Infraestructures i serveis

L’avanç de Pla Director del Logis Empordà preveu 166 noves hectàrees de sòl industrial

Veïns de Siurana, Garrigàs, Vilamalla, el Far i Palau de Santa Eulàlia s’han unit per oposar-s’hi

El Depar­ta­ment de Ter­ri­tori ha pre­sen­tat l’avanç de Pla Direc­tor Urbanístic d’acti­vi­tat econòmica del Logis Empordà, que pre­veu l’estació inter­mo­dal a Vila­ma­lla i 166 noves hectàrees de sòl indus­trial, segons informa l’agència Acn. El pla té com a objec­tiu esta­blir les con­di­ci­ons urbanísti­ques per pro­moure “un gran pol d’acti­vi­tat econòmica i logística al nord de Cata­lu­nya, amb un impor­tant com­po­nent d’inter­mo­da­li­tat en el trans­port de mer­ca­de­ries”.

La pro­posta, però, ja ha sus­ci­tat opo­sició entre els muni­ci­pis afec­tats. Veïns de Siu­rana, Gar­rigàs, Vila­ma­lla, el Far i Palau de Santa Eulàlia han creat una asso­ci­ació per inten­tar atu­rar el pro­jecte. Afir­men que no se’ls ha tin­gut en compte i que el pla plan­teja un “model opo­sat” a les neces­si­tats del ter­ri­tori.

L’any 2013, l’ales­ho­res con­se­ller de Ter­ri­tori Santi Vila, va encar­re­gar enge­gar els tràmits per ela­bo­rar el PDU del Logis Inter­mo­dal Empordà i deu anys després, el 2023, la Direcció Gene­ral d’Orde­nació del Ter­ri­tori i Urba­nisme del Depar­ta­ment va dema­nar la col·labo­ració l’Incasòl per a la redacció inte­gra del Pla.​Aquest maig s’ha pre­sen­tat el pri­mer docu­ment: l’avanç del PDU d’acti­vi­tat econòmica del Logis Empordà i s’ha enge­gat la fase de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana amb diver­ses ses­si­ons infor­ma­ti­ves al ter­ri­tori. La pre­visió amb la qual tre­ba­lla el Depar­ta­ment és poder por­tar el plec a apro­vació ini­cial a prin­ci­pis del 2025.

El pro­jecte afecta – ja sigui de forma par­cial o limítrof- els ter­mes del Far d’Empordà, Vila­ma­lla, Gar­rigàs, Siu­rana, Palau de Santa Eulàlia i Sant Miquel de Fluvià. No obs­tant això, des del Ter­ri­tori remar­quen que els tre­balls de redacció de l’avanç han “aco­tat l’àmbit d’afec­tació” i que l’actual pro­posta “afecta exclu­si­va­ment ter­renys inclo­sos als ter­mes de Vila­ma­lla i el Far d’Empordà”.

Tres alter­na­ti­ves

El docu­ment ana­litza fins a tres opci­ons -inclosa l’alter­na­tiva 0 de man­te­nir la situ­ació actual- i con­clou que la millor és l’alter­na­tiva 3. Aquesta opció, que con­si­de­ren “més equi­li­brada i ade­quada”, pro­posa des­plaçar la ter­mi­nar fer­roviària del Far i ubi­car-la en paral·lel a la banda est de la línia de tren a l’alçada de l’estació de Vila­ma­lla. Això, diuen, seria com­pa­ti­ble amb futu­res vari­ants (est o oest) de Figue­res.

D’aquesta manera, s’alli­be­ra­rien unes 60 hectàrees que s’alli­be­ra­rien al Logis del Far i que es podrien des­ti­nar a acti­vi­tat econòmica per aca­bar de desen­vo­lu­par el Logis. La pro­posta, més, pre­veu 106 només hectàrees més per a aquesta fina­li­tat. Unes 70 hectàrees a l’est “entre el Far i Vila­ma­lla” i a l’entorn de la GI-8594.

A la banda sud i a l’entorn de l’actual sec­tor indus­trial de Vila­ma­lla, pre­veu dos zones de crei­xe­ment més de menors dimen­si­ons. Una d’11 hectàrees i una altre de 25 hectàrees. Totes dues a tocar de la futura estació inter­mo­dal. El docu­ment, de fet, remarca que aquests nous sec­tors faran de “ròtula de con­tacte i comu­ni­cació” i s’inte­gra­ran a la futura infra­es­truc­tura. En total, l’alter­na­tiva pro­po­sada pre­veu unes 166 hectàrees de nous sòls d’acti­vi­tat indus­trial, amb l’estació a banda.

Tot i que els prin­ci­pals muni­ci­pis afec­tats per aques­tes infra­es­truc­tu­res són Vila­ma­lla i el Far, veïns dels muni­ci­pis afec­tats, però, ja s’han començat a orga­nit­zar en con­tra del pro­jecte i s’han agru­pat en una pla­ta­forma: Prou Expansió Logis Empordà. Els con­tra­ris al pro­jecte no veuen via­ble cap de les alter­na­ti­ves pro­po­sa­des i només con­tem­plen que s’apli­qui la 0, man­te­nint l’estat actual.

També cri­ti­quen que no se’ls hagi con­sul­tat en el procés d’ela­bo­ració d’aquest pri­mer docu­ment ni con­vo­cat al procés de par­ti­ci­pació. Almenys, asse­gu­ren, als muni­ci­pis de Siu­rana, Palau de Santa Eulàlia o Gar­rigàs. “Tot i això, la mei­tat de l’estació inter­mo­dal es plan­teja en terme de Tonyà, que per­tany a Gar­rigàs”, asse­gura un del por­ta­veu de la pla­ta­forma contrària, Sergi Carenys. I no només això. Carenys explica que a aquests muni­ci­pis també els pre­o­cupa que for­min part de PDU i que això en un futur impli­qui o bé el desen­vo­lu­pa­ment d’altres sec­tors o bé que els limi­tin altres usos en els seus ter­renys.

Jornades de participació

Territori diu que les jornades de participació s’han organitzat només amb la col·laboració dels ajuntaments del Far i Vilamalla perquè són els termes “afectats” però recorda que les sessions són “públiques” i “hi pot assistir tothom”. De fet, a la que es va fer a Vilamalla hi van participar veïns de Siurana i Garrigàs. La propera se celebrarà avui mateix a la tarda. A més, des del Departament insisteixen que en el tràmit d’avanç de planejament del PDU s’ha donat audiència als sis ajuntaments que constaven a l’acord d’inici del projecte, “indistintament si hi estaven afectats o no”.

Des de la plataforma afirmen que també creuen que tot plegat respon a les demandes de “multinacionals” i que tot plegat va en contra del model de sostenibilitat que des dels governs es promouen.A més, Carenys diu que part dels terrenys -especialment a Siurana- estan a tresquilòmetres dels Aiguamolls de l’Empordà. “No hem d’oblidar que totes aquestes terres són aiguamolls que han estat dessecats fa no més de 100 anys. Per tant, encara són zones humides, tot i que potser algunes no tenen aquesta protecció”, remarca.

Els veïns no són els únics que es mostren en contra de com s’ha gestionat el pla. L’Ajuntament de Garrigàs, juntament amb els tres municipis limítrofs del projecte (Siurana, Sant Miquel de Fluvià i Palau de Santa Eulàlia), han sol·licitat per escrit i “amb caràcter d’urgència” una reunió amb la Direcció Territorial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.