Urbanisme

La pacificació de les Corts

Les pròximes reurbanitzacions dels carrers d’Europa i Bordeus s’afegeixen a la transformació de Galileu i Loreto

“Aparcament social” en les noves promocions, la proposta dels veïns per pal·liar la minva de places de zona verda

Temor per l’efecte de reduir carrils a la travessera de les Corts quan tornin els partits del Barça: “S’ha tirat pel dret”

Remodelacions de vies, aparcaments de motos a la calçada, carrils bici i escoles han reduït l’aparcament

En la sem­pre difícil con­vivència entre el vehi­cle pri­vat, el trans­port públic, la bici­cleta i el via­nant, les Corts avança cap a la paci­fi­cació del trànsit amb la recent reforma d’un tram del car­rer de Gali­leu (entre l’avin­guda de Madrid i Can Bruixa) i la pròxima reur­ba­nit­zació del car­rer d’Europa (entre Doc­tor Ibáñez i Gan­desa), que començarà a l’abril. A l’extrem oest del barri, els car­rers de Loreto i Bor­deus també tin­dran ben aviat una cara nova, per bé que no seran de pla­ta­forma única per a vehi­cles i via­nants, com els dos pri­mers. D’altra banda, la cons­trucció d’un car­ril bici està tras­bal­sant el trànsit a la tra­ves­sera de les Corts (entre Car­les III i Joan Güell) i farà per­dre dos car­rils de cir­cu­lació per al vehi­cle pri­vat. És el pri­mer tram d’un futur eix ciclista que ha d’unir el Camp Nou i Numància.

“Amb aques­tes actu­a­ci­ons, Bar­ce­lona i el dis­tricte de les Corts apos­ten per impul­sar un urba­nisme trans­for­ma­dor a par­tir del diàleg i el con­sens amb els veïns i les enti­tats del barri. L’objec­tiu és crear noves zones per a via­nants, de pas­seig i de des­cans i nous inte­ri­ors d’illa que per­me­tin gau­dir d’un dis­tricte més salu­da­ble, més segur i més ama­ble”, asse­gura el regi­dor de les Corts, David Escudé. “Paral·lela­ment a la paci­fi­cació de car­rers, també s’aposta per impul­sar la mobi­li­tat sos­te­ni­ble i el trans­port públic i reforçar la infra­es­truc­tura ciclista al dis­tricte a par­tir d’acords i con­sen­sos com­par­tits”, hi afe­geix.

El con­junt d’obres, sumat a la paci­fi­cació dels entorns esco­lars i a l’aug­ment de pla­ces per a motos a la calçada per treure-les de les vore­res, ha fet min­var con­si­de­ra­ble­ment el nom­bre de llocs per apar­car de zona verda, una pro­blemàtica que porta l’Asso­ci­ació de Veïns de les Corts a plan­te­jar solu­ci­ons. “L’admi­nis­tració, en el moment que crea habi­tatge públic, també podria aten­dre les neces­si­tats per apar­car. Seria interes­sant que, en aque­lles zones més anti­gues on les cases no tenen apar­ca­ment, pen­ses­sin que, a més de l’habi­tatge social, gai­rebé s’hau­ria de fer apar­ca­ment social. En zones com ara Entença, l’admi­nis­tració podria fer una apor­tació d’un bé pre­uat com és l’apar­ca­ment perquè la reducció en superfície no creï con­flicte”, refle­xi­ona la pre­si­denta de l’enti­tat veïnal, Adela Age­let. “No volem car­re­gar l’admi­nis­tració amb totes les des­pe­ses pròpies de cada veí; ens ha de donar habi­tatge, escola i sani­tat, però sí que esta­ria bé que es plan­tegés ofe­rir apar­ca­ments com una pos­si­bi­li­tat per explo­rar als llocs on la ciu­tat es trans­forma”, insis­teix.

En aquest sen­tit, els veïns veuen en la futura cre­ació d’habi­tatge pro­te­git al tram del car­rer d’Entença entre l’avin­guda de Tar­ra­de­llas i la tra­ves­sera de les Corts una opor­tu­ni­tat per pal·liar aquest dèficit. De llocs per apar­car, se n’han per­dut pro­gres­si­va­ment per la paci­fi­cació del trànsit també als entorns esco­lars, on s’han ins­tal·lat bancs i jar­di­ne­res allà on esta­ci­o­na­ven els cot­xes. Les refor­mes de Gali­leu i, pròxima­ment, les d’Europa i Bor­deus també com­por­ten una reducció de pàrquings de zona verda i els veïns temen haver de donar encara més vol­tes per tro­bar-ne. Age­let recorda que qui aparca al car­rer és perquè no té pàrquing propi, una situ­ació espe­ci­al­ment agreu­jada en àrees on les edi­fi­ca­ci­ons són anti­gues.

Car­ril bici a la tra­ves­sera

I tot això sense que hi hagi par­tits al Camp Nou. En aquest sen­tit, patei­xen per la reper­cussió que pot tenir la reducció de car­rils per al vehi­cle pri­vat a la tra­ves­sera de les Corts per la implan­tació del car­ril bici quan el Barça torni a jugar al barri. “No s’ha fet cap estudi previ. No hau­ria estat mala­ment, en el cas dels dies de fut­bol, veure què pas­sava si a la tra­ves­sera li fal­ten car­rils. Aquests can­vis, volun­ta­ri­o­sos, però amb pos­si­bi­li­tat de cau­sar con­seqüències impor­tants en la mobi­li­tat, no s’han estu­diat”, lamenta Age­let, que hi afe­geix: “Cal veure com aquesta reducció afec­tarà la mobi­li­tat els dies de fut­bol quan torni el Barça. S’hau­ria de com­pen­sar amb més freqüència de metro, i no hi ha un com­promís en aquest sen­tit. S’ha tirat pel dret.”

Restriccions en partits al Camp Nou

Fa anys, els veïns de les Corts disposaven d’unes targetes que els permetien accedir amb cotxe a l’entorn del camp del Barça i circular en dies de partit. “Això va passar a la història perquè hi havia més targetes que cotxes. Ara, passa tothom, no hi ha control. L’ideal seria un sistema perquè els veïns registressin els vehicles autoritzats i que la Guàrdia Urbana posés controls per deixar-los passar, inclosos els conductors amb discapacitat, encara que no vagin a veure el futbol, i, evidentment, els aficionats que accedeixen al pàrquing del camp”, proposa el president de l’Associació de Veïns del Racó de les Corts. Eduard Català tem que, quan tornin els partits al barri, tornin també els col·lapses de circulació i la dificultat afegida per aparcar, ja que calcula que el trànsit es multiplica per deu. “El problema és que el transport públic no absorbeix prou gent. Venen amb vehicles privats i col·lapsen tot el districte de les Corts i fins a l’Eixample, l’Hospitalet i la Diagonal. Com que es col·lapsa tot, ni arribes ni pots marxar amb el transport públic”, denuncia. Català veu bona fe en l’administració, però vol que vagi molt més enllà per abordar la qüestió i, sobretot, que ho faci amb temps: “No podem començar a treballar això en el moment que torni el Barça; s’ha de preparar abans.” Una altra idea que els veïns posen sobre la taula seria que amb el que es paga d’entrada per veure el partit hi entrés un aparcament dissuasiu fora de Barcelona. “Ens hem de posar d’acord entre tots. S’ha de parlar, però anem tard”, adverteix el dirigent veïnal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.