Infraestructures i serveis

El nombre de vols sorollosos sobre la platja s’ha doblat el maig

L’Ajuntament es queixa que el 28% dels avions no han respectat la configuració preferent en aterrar al Prat

La configuració de vols no preferent, aquella més molesta per als barris marítims de Castelldefels i Gavà pel sobrevol d’avions, s’ha d’adoptar per les condicions meteorològiques i no superar el 15% del total. Aquesta és la teoria des del 2006, quan els canvis a l’operativa de l’aeroport del Prat, arran de la construcció de la tercera pista, van establir que de forma preferent els avions s’enlairen virant al mar i aterren sobrevolant la Zona Franca. Aquest mes de maig, però, el soroll dels avions s’ha fet notar als barris marítims de Gavà i Castelldefels més que de costum. No només més avions han sobrevolat la platja sinó que molts ho han fet a una alçada inferior a l’habitual.

L’Ajuntament de Castelldefels ho ha quantificat: durant aquest mes de maig la mitjana d’ús de la configuració no preferent, la més molesta, ha estat del 28%, i durant la setmana passada va ser notablement superior, del 47%. “Aquest increment dels vols en configuració no preferent provoca una continuada i persistent sèrie d’esdeveniments sonors, tots ells entre els 75 i els 80 decibels, que suposen un deteriorament del benestar i la salut física i mental de la ciutadania de Castelldefels”, alerta el consistori. A tall d’exemple, es fa difícil escoltar música amb auriculars mentre es passeja per la platja quan passa un avió per sobre, cosa que passa cada dos minuts aproximadament.

Per aquest motiu, l’Ajuntament de Castelldefels ha presentat una queixa formal davant el Grup Tècnic de Treball del Soroll, taula de coordinació de les administracions i Aena que va crear arran de l’obertura de la tercera pista. El consistori fa una crida a totes les parts implicades per aconseguir minimitzar aquest ús prolongat de la configuració no preferent i “aplicar les mesures que siguin necessàries per alleujar una situació que està generant greus incidències sobre la ciutadania de Castelldefels”. Malgrat reconèixer que aquesta configuració “és deguda de forma majoritària a condicions climatològiques adverses”, el consistori considera que l’aplicació de l’operativa de vols “no es correspon amb la sensibilitat i rigor extrem que per a episodis d’aquestes característiques s’hauria d’aplicar per poder evitar al màxim el seu ús prolongat”.

Fonts d’Aena assenyalen que “l’ús de cada configuració s’aplica en coordinació amb els serveis de control de navegació aèria d’ENAIRE, segons les condicions meteorològiques per raons de seguretat operativa”. Respecte de la queixa de Castelldefels, l’organisme assenyala que “l’aeroport i ENAIRE”, que és el gestor de la navegació aèria a l’Estat, “estan estudiant les dades remeses per l’Ajuntament”, a qui contestaran “a través dels canals d’interlocució habituals”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.