Medi ambient

medi ambient

Refan platges a Platja d’Aro i Sant Antoni

L’empresa Aglo­me­rats Girona ja fa una set­mana que des­plega efec­tius i maquinària a les plat­ges de Sant Antoni de Calonge i l’àmbit de Riuet –a l’extrem sud de Platja d’Aro– per començar a redis­tri­buir la sorra i rever­tir els estralls pro­vo­cats per les gar­bi­na­des dels mesos de març i abril. S’hi sumen les acci­ons muni­ci­pals, més o menys quo­ti­di­a­nes, per redis­tri­buir la sorra exce­dentària en algu­nes zones i defi­citària en altres, arran dels tem­po­rals i cor­rents. Però també les inter­ven­ci­ons d’emergència que ani­ran a càrrec de Cos­tes de l’Estat, o de la Gene­ra­li­tat en el cas de la platja de Fenals, a Llo­ret de Mar.

A les plat­ges de Sant Antoni, el con­sis­tori va acti­var els movi­ments de sorra i repa­ra­ci­ons de pas­sa­rel·les, mobi­li­ari i els aca­bats del pas­seig marítim, per un import d’uns 120.000 euros. Però els tre­balls de com­ple­xi­tat supe­rior comen­cen aquesta set­mana, amb una inversió esti­mada d’uns 270.000 euros a càrrec del ser­vei de Cos­tes esta­tal, per refer tot l’extrem meri­di­o­nal de la platja de Torre Valen­tina, on l’onatge va aca­bar engo­lint també zones ver­des i algu­nes estruc­tu­res del pas­seig. L’Ajun­ta­ment rei­vin­dica, a banda de les repa­ra­ci­ons pun­tu­als, la solució a llarg ter­mini de nous dics i pro­lon­gació d’espi­gons pro­jec­tats d’acord amb estu­dis batimètrics i inclo­sos en la pla­ni­fi­cació minis­te­rial, però encara sense par­tida pres­su­postària apro­vada.

Ter­mi­nis que s’allar­guen

La inter­venció deci­siva de Cos­tes també s’ha allar­gat a Platja d’Aro, on ahir tot just començaven a des­car­re­gar la maquinària pesant per reforçar els punts més afe­blits pel tem­po­ral Nel­son amb una mena d’escu­llera que arren­carà un pèl per sota del nivell del mar. És la solució que avançava l’alcalde, Mau­rici Jiménez, a prin­ci­pis de mes, quan es va aca­bar d’ender­ro­car la caseta de l’Escola de Vela que havia sucum­bit, des­calçada i escapçada després de set­ma­nes d’onatge embra­vit. I que qua­tre anys després ha tin­gut un bon com­por­ta­ment en la zona de pas­seig urbà recons­truïda i reforçada després que l’engolís el tem­po­ral Glòria, el 2020.

El pro­blema, tant a Sant Antoni com a Platja d’Aro, és que l’arren­cada de les obres s’ha demo­rat, tant pels tràmits de con­trac­tació com pel temps inse­gur de les dar­re­res set­ma­nes. Jiménez sos­pe­sava el risc de nous embats de tem­po­rals que fes­sin anar en orris qual­se­vol tre­ball a mig fer. I el calen­dari actual jus­teja perquè les zones de Riuet, i pot­ser també de Torre Valen­tina, que­din refe­tes al 100% abans d’entrat el mes de juliol. Tot això, comp­tant només amb la pla­ni­fi­cació de tre­balls, i sense incloure-hi la incer­tesa dels fac­tors mete­o­rològics.

Les actu­a­ci­ons muni­ci­pals al Monestrí de Sant Antoni o per res­si­tuar la sorra a la platja Gran de Platja d’Aro, del nord cap al sud, hau­rien de ser menys com­ple­xes i fina­lit­zar abans del juliol. Però l’altre front crític pen­dent de resol­dre al lito­ral de la Costa Brava és la repa­ració del pas­seig de Fenals, a Llo­ret, i una repo­sició de la platja que en aquest cas depèn de la direcció de Cos­tes de la Gene­ra­li­tat.

Als anys 80, la Gene­ra­li­tat va recla­mar la gestió d’aquest tram, trans­fe­rida pel minis­teri. I la con­se­llera de Ter­ri­tori en fun­ci­ons, Ester Cape­lla, va pro­me­tre al muni­cipi a l’abril que les obres s’acti­va­rien també per la via d’urgència. Ho va fer a l’abril. En aquell indret, els tre­balls es van ini­ciar ja fa tres set­ma­nes, i amb una inversió pre­vista d’1,8 mili­ons d’euros, tot i que amb un ter­mini ini­cial que també donava de marge fins a dos mesos als adju­di­ca­ta­ris.

A Llo­ret, els tre­balls també se cen­tren a des­ple­gar les solu­ci­ons de reforç adop­ta­des després del tem­po­ral Glòria a 250 metres de mur de con­tenció, i la repo­sició de 90 metres de pas­seig que van que­dar esfon­drats pel Nel­son. Com passa en totes les zones afec­ta­des, però, els tre­balls man­te­nen bar­rat l’accés a les plat­ges on s’han de fer tre­balls, i el con­sis­tori de Llo­ret resta pen­dent d’un acord glo­bal per reno­var el con­junt del pas­seig i assu­mir, en el seu cas, la con­cessió del man­te­ni­ment i gestió de l’espai en el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia