Societat

Atrapats per Renfe

“Renfe lamenta les molèsties ocasionades als clients”. Una disculpa habitual per una altra avaria històrica. Amb aquestes paraules acabava ahir la companyia el repàs oficial de les incidències de divendres. Un vespre en què la xarxa ferroviària catalana va tornar a patir un episodi dramàtic i caòtic, sobretot per als cinc-cents passatgers atrapats en un tren de la línia C-2 a l’Hospitalet, que van haver de ser rescatats pels bombers. I, de retruc, per als milers d’usuaris de tota la xarxa, que van haver d’esperar més de dues hores a poder accedir a les col·lapsades andanes i estacions de tota la xarxa ferroviària metropolitana. El caos viscut va afectar 24.000 persones i 90 trens.

En aquesta ocasió els retards van ser causats, primer, per un grup de lladres, que es van endur 50 metres de cable de coure del Prat, i després per un tren que es va avariar entre les estacions de Sants i Bellvitge. En el primer cas, a primera hora de la tarda, les afectacions van ser menors, ja que els trens van poder circular, tot i haver-ho de fer amb senyalització manual.

Bloqueig
No va ser fins a dos quarts de set que el sistema es va tornar a col·lapsar. En aquest cas va ser un tren de la mateixa Renfe el que es va quedar aturat a l’Hospitalet i va bloquejar les vies en sentit nord, primer, i al cap de pocs minuts, en totes dues direccions. La circulació es va haver d’interrompre totalment passades les set, quan els bombers van fer acte de presència al lloc per evacuar els passatgers.

Els usuaris del tren avariat es van queixar del tracte que van rebre del maquinista, que no els va donar cap explicació fins al cap d’una hora de l’aturada. “Va renyar els usuaris que intentaven obrir les portes del tren” desesperats perquè veien passar trens i ningú els explicava què passava, segons va explicar una periodista que viatjava al comboi. Després d’un intent de remolcar el tren cap a Sants, la màquina es va tornar a avariar, i va ser llavors quan els bombers es van fer càrrec dels passatgers. Aquests, indignats i exhausts després de dues hores tancats al tren, no van voler saber res dels informadors de Renfe i van tornar, a peu, fins a Sants per l’interior del túnel i al costat de les obres del TGV.

L’avaria i la gernació de passatgers, bombers i Mossos d’Esquadra caminant per les vies cap a Sants van provocar la interrupció de la circulació dels trens a totes les línies de la xarxa, inclosos els regionals.

Caos
El caos es va anar estenent en pocs minuts fins a totes les estacions de Renfe de l’àrea metropolitana. A les de més afluència, bàsicament les de la ciutat de Barcelona, la policia va haver d’impedir el pas dels clients cap a les andanes i els vestíbuls. Els obligava a esperar la resolució de l’avaria al carrer. Els qui es van quedar a les andanes van acabar seient a terra i només el seu civisme va impedir que les tornessin a envair, onze mesos després de l’amotinament del passeig de Gràcia i d’un altre rescat de tren. Fins quan?


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.