Educació

educació

La IA també entra a l’aula

Un projecte de la URV forma 280 docents d’onze centres educatius per incorporar la intel·ligència artificial als seus centres

La revolució tecnològica que ha comportat el ChatGPT es veu com una “oportunitat” per actualitzar l’educació

Els docents han vist com les aplicacions d’IA els permeten fer més tasques amb menys temps

El llançament del ChatGPT, el novembre del 2022, va comportar una revolució tecnològica en la intel·ligència artificial (IA) a tots els nivells, també dins del sistema educatiu. La facilitat per cercar informació i generar textos va fer que ràpidament l’alumnat comencés a utilitzar aquesta eina, cosa que va comportar dubtes sobre com detectar-ne l’ús i com afrontar des dels centres educatius l’arribada d’aquesta nova aplicació, que pot generar continguts de gran qualitat a través de les preguntes i indicacions que se li faciliten, i complica la feina dels docents per identificar-ne l’autoria.

Fa anys que en educació s’està investigant i posant en pràctica eines amb IA, però la incorporació a de les aules és gairebé inexistent. La irrupció del ChatGPT, però, ha fet accelerar l’interès de docents, investigadors i del Departament d’Educació per afrontar un procés disruptiu que tot i comportar riscos, també obre un immens potencial d’oportunitats que poden ajudar en el dia a dia el professorat, l’alumnat i els equips directius, ja sigui aplicant la IA en la generació de continguts i aprenentatges dins l’aula com facilitant la gestió de la tan sovint feixuga burocràcia.

“L’escola no pot viure aliena al que passa al món real. L’escola no pot viure tancada i d’esquena als avenços tecnològics.” Així s’expressa Mar Camacho, investigadora de la Universitat Rovira i Virgili (URV), que està dirigint el projecte AI Skills Lab , que té la participació de 280 docents d’onze centres educatius de primària, secundària i formació professional (FP) de la demarcació de Tarragona i que disposa de més de 212.000 euros, finançats pel Departament d’Educació a través dels fons Next Generation de la Unió Europea. El projecte, segons Camacho, vol “treballar habilitats i competències avançades amb el professorat” sobre IA, amb un compromís perquè es converteixi en un projecte educatiu de centre, ja que com a condició prèvia calia l’aprovació del claustre i del consell escolar. S’ha dotat els centres amb ordinadors potents i s’han comprat llicències de programes IA perquè puguin aplicar tot allò que han anat aprenent al llarg de la formació, que ha constat de 70 hores, de setembre a març. La intenció és que, un cop acabada la formació, cada centre vagi una mica més enllà i incorpori l’ús de la IA a les aules amb diferents projectes, traslladant l’expertesa aconseguida en la formació de la URV a la resta de docents dels seus centres. A l’institut Tarragona, la seva directora, Marta Vallinoto, té previst organitzar al juny una formació interna per a tot el claustre, on els 14 docents que han participat en l’AI Skills Kab traslladaran el que han après a la resta de professorat. “Volem fomentar que tot el claustre es familiaritzi amb aquestes eines i perdi la por, com nosaltres l’hem perduda amb el curs de la URV”, explica Vallinoto, que afegeix: “Ens ha ajudat a entendre el funcionament lògic de les aplicacions i els seus famosos prompts [les instruccions, preguntes o textos que s’utilitzen per interactuar amb els sistemes d’IA]”.

Sobre els riscos que pot tenir l’ús d’IA a l’aula, Mar Camacho remarca que en tecnologia sovint s’acostuma a destacar més la part negativa que “les bones pràctiques”. Creu que la IA en educació ha d’anar acompanyada també d’una formació crítica cap a aquesta tecnologia, deixant clar que ha de ser “un assistent d’allò que fem” tant per al professorat com per a l’alumnat o l’equip directiu. Així, cal evitar que es generi una dependència no controlada dels alumnes i tenir present totes les “consideracions ètiques” que envolten l’ús d’aplicacions amb IA.

Un altre dels centres que han fet el programa de la URV ha estat l’institut escola d’hostaleria i turisme de Cambrils. La coordinadora TIC del centre, Míriam Soriano, explica que quan es van plantejar de participar-hi, la meitat dels professors del claustre s’hi van mostrar interessats. “No podem seguir avaluant els alumnes tal com fèiem fins ara, si són els mateixos alumnes els que han canviat la manera de fer els treballs, utilitzant el ChatGPT”, assenyala per destacar només un dels aspectes que creu que cal modificar per adaptar l’educació als nous canvis tecnològics. El projecte AI SKills Lab els ha servit per aprendre a incorporar tot el que ofereix la IA en la cuina i el turisme. Per exemple, utilitzar el ChatGPT per fer cerca de productes o receptes i, fins i tot, generar-ne imatges, encara que tot sigui inventat (com ara receptes de diferents tipus de cafès). També han creat jocs amb IA per treballar continguts i els ha servit per canviar la manera d’estudiar. En gastronomia i turisme han dissenyat restaurants, hotels, menús i creat vídeos. “Hi ha possibilitats infinites”, destaca Soriano. Amb el Chat GPT 4 també han programat un bot que els ha ajudat a generar exàmens només introduint un determinat contingut.

Xavier Miralles, director de l’escola Josep M. Soler i Gené, de Montbrió del Camp, explica que, motivats per una mestra que havia fet un curs sobre IA un any abans, divuit docents del centre es van apuntar a fer la formació malgrat “els dubtes i la por” inicial pel desconeixement i els canvis constants que experimenta aquesta tecnologia. Tot i que assegura que estan en un moment molt inicial, les pràctiques que han fet amb els alumnes els han permès veure “la potencialitat” de la IA. Per a l’alumnat és “molt motivador”, assegura Miralles.“Quan els presentes un programa, els escrius un nom i veuen com es generen activitats i imatges, per a l’alumnat és sorprenent. Hi ha aplicacions per treballar la lectura, l’escriptura, des d’infantil a 6è de primària. És molt interessant”, afirma.

També han utilitzat la IA per fer eines de predicció i anàlisi de resultats, fer programació, i preparar continguts. “Et permet fer més tasques amb menys temps, una feina que et portaria una hora amb la IA tardes un minut”. Per exemple, preparar “rúbriques d’avaluació”: “Introdueixes els criteris que vols que s’avaluïn i et dona l’eina feta. Treu molta feina”, conclou.

Una guia i un web per orientar

El Departament d’Educació ha elaborat una guia amb orientacions i recomanacions per a l’ús de la intel·ligència artificial als centres. El document, de vint pàgines, inclou des d’una explicació sobre què és la IA, passant per les utilitats que pot tenir en el sistema educatiu, els límits i desafiaments, recursos i l’ús que se’n pot fer amb l’alumnat, amb el professorat i en la presa de decisions de l’administració. La guia és molt completa i ofereix moltes orientacions pràctiques per començar a familiaritzar-se amb aquesta tecnologia. Amb tot, com explica la investigadora de la URV Mar Camacho, la formació del professorat i l’acompanyament permet als docents perdre la por davant d’aquesta tecnologia i adquirir seguretat a l’hora d’aplicar tots les avantatges que poden representar unes eines que ho estan transformant tot. De fet, els centres que han participat amb la URV destaquen la importància de fer formació perquè, segons explica la directora de l’institut Tarragona, Marta Vallinoto, “l’evolució és molt ràpida i el nombre d’aplicacions noves augmenta dia rere dia”.

El departament també ha creat un web que aglutina els recursos existents, l’oferta de cursos de formació, experiències a l’aula, situacions d’aprenentatge i una àmplia documentació, des de normatives fins a articles d’opinió i reflexió. A part d’aquests dos recursos d’Educació, el Centre of Innovation for Data Tech and Artificial Intelligence (CIDAI) va presentar a finals de gener el Llibre blanc de la IA aplicada a l’educació .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.