, Tor­dera, Bla­nes, Pala­fru­gell i Sils-Vidre­res-Maçanet de la Selva. El depar­ta­ment espera que la pro­gra­mació per motius fun­ci­oni a tota la regió sanitària abans que fina­litzi aquest any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia